Sanjay Jogia: είμαι ερωτευμένος με τη φωτογραφία γάμου

Sanjay Jogia: είμαι ερωτευμένος με τη φωτογραφία γάμου

Συνέντευξη με τον Ινδό φωτογράφο γάμου και Canon ambassador.

Συντάκτης: Φανούρης Δρακάκης @ 04.04.2019

Οι φωτογραφίες γάμου του Ινδού φωτογράφου Sanjay Jogia είναι ένα μείγμα φωτογραφίας μόδας και κινηματογράφου. Εκμεταλλεύονται ιδανικά το (τεχνητό ή φυσικό) φως, διακρίνονται για τη σκηνοθετική προσέγγισή τους. Είναι γεμάτες από την ευαισθησία και την παρατηρητικότητα του Sanjay Jogia στο άτομο και μπορούν να διηγηθούν, όπως ένα ντοκιμαντέρ, την ιστορία των δύο ανθρώπων που ενώνονται με το μυστήριο του γάμου. Ναι, η φωτογραφία γάμου μπορεί -αν θέλει- να είναι δημιουργική και ο Sanjay Jogia είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα.

Συνοδευόμενος από τη συνοδοιπόρο του στη ζωή αλλά και σε ένα βαθμό στη φωτογραφική του καριέρα, Roshni, ο Sanjay Jogia μοιράστηκε με μερικούς Έλληνες δημοσιογράφους την εμπειρία του από το νέο mirroless fullframe σύστημα της Canon, EOS R, όπως επίσης (ή κυρίως) μερικά μυστικά της δουλειάς του.

Look into my soul - Copyright: Sanjay Jogia

Ο ίδιος άλλωστε σε όλη την επαγγελματική του καριέρα, πολύ πριν ξεκινήσει η επίσημη συνεργασία του με την Canon, είχε επιλέξει να πορευτεί με το οικοσύστημά της. Μια επιλογή που ξεκίνησε από τις παιδικές παραστάσεις στο σπίτι (ο πατέρας του δούλευε σε εργοστάσιο φιλμ της Kodak στην Ινδία και ως ερασιτέχνης φωτογράφος είχε εξοπλισμό της ιαπωνικής εταιρείας) και συνεχίστηκε στις σπουδές και την επαγγελματική καριέρα ως αρχιτέκτονας και εν συνεχεία ως φωτογράφος.

 

Η επαφή με την Canon EOS R

Ως επαγγελματίας φωτογράφος ο Sanjay Jogia θεωρείται ένας από τους καλύτερους στον κόσμο στην κατηγορία «γάμου» και έχει αποσπάσει πολλές βραβεύσεις σ’ αυτό το πεδίο. Αναγνωρίζοντας τη δουλειά του η Canon τον προσέγγισε το 2018. Λίγους μήνες αργότερα και ταυτόχρονα με την παγκόσμια παρουσίαση του νέου συστήματος EOS R, o Sanjay Jogia φωτογραφίζει τον πρώτο γάμο στον κόσμο με το συγκεκριμένο σύστημα. «Χωρίς καμία προηγούμενη εμπειρία με το συγκεκριμένο σύστημα, καθώς η Canon διατηρούσε απόλυτη μυστικότητα για αυτό που θα παρουσίαζε», όπως θυμάται σήμερα, αφού η ιαπωνική εταιρεία δεν ήθελε να εμφανιστεί δημόσια η νέα μηχανή της πριν από την ημέρα της παρουσίασης στον Τύπου (5 Σεπτεμβρίου).

To ίδιο πρωί ο Sanjay Jogia λαμβάνει στην πόρτα του το πακέτο με την EOS R κάμερα και τους νέους φακούς RF της Canon. “Χωρίς manual, χωρίς software υποστήριξης, χωρίς να έχω κάποια εικόνα για τα χαρακτηριστικά τους” σημειώνει στην κουβέντα μας, χαμογελώντας. Εκείνη τη μέρα ξεκινάει και ο 4ήμερος γάμος στην Ινδία που έχει αναλάβει να καλύψει φωτογραφικά. «Ο σημαντικότερος γάμος της χρονιάς στην Ινδία» όπως σημειώνει, προσθέτοντας ότι «αποτελεί μέχρι σήμερα την πιο δύσκολη δουλειά που έχει αναλάβει». Προσθέστε στις παραπάνω δυσκολίες και την ιεροτελεστία που περιλάμβανε εκτός των άλλων μια γαμήλια τελετή 16 ωρών συνολικά.

