Νερό στο μύλο του ad blocking έρχεται να προσφέρει η συνεχής αύξηση των κακόβουλων διαφημίσεων, που έφθασε το 2016 το εντυπωσιακό ποσοστό του 132%. Το νούμερο προέρχεται από την απολογιστική –για την προηγούμενη χρονιά- έκθεση της RiskIQ, η οποία στον έλεγχο που πραγματοποίησε σε 2 δισ. διαφημίσεις διαπίστωσε ότι σε περισσότερες από 7,6 εκατομμύρια από αυτές κρυβόταν κάποιο κακόβουλο λογισμικό. Δηλαδή, 1 στις 250 διαφημίσεις.
Σύμφωνα με την RiskIQ η εντυπωσιακή αύξηση των κακόβουλων διαφημίσεων (malvertising) δεν αποτελεί έκπληξη και αποδίδεται στην ανάπτυξη του programmatic advertising. Η εταιρεία προσθέτει ότι οι κακόβουλες διαφημίσεις είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικές, δεν μπορούν εύκολα να εντοπιστούν και να κατέβουν, καθώς σερβίρονται μέσα από διαφημιστικά δίκτυα.
Στην περιγραφή της για το malvertising, η RiskIQ αναφέρει ότι η απειλή μπορεί να προέλθει με διάφορους τρόπους: ακόμα και χωρίς την παρέμβαση του χρήστη, η συσκευή του οποίου μολύνεται μέσω του iframe κώδικα που ενσωματώνεται στις διαφημίσεις. Τέτοιες κακόβουλες διαφημίσεις χρησιμοποιούνται επίσης και για την κρυπτογράφηση αρχείων των χρηστών, με στόχο τα θύματα να αναγκαστούν να καταβάλουν λύτρα για να αποκτήσουν ξανά πρόσβαση σ’ αυτά (ransomware).
Η εταιρεία θεωρεί ότι το malvertising είναι ένα «απευθείας χτύπημα στην ψυχή του Internet» απειλώντας τη διαφημιστική δαπάνη, η οποία είναι απαραίτητη έτσι ώστε το περιεχόμενο των ειδησεογραφικών (και άλλων) μέσων να παρέχεται δωρεάν. Μάλιστα, η RiskIQ συνδέει την αύξηση των κακόβουλων διαφημίσεων με την αύξηση του φαινομένου του ad blocking, θεωρώντας ότι όσο οι χρήστες ενημερώνονται για τους νέους κινδύνους που αντιμετωπίζουν τόσο θα καταφεύγουν σε λύσεις που θα μπλοκάρουν την εμφάνιση διαφημίσεων.
Συνοπτική εικόνα από τα ευρήματα της RiskIQ