Ο Google Chrome πέρασε στη 2η θέση των Web browsers ρίχνοντας στην 3η τον Firefox και απειλώντας με, κατά κάποιον τρόπο, επανάληψη της Ιστορίας.
Η σχετική είδηση έκανε τον γύρο του κόσμου την περασμένη εβδομάδα, ενώ τα σύννεφα για τον οργανισμό Mozilla -που αναπτύσσει τον Firefox- πυκνώνουν. Αλλά ας δούμε τα πράγματα από την αρχή.
Βάσει των στατιστικών που δημοσιεύει σε τακτή βάση το Statcounter (εδώ) ο Internet Explorer διατηρεί παγκοσμίως την πρωτοκαθεδρία με μερίδιο 40,6% και ακολουθεί σε μεγάλη απόσταση ο Chrome (25,7%) και ο Firefox (25,2%). Ωραία η γενική εικόνα, πάμε στα επιμέρους, στις βασικές περιοχές του πλανήτη.
Ασία: Πρώτος o browser της Microsoft (42,2%), 2ος ο Chrome (29,14%), 3ος ο Firefox (23,9%).
Β. Αμερική: Internet Explorer με 49,1%, Firefox με 20,4%, Chrome με 19%.
Ν. Αμερική: Πρώτος ο Chrome (42%), 2ος ο Internet Explorer 33,5% που βλέπει την πλάτη του browser της Google ήδη από τον Νοέμβριο και 3ος ο Firefox που βρίσκεται σε αυτή τη θέση από τον περασμένο Μάιο με 22,5%.
Ωκεανία: Επικεφαλής ο Internet Explorer (40%) και ακολουθούν Firefox και Chrome (23,5% και 21,8% αντίστοιχα).
Αφρική: Μπροστά ο Firefox (35,6%), ακολουθούν Internet Explorer και Chrome (33,9% και 25% αντίστοιχα).
Ευρώπη: Ουσιαστικά ισοβαθμία στην κορυφή με Firefox και Internet Explorer στο 32,55% και ο Chrome στο 24,4%.
Η "ζημιά" για τον Firefox γίνεται κυρίως στην Ασία και δευτερευόντως στη Ν. Αμερική. Στα δικά μας, στην Ευρώπη δηλαδή, η υποχρέωση της Microsoft να προσφέρει στους κατόχους υπολογιστών με Windows το δικαίωμα να επιλέξουν τον browser που επιθυμούν (και να "απαγκιστρωθούν" από τον Internet Explorer) έχει λειτουργήσει μέχρι ενός σημείου υπέρ του Firefox αλλά ο Chrome έχει αποκτήσει δυναμική, αν δείτε και το σχετικό διάγραμμα.
Η μόνη ήπειρος στην οποία ο Firefox έχει την 1η θέση είναι η αφρικανική, αλλά και εκεί βλέπουμε μια σημαντική αύξηση στα ποσοστά του Chrome.
Τι συμβαίνει λοιπόν; Η κατάσταση θυμίζει λίγο τα μέσα της δεκαετίας του '90, όταν το Netscape Navigator, το δημοφιλέστερο πρόγραμμα πρόσβασης στο Web εκείνη την εποχή, δεν άντεξε στην πίεση της Microsoft που είχε μόλις λανσάρει τα Windows 95 και τον Internet Explorer. Κάτι παρόμοιο συμβαίνει σήμερα, με έναν άλλο κολοσσό (την Google) να πιέζει έναν πιο αδύναμο ανταγωνιστή.
Τα άσχημα δεν τελειώνουν εδώ για τον οργανισμό Mozilla. Η συμφωνία που είχε υπογράψει με την Google το 2008 και η οποία φέρνει στο ταμείο του δημιουργού του Firefox γύρω στα 100 εκατ. δολάρια ετησίως λήγει φέτος. Η εν λόγω συμφωνία προβλέπει ότι η μηχανή αναζήτησης της Google θα είναι προσβάσιμη από το σχετικό πεδίο που εμφανίζεται δεξιά από το πεδίο της διεύθυνσης, πάνω δεξιά στον Firefox.
Ο χρήστης μπορεί φυσικά να επιλέξει μια άλλη υπηρεσία (π.χ. την Bing της Microsoft) αν το επιθυμεί, αλλά η συντριπτική πλειονότητα ζει και εργάζεται με τις βασικές ρυθμίσεις κάθε προγράμματος που χρησιμοποιεί, browsers περιλαμβανομένων. Εάν η Google δεν συναινέσει στην ανανέωση της συμφωνίας ο οργανισμός Mozilla θα βρεθεί με περιορισμένη ρευστότητα και σαν να μην έφταναν όλα αυτά έχει να αντιμετωπίσει και τα προβλήματα παρουσίας του Firefox στις πλατφόρμες των κινητών τηλεφώνων.
Για τις συσκευές της Apple ας μην το συζητάμε, ο Safari είναι μακράν ο δημοφιλέστερος browser, ενώ στο Android η πλειονότητα πάλι βασίζεται στις λειτουργίες αναζήτησης της Google. Να διακινδυνεύσουμε μια πρόβλεψη; Τα σύννεφα πάνω από τον οργανισμό Mozilla θα ρίξουν βροχή. Θα πέσουν και κεραυνοί...