Ο τζάμπας... πέθανε για την τεχνητή νοημοσύνη

Ο τζάμπας... πέθανε για την τεχνητή νοημοσύνη

Συντάκτης: Deasy @ 17.09.2025

Μέχρι πρότινος τα μεγάλα γλωσσικά μοντέλα εκπαιδεύονταν "ρουφώντας" περιεχόμενο από το διαδίκτυο χωρίς να δίνουν λογαριασμό στους δημιουργούς αυτού του περιεχομένου. Σχεδόν όλο το υλικό που έχει δημιουργηθεί στο διαδίκτυο και σε διάφορες πλατφόρμες, από το YouTube μέχρι τα blogs και τα ειδησεογραφικά sites, χρησιμοποιήθηκε για την εκπαίδευση των ChatGPT, Gemini, Claude, Mistral και λοιπών εργαλείων με μηδενική αμοιβή. Σε δεύτερο χρόνο υπήρξαν κάποιες συμφωνίες όμως όσοι κατάφεραν να αποσπάσουν χρήματα από τις εταιρείες της τεχνητής νοημοσύνης είναι, πρώτον, λίγοι και δεύτερον, κυρίως μεγάλοι δημιουργοί περιεχομένου.

Η Akamai, το δίκτυο της οποίας χρησιμοποιείται για τη φιλοξενία και τον διαμοιρασμό περιεχομένου χιλιάδων websites σε όλο τον κόσμο υπόσχεται μια λύση. Η εταιρεία ανακοίνωσε δύο στρατηγικές συμμαχίες που ως στόχο έχουν να δημιουργήσουν ένα σύστημα πληρωμών μεταξύ των εταιρειών τεχνητής νοημοσύνης και των δημιουργών του περιεχομένου που χρησιμοποιείται για την εκπαίδευση των γλωσσικών μοντέλων.

Η Akamai είναι σε θέση να γνωρίζει την έκταση του θέματος, καθώς καθημερινά τα συστήματά της χειρίζονται πάνω από 150 δισεκατομμύρια αυτοματοποιημένα αιτήματα από bot που συλλέγουν περιεχόμενο για την εκπαίδευση των μοντέλων τεχνητής νοημοσύνης. Μέχρι τώρα, οι περισσότεροι ιστότοποι δεν έπαιρναν ούτε ευρώ για αυτή τη «συγκομιδή» των δεδομένων τους.

Η πρώτη συνεργασία είναι με την TollBit, μια εταιρεία που δημιουργεί κυριολεκτικά έναν «σταθμό διοδίων» στις ιστοσελίδες. Όταν ένα AI bot προσπαθεί να «κατεβάσει» περιεχόμενο, το σύστημα το αναγνωρίζει και το ανακατευθύνει σε μια σελίδα πληρωμής. Η υπηρεσία της TollBit χρησιμοποιείται σήμερα από 3.000 εκδότες σε όλο τον κόσμο και υπολογίζεται ότι κάθε τρίμηνο, περίπου 450 εκατ. bots περνάνε (υποχρεωτικά) από το... ταμείο πριν προχωρήσουν στην άντληση του περιεχομένου. Κάθε πάροχος περιεχομένου μπορεί να ορίσει τη δική του τιμή για την πρόσβαση.

Η δεύτερη συνεργασία της Akamai γίνεται με την Skyfire, η οποία εισάγει κάτι σαν "ταυτότητα" για τα bot. Κάθε AI bot θα πρέπει κατά την επίσκεψή του σε έναν ιστότοπο να εμφανίσει τα στοιχεία του που θα δείχνουν ποια εταιρεία εκπροσωπεί, ποιος είναι ο τελικός χρήστης και τι θέλει να κάνει με τα δεδομένα που σκοπεύει να αντλήσει. Αυτό λύνει ένα πρόβλημα που είναι αρκετά γνωστό στο διαδίκτυο - μέχρι τώρα οι διαχειριστές των sites έβλεπαν χιλιάδες ανώνυμα αιτήματα χωρίς να γνωρίζουν από ποια υπηρεσία προέρχονται

Η λύση που προτείνουν η Akamai και οι συνεργάτες της προσπαθούν να φέρουν την ειρήνη σε μια μάχη δισεκατομμυρίων δολαρίων (ή ευρώ). Οι μεγάλες εταιρείες της τεχνητής νοημοσύνης όπως οι OpenAI, Google και Meta έχουν εκπαιδεύσει τα μοντέλα τους εκμεταλλευόμενες δεδομένα από σχεδόν όλο το διαδίκτυο τα οποία ανέκτησαν συχνά χωρίς άδεια ή πληρωμή. Η Google με τα AI Overviews στα αποτελέσματα αναζητήσεων περιορίζει όλο και περισσότερο τον αριθμό των κλικ που «περνάνε» στις ιστοσελίδες. Την ίδια στιγμή, πολλοί εκδότες και, γενικότερα, δημιουργοί περιεχομένου βλέπουν τα έσοδά τους να μειώνονται καθώς οι χρήστες παίρνουν απαντήσεις απευθείας από chatbot αντί να επισκέπτονται τις αρχικές πηγές.

Η Akamai, που ελέγχει σημαντικό μέρος της κίνησης του διαδικτύου παγκοσμίως, βρίσκεται σε ιδανική θέση να διαμεσολαβήσει σε αυτή τη διαμάχη. Με τις συνεργασίες που ανακοίνωσε προσφέρει στους πελάτες της τη δυνατότητα να μπλοκάρουν εντελώς τα AI bot, να επιτρέπουν τη δωρεάν είσοδό τους στις σελίδες, ή να τα χρεώνουν.

Αυτό που μένει να δούμε είναι σε ποιο βαθμό οι μεγάλοι «παίκτες» της τεχνητής νοημοσύνης θα δεχτούν να πληρώνουν για κάτι που μέχρι τώρα απολάμβαναν δωρεάν.