Τα αποτελέσματα της έρευνας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο οι Έλληνες καταναλωτές αξιοποιούν τα social media παρουσιάστηκαν χθες στο πλαίσιο του συνεδρίου Internet and E-Business Innovation Forum. Ταυτόχρονα, η έρευνα επιχειρεί μια καταγραφή της δημοτικότητας των πιο σημαντικών μέσων κοινωνικής δικτύωσης στη χώρα μας, καθώς επίσης και τους λόγους για τους οποίους επιλέγεται κάθε ένα από αυτά από τους χρήστες.
Σε επίπεδο δημοτικότητας, το YouTube βρίσκεται στην κορυφή της λίστας των social media ως προς τη χρήση τους με ποσοστό 93% (στη βάση του κοινού που συμμετείχε στην έρευνα) και ακολουθούν το Facebook (82%), το Linkedin (61%), τα blogs (49%) και το Twitter (46%). Όπως και πέρυσι, η έρευνα συμπεριλαμβάνει και τα reviews ως κομμάτι των social media, υπό τη σκέψη ότι αποτελούν ένα σημείο ανταλλαγής απόψεων, τα οποία και βρίσκονται κάπου ενδιάμεσα στη λίστα με ποσοστό 58%.
Αναφορά γίνεται και στα υπόλοιπα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως: Flickr, Foursquare, Pinterest, Instagram, Google+. Εδώ τα δείγματα χρήσης είναι μικρότερα από τα παραπάνω. Στην περίπτωση του Flickr το 22% απάντησε ότι χρησιμοποιεί το συγκεκριμένο μέσο από σπάνια έως συχνά. Το αντίστοιχο ποσοστό για το Foursquare φθάνει το 33%, για το Pinterest στο 38%, για το Instagram στο 44% και για το Google+ στο 53%.
YouTube
Η πιο συχνή χρήση του YouTube, σύμφωνα με την έρευνα, είναι το άκουσμα τραγουδιών, με το 77% των ερωτηθέντων να απαντάει «συχνά», ενώ αντίστοιχα υψηλό είναι το ποσοστό στο ίδιο πεδίο για τη χρήση της αναζήτησης στο YouTube για πράγματα που ενδιαφέρουν τους χρήστες (ποσοστό 68%).
Ως προς την επίδραση των διαφημίσεων στο YouTube, ποσοστό μόλις 7% απάντησε ότι παρακολουθεί συχνά τις διαφημίσεις πριν τα τραγούδια, ενώ το ποσοστό αυτό πέφτει στο 3% για τις διαφημίσεις που βρίσκονται στο πλάι της σελίδας.
Σύμφωνα με προηγούμενη έρευνα της Social Bakers, ο αριθμός των Ελλήνων χρηστών του Facebook έχει φθάσει τα 4 εκατομμύρια, που μοιράζεται σε ποσοστό 55% για τους άνδρες και 45% για γυναίκες. Ποσοστό 56% των χρηστών του Facebook έχουν από 250 έως 999 φίλους, ενώ μεγάλο ποσοστό (25%) έχει 100 έως 249 φίλους. Ως προς το ποσοστό εκείνων των «φίλων» με τους οποίους υπάρχει και επαφή offline, ποσοστό 61% των ερωτηθέντων απάντησε ότι έχει συναντήσει έστω και μία φορά το 90-100% των φίλων του στο Facebook.
Οι πιο βασικοί λόγοι της ενεργητικής χρήσης του Facebook είναι η επικοινωνία, η διασκέδαση και η προβολή απόψεων. Στην κατηγορία προβολή απόψεων, η πιο συχνότερη ενέργεια είναι το «like» σε ποσοστό 60%, με τα σχόλια να ακολουθούν σε μακρινή απόσταση (27%). Όσον αφορά την επικοινωνία-διασκέδαση το chat σε ποσοστό 39% είναι η πιο συχνή χρήση και ακολουθείται από τα παιχνίδια σε ποσοστό 14%. Από την άλλη πλευρά, ως συνηθίστερα προβλήματα οι χρήστες αναφέρουν τις ειδήσεις που δεν είναι αξιόπιστες (σε ποσοστό 53%), το ότι χάνουν πολύτιμο χρόνο (36%) και την παραβίαση της προσωπικής ζωής (26%).
Σημαντική είναι η αύξηση των χρηστών του Linkedin από το 2012 στο 2013, όπου πλέον αριθμεί σχεδόν 700.000 χρήστες, νούμερο που αντιστοιχεί στο 13,84% του συνόλου των χρηστών του Internet. Από αυτούς, το 58% απάντησε ότι χρησιμοποιεί συχνά το Linkedin, ενώ ποσοστό 11% απάντησε ότι βρίσκει συχνά θέσεις εργασίας που τους ενδιαφέρουν. Στο 13% κυμαίνεται επίσης το ποσοστό εκείνων που λαμβάνουν συχνά ειδοποιήσεις από εταιρείες που έχουν δει το βιογραφικό τους.
Reviews και Blogs
Η δύναμη των reviews ως μέσο πληροφόρησης αποτυπώνεται από το γεγονός ότι ποσοστό 68% απάντησε ότι επηρεάζεται συχνά από όσα διαβάζει, ενώ στα blogs βασικό κριτήριο επιλογής είναι η θεματολογία σε ποσοστό 96%. Ακολουθούν η ταχύτητα με την οποία ανακοινώνει την επικαιρότητα το blog (78%) και ο άνθρωπος που γράφει τα posts με ακριβώς το ίδιο ποσοστό.
Το ποσοστό των εγγεγραμμένων χρηστών του Twitter που το χρησιμοποιούν ή όχι μοιράζεται σχεδόν στη μέση με το 53% αυτών να απαντάει ότι κάνει συχνή χρήση και το 47% σπάνια. Ποσοστό 34% κάνει συχνά tweets, ενώ πολύ κοντά είναι και το ποσοστό εκείνων που κάνουν favorite (31%) και retweet (26%). Αντίστοιχα, οι χρήστες που κάνουν συχνά follow άλλους χρήστες φθάνουν σε ποσοστό το 36%.
Στα προβλήματα, οι χρήστες τοποθετούν τα σεξιστικά tweets ως το πιο συχνό πρόβλημα σε ποσοστό 34%, τα αντιεπαγγελματικά tweets (31%) και τα ρατσιστικά (17%). Οι λόγοι μη χρήσης εξακολουθούν να έχουν στην κορυφή της λίστας το γεγονός ότι δεν ταιριάζει στον τρόπο ζωής των χρηστών (57%) και τη μη εξοικείωση (42%).
Η έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών πραγματοποιήθηκε το διάστημα Οκτώβριος-Νοέμβριος 2013 με δείγμα 1.250 απαντήσεις.