Αυτοί είναι οι έξι 'μεγάλοι' των ψηφιακών αγορών για την Ε.Ε. - Ποιος λείπει

Αυτοί είναι οι έξι "μεγάλοι" των ψηφιακών αγορών για την Ε.Ε. - Ποιος λείπει

Συντάκτης: Πέτρος Κωνσταντινίδης @ 06.09.2023

Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance (λέγε με TikTok), Meta και Microsoft είναι σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή οι έξι εταιρείες που λειτουργούν σημαντικές διαδικτυακές υπηρεσίες με βάση όσα προβλέπει το νομοθετικό πλαίσιο της Ε.Ε. για τις ψηφιακές αγορές (Digital Markets Act). Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση, σύμφωνα με την Πράξη για τις Ψηφιακές Αγορές, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μπορεί να ορίσει ψηφιακές πλατφόρμες ως «πυλωρούς» (gatekeepers), εάν παρέχουν σημαντική πύλη μεταξύ επιχειρήσεων και καταναλωτών σε σχέση με βασικές υπηρεσίες πλατφόρμας.

Στον τομέα των κοινωνικών δικτύων, ως σημαντικές ορίζονται οι πλατφόρμες TikTok, Facebook, Instagram και LinkedIn και αν κάτι σας λείπει, ναι, έχετε δίκιο, το Twitter δεν περιλαμβάνεται στη συγκεκριμένη κατηγοριοποίηση.

Στις υπηρεσίες ενδιαμέσων βλέπουμε τα Google Play, Google Maps, Google Shopping, Amazon Marketplace, App Store (Apple) και Meta Marketplace, ενώ στον τομέα της διαφήμισης βρίσκουμε τις σχετικές πλατφόρμες των Amazon, Google και Meta. Στον τομέα του messaging, βρίσκουε το WhatsApp και το Messenger, αμφότερα της Meta, ενώ το Viber δεν έχει συμπεριληφθεί. Στον τομέα των βίντεο βρίσκουμε (τι άλλο) το YouTube, στην αναζήτηση την Google, στους browsers τους Chrome και Safari και στα λειτουργικά συστήματα τα Windows, το Android και το iOS.

Η Κομισιόν διεξάγει επίσης έρευνα για το κατά πόσο εμπίπτουν στις διατάξεις του νέου νομοθετικού πλαισίου οι υπηρεσίες Bing, Edge και Microsoft Advertising της Microsoft και το iMessage της Apple.

Επιπλέον, η Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι, παρόλο που οι υπηρεσίες Gmail, Outlook.com και Samsung Internet Browser πληρούν τα όρια βάσει της πράξης για τις ψηφιακές αγορές ώστε να χαρακτηριστούν πυλωροί, η Alphabet, η Microsoft και η Samsung υπέβαλαν επαρκώς αιτιολογημένα επιχειρήματα που αποδεικνύουν ότι οι εν λόγω υπηρεσίες δεν μπορούν να χαρακτηριστούν πυλωροί για τις αντίστοιχες βασικές υπηρεσίες πλατφόρμας.

Η Πράξη για τις Ψηφιακές Αγορές έχει ως στόχο τον περιορισμό της ισχύος των λεγόμενων Big Tech εταιρειών, την ενίσχυση της καινοτομίας, ιδιαίτερα για τις startup εταιρείες, που πιέζονται από τον ανταγωνισμό των τεχνολογικών κολοσσών, αλλά και την εφαρμογή πιο δίκαιων τιμών για τις online υπηρεσίες.  

Περιλαμβάνει ένα μεγάλο πακέτο μέτρων, για μεγαλύτερη διαφάνεια και ποικιλομορφία στο περιεχόμενο και τις διαφημίσεις που εμφανίζονται στον καταναλωτή.

Σύμφωνα με την Επιτροπή, οι ρυθμιστές πρόσβασης πρέπει να αποφεύγουν:

  • να εξασφαλίζουν ευνοϊκή κατάταξη για τις υπηρεσίες και τα προϊόντα που προσφέρει ο ίδιος ο ρυθμιστής πρόσβασης σε σχέση με παρόμοιες υπηρεσίες ή προϊόντα που προσφέρονται από τρίτους στην πλατφόρμα του ρυθμιστή
  • να αποτρέπουν τη σύνδεση καταναλωτών με επιχειρήσεις έξω από την πλατφόρμα του ρυθμιστή
  • να εμποδίζουν την ακύρωση της εγκατάστασης προεγκατεστημένου λογισμικού ή εφαρμογών από τους χρήστες, εφόσον το επιθυμούν
  • να παρακολουθούν τους τελικούς χρήστες εκτός της βασικής υπηρεσίας πλατφόρμας των ρυθμιστών πρόσβασης για σκοπούς στοχευμένης διαφήμισης, χωρίς να έχει χορηγηθεί πραγματική συγκατάθεση.

 

Πλέον οι εταιρείες που ορίστηκαν ως gatekeepers έχουν χρονικό περιθώριο συμμόρφωσης έως έξι μήνες, υποβάλλοντας λεπτομερή έκθεση στην Επιτροπή, η οποία θα παρακολουθεί την αποτελεσματική εφαρμογή των κανόνων. Σε περίπτωση που κάποια εταιρεία δεν συμμορφώνεται με τις υποχρεώσεις που προβλέπονται, η Επιτροπή μπορεί να επιβάλει πρόστιμο «έως και 10 % του συνολικού παγκόσμιου κύκλου εργασιών της εταιρείας, ή έως και 20 % σε περίπτωση επανειλημμένης παράβασης». Σε περίπτωση συστηματικής παράβασης, «η Επιτροπή έχει επίσης την εξουσία να λάβει πρόσθετα επανορθωτικά μέτρα, όπως την υποχρέωση πώλησης μιας εταιρείας ή ενός τομέα της ή την απαγόρευση εξαγοράς πρόσθετων υπηρεσιών που σχετίζονται με τη συστηματική μη συμμόρφωση», προβλέπει η Πράξη για τις Ψηφιακές Αγορές.