H “προϋπηρεσία” με τα συστήματα της Canon θα τον βοηθήσει να «εγκλιματιστεί» πολύ γρήγορα με τη λειτουργικότητα της κάμερας. Θα χρειαστεί μόνο 10 λεπτά με την EOS R στα χέρια του για να βγάλει αυτό το πορτρέτο.

The Saint - Copyright: Sanjay Jogia

Γυρνώντας πίσω στο χρόνο ο Sanjay Jogia θυμάται αρκετά από τα στοιχεία που τον κέρδισαν στην πρώτη του επαφή με το οικοσύστημα EOS R. Η γρήγορη και ακριβής εστίαση στα μάτια, η αρθρωτή οθόνη που του επέτρεψε να τραβάει φωτογραφίες από διαφορετικές γωνίες και ο RF φακός 28-70mm f2.0 που μέχρι και σήμερα παραμένει ο αγαπημένος του. «Αν η Canon κατάφερε να παρουσιάσει τόσο υψηλής ποιότητας προϊόντα με την είσοδό της στο σύστημα mirroless fullframe ανυπομονώ για τα υπόλοιπα που θα ακολουθήσουν» καταλήγει.

 

Έρωτας με την… πρώτη ματιά οι γάμοι

Απαντώντας στο τι ήταν αυτό που τον τράβηξε για να ασχοληθεί με τη φωτογραφία γάμου τα λόγια του είναι αφοπλιστικά. «Ερωτεύτηκα τους γάμους, αγαπώ την ιδέα να φωτογραφίζω μια πολύ σημαντική στιγμή στη ζωή δύο ερωτευμένων ανθρώπων και να αποδίδω με εικόνες τα συναισθήματά τους».

Παρά τις τεράστιες δυνατότητες των σύγχρονων καμερών και αποθηκευτικών μέσων ο ίδιος δε δείχνει να υιοθετεί την πρακτική της ακατάσχετης φωτογράφισης. «Δεν θέλω να επιστρέφω από ένα γάμο με 15.000 φωτογραφίες» σημειώνει, προσθέτοντας ότι για ένα φωτογράφο γάμου (και όχι μόνο) είναι σημαντικό να εκπαιδευτεί να περιμένει τις «αποφασιστικές στιγμές», τις στιγμές που κάνουν τη διαφορά μιας ωραίας φωτογραφίας από μία σπουδαία φωτογραφία. «Φωτογραφίζω με τη διαίσθηση, το ένστικτο και όχι με τα τεχνικά χαρακτηριστικά του εξοπλισμού μου».

Η κουλτούρα του αυτή θα μπορούσε να αποδοθεί και στο γεγονός ότι ανδρώθηκε φωτογραφικά με το φιλμ, όπως αναφέρει σε ένα άλλο σημείο της κουβέντας. «Μεγάλωσα με φιλμ και προσπαθώ πάντα να δημιουργήσω τέχνη μέσα στην κάμερα και όχι με την επεξεργασία» δηλώνει. Προσέγγιση που σύμφωνα με τον ίδιο οφείλουν να έχουν οι φωτογράφοι προς τους πελάτες τους. «Οφείλουμε να τους δείξουμε ότι είμαστε καλλιτέχνες» καταλήγει.

 

Η φωτογραφία είναι ελευθερία έκφρασης

Στην ερώτηση τι βαραίνει περισσότερο, το ταλέντο ή η ποιότητα του εξοπλισμού απαντάει χωρίς δισταγμό. «Το ταλέντο είναι η βάση σου, αυτό οφείλεις να εξασκήσεις. Η καλή κάμερα δεν θα σε οδηγήσει σε καλές φωτογραφίες. Μπορεί να σε βοηθήσει να πας το ταλέντο σου ένα επίπεδο πιο πάνω αλλά χωρίς τη βάση σου δεν μπορείς να καταφέρεις κάτι». Για τον ίδιο είναι πιο σημαντικό για ένα φωτογράφο να αναπτύξει και να δημιουργήσει το δικό του μοναδικό στιλ, να βάλει την προσωπικότητα του στις φωτογραφίες που τραβάει. Ειδικά σε μια περίοδο που κατακλυζόμαστε από φωτογραφίες από πολλές πηγές, όπως τα social media. «Χρειάζεται επίσης να σταματήσεις να κοιτάς τη δουλειά άλλων φωτογράφων. Αν δαπανάς χρόνο πάνω σ’ αυτό αρχίζεις να σκέφτεσαι ότι πρέπει να δημιουργήσεις αντίστοιχες εικόνες. Όμως αυτό δεν θα σε κάνει ξεχωριστό».

