Η Consumer Electronics Show (CES εν συντομία) πραγματοποιείται μέσα στο πρώτο δεκαήμερο του Ιανουαρίου της κάθε χρονιάς και οι Αμερικανοί υποστηρίζουν πως πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση παγκοσμίως στο χώρο της τεχνολογίας και εκεί όπου κάνουν την εμφάνιση τους όλες οι νέες τάσεις. Μετά τη CES 2013, η άποψη μου είναι ότι πλέον οι εκθέσεις τεχνολογίας αρχίζουν να αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα.
Η πραγματικότητα είναι πως δεν έχω βρεθεί ποτέ στο Λας Βέγκας για τη CES. Αλλά, έστω και εκ του μακρόθεν, προσπαθώ να παρακολουθώ τα εκεί τεκταινόμενα. Η συντριπτική πλειοψηφία των Αμερικανών συναδέλφων αποθέωσαν και τη φετινή CES, αλλά ειλικρινά προσπαθούσα να καταλάβω το γιατί το έκαναν. Εκτός και αν ήθελαν να δικαιολογήσουν το γεγονός ότι υπήρξαν οργανισμοί εξειδικευμένων μέσων ενημέρωσης που είχαν 60 και 90 άτομα στο Λας Βέγκας για να καλύψουν την έκθεση!
Οι τάσεις που έκαναν την εμφάνιση τους στη CES 2013 είχαν κάνει ήδη την εμφάνιση τους στην IFA 2012 το περασμένο φθινόπωρο. Τα πράγματα είναι απλά: στις τηλεοράσεις στο Λας Βέγκας όλοι μιλούσαν για τηλεοράσεις τεχνολογίας OLED και για τα επόμενα μοντέλα με 4Κ ανάλυση. Αυτά ακριβώς λέγαμε και στην IFA στο Βερολίνο τον Σεπτέμβριο. Η μόνη διαφορά ήταν πως στο Λας Βέγκας έγιναν και ορισμένες ανακοινώσεις για νέα εμπορικά διαθέσιμα μοντέλα. Πέραν τούτου ουδέν.
Στην πληροφορική, η σημαντικότερη είδηση ήταν πως υπάρχει πληθώρα μοντέλων με Windows 8. Το ίδιο είχε συμβεί και στο Βερολίνο. Απλώς, στο Λας Βέγκας ορισμένες εταιρείες έδειξαν νέα μοντέλα. Για να είμαι ειλικρινής, απ’ όσα διάβασα, δεν είδα και κάτι που να με εντυπωσίασε.
Στο χώρο των smartphones, η τάση ήταν οι μεγαλύτερες οθόνες. Αυτό δηλαδή που είχαμε δει και στο MWC τον Φεβρουάριο του 2012 στη Βαρκελώνη αλλά και στο Βερολίνο όταν η Samsung έδειξε το Galaxy Note II. Επιπλέον, όσον αφορά στη CES υπήρξε ένα ακόμη παράδοξο: ότι όλα τα ενδιαφέροντα μοντέλα όσον αφορά στα smartphones είχαν διαρρεύσει εδώ και αρκετές ημέρες. Άπαντες γνώριζαν για το Sony Xperia Z, το ZTE Grand S και το 6ιντσο Huawei Ascend Mate. Ήταν όλα αναμενόμενα.
Το παιχνίδι της διαρροής
Το τελευταίο στοιχείο, αυτό των διαρροών, χρήζει –πιστεύω- λίγο μεγαλύτερης ανάλυσης. Θεωρώ ότι είναι κάτι παραπάνω από προφανές ότι οι κατασκευαστές κάνουν μόνοι τους τις διαρροές. Και ο λόγος είναι απλός: δεν θέλουν να χαθούν τα προϊόντα τους μέσα στον ορυμαγδό ανακοινώσεων που υπάρχει σε μία έκθεση όπως είναι η CES ή η IFA ή το MWC. Και επιπλέον, τα καλά τους «χαρτιά» προτιμούν να τα κρατήσουν για μία δική τους εκδήλωση σε ανύποπτο χρόνο όπου τα φώτα της δημοσιότητας θα είναι στραμμένα αποκλειστικά πάνω τους. Η Apple είναι η πρώτη διδάξασα σε αυτό το παιχνίδι και τώρα σπεύδουν να την ακολουθήσουν και άλλοι μεγάλοι κατασκευαστές. Σημειώστε πως από τη CES απείχαν εταιρείες όπως η Microsoft, η ΗΡ, η Dell, η Google, η Apple, η Nokia και το Facebook. Όσον αφορά στους υπόλοιπους, μόνο η Lenovo μπορεί να πει κανείς ότι προκάλεσε αίσθηση όπως και η Sony. Η τελευταία επειδή το Xperia Z δείχνει ότι κάτι προσπαθεί να κάνει στα smartphones. Ακόμη και η Samsung με την LG, είχαν μεν αρκετά νέα προϊόντα, αλλά όχι τον πραγματικό «κράχτη» που μας είχαν συνηθίσει τα προηγούμενα χρόνια.
Οι εκθέσεις έχουν νόημα, βέβαια, για τις μικρές εταιρείες που αναζητούν συνεργάτες ή τα φώτα της δημοσιότητας, όπως, φυσικά, και σε όσους θέλουν να δουν ορισμένα νέα προϊόντα, τα οποία στη συνέχεια θα διαθέσουν στις αγορές όπου δραστηριοποιούνται. Άλλωστε, ας μην ξεχνάμε πως τα προϊόντα τεχνολογίας αρχίζουν να εξελίσσονται σε commodity.
Πάντως, αυτό το concept των διαρροών έχει ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Έχω την αίσθηση ότι αποτελεί έναν νέο τρόπο μάρκετινγκ. Με τόσα πολλά sites παγκοσμίως, ο ανταγωνισμός μεταξύ των συντακτών είναι τεράστιος με αποτέλεσμα η διαρροή για οποιοδήποτε προϊόν να αποτελεί «μεγάλο θέμα». Σε σημείο που κάποια στιγμή έχεις την αίσθηση ότι το Χ προϊόν της Α εταιρείας, οι φωτογραφίες του οποίου διέρρευσαν πριν από μερικές ώρες, είναι κάτι πρωτοποριακό και θα αλλάξει τα δεδομένα στην αγορά. Και όταν το δεις από κοντά, καταλαβαίνεις από την πρώτη στιγμή είναι δεν είναι τίποτα άλλο από μία απλή εξέλιξη ενός υπάρχοντος προϊόντος.
Φυσικά, υπάρχουν και εξαιρέσεις. Όπως και δημοσιογραφικές επιτυχίες. Αλλά, το «παιχνίδι» έχει στηθεί για τα καλά. Ή μήπως δεν έχουμε αρχίσει να ασχολούμαστε με τις φήμες για το iPhone 5S, το οποίο θα δούμε τον προσεχή Οκτώβριο; Και όταν θα ανακοινωθεί, θα γνωρίζουμε όλα τα χαρακτηριστικά του. Όπως συνέβη και με το iPhone 5. Τουλάχιστον επί Τζομπς, η Apple κρατούσε κρυφό ένα ενδιαφέρον χαρακτηριστικό...