Τεράστια είναι τα έσοδα του Facebook και της Meta Platforms συνολικά από την προβολή κακόβουλων διαφημίσεων, που σε ένα βαθμό δείχνουν και τους λόγους της απροθυμίας της εταιρείας να τις αποσύρει άμεσα, παρά τις αναφορές των χρηστών, όπως έχουμε διαπιστώσει σε πολλές περιπτώσεις.
Όπως προκύπτει από αποκλειστικό ρεπορτάζ του Reuters, τα ετήσια έσοδα της Meta από αυτές τις διαφημίσεις για το 2024 εκτιμάται ότι έφθασαν ακόμα και τα 16 δισ. δολάρια, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ίδιων των στελεχών της εταιρείας σε έγγραφα που ήρθαν στην κατοχή του ειδησεογραφικού Μέσου. Αν ισχύει αυτό, ποσοστό άνω του 10% των συνολικών ετησίων εσόδων της Meta προέρχονται από διαφημίσεις που εκθέτουν τους χρήστες σε κακόβουλα ηλεκτρονικά συστήματα και επενδυτικά σχήματα, σε παράνομα ηλεκτρονικά καζίνο, ακόμα και σε πώληση απαγορευμένων ιατρικών προϊόντων.
Για να έχουμε μια εικόνα για τη συχνότητα που προβάλλονται τέτοιου είδους διαφημίσεις, σύμφωνα με εσωτερικό έγγραφο του Δεκεμβρίου 2024 η Meta «σερβίρει» μέσα από τις πλατφόρμες της κατά μέσο όρο 15 δισεκατομμύρια κακόβουλες διαφημίσεις την ημέρα. Μάλιστα, λόγω και του τρόπου με τον οποίο λειτουργεί ο αλγόριθμος αυτών των πλατφορμών, αν ένας χρήστης ενδιαφερθεί για μια τέτοια διαφήμιση θα δει στο feed του το επόμενο διάστημα ακόμα περισσότερες κακόβουλες διαφημίσεις.
Τα έγγραφα στα οποία είχε πρόσβαση το Reuters δείχνουν και την απροθυμία της εταιρείας να αποσύρει τέτοιες διαφημίσεις από τις πλατφόρμες της, είτε αγνοώντας τις αναφορές χρηστών, είτε μη επενδύοντας τους απαραίτητους πόρους στον εντοπισμό και τον αποκλεισμό αυτών των διαφημίσεων. Όπως σημειώνεται στο άρθρο ένας μικρός διαφημιζόμενος δεν αποκλείεται από την πλατφόρμα πριν καταγραφούν τουλάχιστον οκτώ παραβάσεις, ενώ στις περιπτώσεις μεγαλύτερων διαφημιζόμενων έχουν καταγραφεί περιπτώσεις με περισσότερες από 500 παραβάσεις.
Τα έγγραφα δείχνουν ότι η Meta, λόγω και της πίεσης των ρυθμιστικών Αρχών, πραγματοποιεί ένα είδος ελεγχόμενης μείωσης αυτών των διαφημίσεων, τέτοιας που δεν θα διακυβεύονται τα έσοδα της εταιρείας. Είναι χαρακτηριστικό, όπως αναφέρεται στο ρεπορτάζ, ότι ένα ενδεχόμενο προστίμου από τις ρυθμιστικές Αρχές, θα αντιστοιχεί σε μόλις ένα μικρό κλάσμα των εσόδων που προέρχονται από τις κακόβουλες διαφημίσεις.
Στο άρθρο φιλοξενούνται και δηλώσεις του εκπροσώπου της εταιρείας, Andy Stone, ο οποίος αντικρούει τα συμπεράσματα της έρευνας του Reuters, αναφέροντας ότι «παρουσιάζουν μια επιλεκτική άποψη που διαστρεβλώνει την προσέγγιση της Meta», χαρακτηρίζοντας ότι η εκτίμηση για αυτό το ύψος των εσόδων (16 δισ. δολάρια) ήταν «πρόχειρη και υπερβολικά περιεκτική». Σύμφωνα με τον κ. Stone, η εταιρεία διαπίστωσε ότι τα πραγματικά έσοδα ήταν χαμηλότερα, επειδή η συγκεκριμένη εκτίμηση περιελάμβανε και πολλές νόμιμες διαφημίσεις, όμως αρνήθηκε να παράσχει στο Reuters ένα συγκεκριμένο νούμερο όταν ρωτήθηκε.