Copyright: Sanjay Jogia

«Η ομορφιά της φωτογραφίας έγκειται στο ότι σου παρέχει ελευθερία. Η φωτογραφία είναι έκφραση, είναι ένας τρόπος για να εκφράσεις τις σκέψεις, τις ιδέες, τα συναισθήματά σου» απαντάει ο Sanjay Jogia στην ερώτηση αν υπάρχει ένας συγκεκριμένος τρόπος δουλειάς πάνω στη φωτογραφία. «Είναι μια φόρμα επικοινωνίας, στην οποία πρέπει να δείξεις ποιος είσαι και τι σκέφτεσαι».

Η συμβουλή του προς τους ερασιτέχνες φωτογράφους αφορά όλη τη διαδικασία ενασχόλησής τους με τη φωτογραφία. Θεωρεί ότι θα πρέπει να έχουν άποψη, να εξελιχθούν σε κριτές και όχι απλά σε παρατηρητές και είναι σημαντικό να δουλέψουν παρέα με έναν άνθρωπο που θα λειτουργήσει ως πραγματικός μέντορας, που θα μπορεί να αντιληφθεί τη δουλειά τους και να ασκεί κριτική πάνω σ’ αυτή, που θα τους βοηθήσει να εξελιχθούν. Όμως όσο μαθαίνουν είναι σημαντικό να μεταφέρουν αυτές τις γνώσεις σε πράξη. "Εξάσκηση, εξάσκηση, εξάσκηση" προσθέτει χαρακτηριστικά θέλοντας να μας μεταφέρει το πόσο χρόνο πρέπει να επενδύσουν σ’ αυτή τη διαδικασία.

 

Δεν μπορείς να κρεμάσεις ένα στικάκι στον τοίχο

Σε ένα κόσμο όλο και πιο ψηφιακό αναδεικνύεται ακόμα περισσότερο η ανάγκη της εκτύπωσης φωτογραφιών για τον Sanjay Jogia. «Προσωπικά ως φωτογράφος γάμου ο τελικός στόχος μου είναι να δω τις φωτογραφίες μου τυπωμένες σε ένα άλμπουμ, σε ένα τοίχο» σημειώνει, προσθέτοντας ότι η εκτύπωση είναι εκείνη που αφηγείται τις ιστορίες πίσω από τις εικόνες, τις αναμνήσεις. «Μια ωραία τυπωμένη εικόνα σου δημιουργεί συναισθήματα, που είναι σημαντικό να μη μένουν θαμμένα σε ένα USB στικάκι σε κάποιο συρτάρι μας». «Και σίγουρα δεν μπορείς να κρεμάσεις ένα στικάκι στον τοίχο», προσθέτει χαμογελώντας.

Η συνάντησή μας με τον Sanjay Jogia έκλεισε με τις καλύτερες τοποθεσίες που έχει φωτογραφίσει γάμους. Έδειξε να έχει ένα μικρό… απωθημένο που δεν έχει κάνει κάποια δουλειά στην Αθήνα και σημείωσε ότι κάθε διαφορετική τοποθεσία μπορεί να σου προσφέρει διαφορετικές τοποθεσίες.

Στη λίστα με τις κορυφαίες όμως θα συμπεριλάμβανε τη Σαντορίνη, χάρη στο μοναδικό, όπως σημείωσε, φως της, στις πολλά και διαφορετικά σημεία που μπορούν να λειτουργήσουν ως σκηνικό. «Όπου και να στρέψεις το φακό αντικρύζεις κάτι καινούριο, κάτι όμορφο» κατέληξε.

 

Επιπλέον δείγμα δουλειάς του Sanjay Jogia