Στο μικροσκόπιο της Ευρώπης τα ΑΙ Overviews

Στο μικροσκόπιο της Ευρώπης τα ΑΙ Overviews

Συντάκτης: Πέτρος Κωνσταντινίδης @ 04.07.2025

Στο μικροσκόπιο των ευρωπαϊκών οργάνων μπαίνει η λειτουργία του ΑΙ Overviews, μετά από καταγγελία μιας ομάδας ανεξάρτητων ευρωπαίων εκδοτών, οι οποίοι ζητούν τη λήψη προσωρινών μέτρων για την αποτροπή ανεπανόρθωτης βλάβης.

Τα ΑΙ Overviews είναι οι περιλήψεις που δημιουργούνται από τεχνητή νοημοσύνη και εμφανίζονται πάνω από τα γνωστά αποτελέσματα στις αναζητήσεις των χρηστών. Ξεκίνησαν πρόσφατα να εμφανίζονται και ήδη πάροχοι περιεχομένου και κυρίως εκδότες έχουν εκφράσει την έντονη ανησυχία τους, βλέποντας ότι έχει μειωθεί σημαντικά η επισκεψιμότητα των δικών τους σελίδων που προέρχεται από τις σελίδες αναζήτησης της Google.

Σύμφωνα με το έγγραφο της καταγγελίας των ευρωπαίων εκδοτών, το οποίο επικαλείται το Reuters, η Google εκτιμάται ότι κάνει κατάχρηση της κυρίαρχης θέσης της στην αναζήτηση, προκαλώντας σημαντική ζημιά στους εκδότες. Σε επισκεψιμότητα, αναγνωσιμότητα και βέβαια σε έσοδα. Στο έγγραφο σημειώνεται ότι τα AI Overviews τοποθετούνται στην κορυφή της σελίδας των αποτελεσμάτων αναζήτησης, με το περιεχόμενό τους να προέρχεται από το περιεχόμενο των εκδοτών. «Οι εκδότες που χρησιμοποιούν το Google Search δεν έχουν την επιλογή να εξαιρεθούν από την απορρόφηση του υλικού τους για την εκπαίδευση του ΑΙ γλωσσικού μοντέλου της Google ή/και από την ανίχνευση περιλήψεων, χωρίς να χάσουν την ικανότητά τους να εμφανίζονται στη γενική σελίδα αποτελεσμάτων αναζήτησης της Google», σημειώνεται στην καταγγελία.

Απαντώντας διπλωματικά στην καταγγελία, η Google ανέφερε ότι οι νέες ΑΙ εμπειρίες προσφέρουν την ευχέρεια στους χρήστες να κάνουν πολύ περισσότερες ερωτήσεις και κατ’ επέκταση να δημιουργήσουν νέες ευκαιρίες ανακάλυψης περιεχομένου. Πρόσθεσε δε ότι οι ισχυρισμοί σχετικά με την επισκεψιμότητα από την αναζήτηση βασίζονται κυρίως σε ελλιπή και  διαστρεβλωμένα δεδομένα, σημειώνοντας ότι οι εκδότες μπορούν να κερδίσουν ή να χάσουν σε επισκεψιμότητα λόγω πλήθους παραμέτρων, όπως η εποχιακή ζήτηση, τα ενδιαφέροντα των χρηστών και οι τακτικές αλγοριθμικές ενημερώσεις στην αναζήτηση.

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με στοιχεία της Similarweb που επικαλέστηκε η Wall Street Journal σε ένα πρόσφατο δημοσίευμά της, δείχνουν ότι η κίνηση σε μεγάλα ενημερωτικά website βρίσκεται σε καθοδική πορεία. Όπως αναφερόταν στο δημοσίευμα, η κίνηση προς την ομπρέλα των ιστοτόπων τou Business Insider έχει υποχωρήσει κατά 55% στην τελευταία τριετία. Στους New York Times, το μερίδιο της κίνησης που προέρχεται από τις αναζητήσεις έπεσε στο 36,5% τον Απρίλιο έναντι 44% τον αντίστοιχο μήνα του 2022. Πρόσφατα, δηλώσεις του διευθυντή του Atlantic δημιούργησαν ιδιαίτερη αίσθηση, καθώς εκτίμησε ότι αναμένει στο μέλλον μηδενισμό της κίνησης που προέρχεται από την υπηρεσία αναζήτησης στην Google. Αντίστοιχους φόβους ίσως με όχι τόσο δραματικό βαθμό διατυπώνουν στελέχη και άλλων ΜΜΕ.