Έρχονται συνδρομές στις ΑΙ αναζητήσεις μέσω Google;

Έρχονται συνδρομές στις ΑΙ αναζητήσεις μέσω Google;

Συντάκτης: Deasy @ 04.04.2024

Η Google φέρεται να εξετάζει το ενδεχόμενο χρέωσης των χρηστών που θέλουν να βρουν κάτι στο διαδίκτυο χρησιμοποιώντας τις υπηρεσίες τεχνητής νοημοσύνης της εταιρείας, υποστηρίζουν οι Financial Times.

Εφόσον επιβεβαιωθεί το δημοσίευμα, θα πρόκειται για μια τεράστια αλλαγή στο βασικό μοντέλο λειτουργίας της Google, η οποία μέχρι σήμερα έδινε ελεύθερα τις υπηρεσίες της στο ευρύ κοινό. Βεβαίως υπάρχει η δυνατότητα να αγοράσεις αποθηκευτικό χώρο στο Google Drive ή να αποκτήσεις το πακέτο Google Workspace αν έχεις μια επιχείρηση και θέλεις να έχεις έναν συνολικό έλεγχο των λογαριασμών που χρησιμοποιείς. Όμως για τον πολύ κόσμο οι υπηρεσίες της Google είναι διαθέσιμες χωρίς χρέωση και σε "αντάλλαγμα" σε κάθε αναζήτηση που θα κάνεις θα δεις διαφημίσεις, ενώ στο παρασκήνιο η Google συλλέγει δεδομένα με την ελπίδα ότι η επόμενη διαφήμιση που θα δεις θα σου κάνει κλικ για να πατήσεις και να έρθουν στην εταιρεία επιπλέον έσοδα.

Το μοντέλο λειτουργεί αποδοτικά ως σήμερα. Το 2023 η εταιρεία είχε έσοδα 307 δισ. δολαρίων, από τα οποία περίπου το 80% ήρθε από διαφημίσεις.

Ωστόσο, οι εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης όπως το γνωστό μας ChatGPT απειλούν την ηγεμονία της Google όχι στη διαφήμιση (για την ώρα) αλλά στις αναζητήσεις. Όσο λιγότερες αναζητήσεις κάνεις μέσω Google τόσο λιγότερα τα διαφημιστικά έσοδα για την εταιρεία. Βεβαίως είναι νωρίς ακόμα για να ηχήσει κάποιος συναγερμός, αλλά των φρονίμων τα παιδιά πριν πεινάσουν μαγειρεύουν και η Google φέρεται να προετοιμάζεται για κάθε ενδεχόμενο.

Έτσι, σύμφωνα με το δημοσίευμα σκέφτεται το ενδεχόμενο να εισάγει ένα συνδρομητικό μοντέλο στις ΑΙ αναζητήσεις. Η "απλή" αναζήτηση θα εξακολουθήσει να είναι διαθέσιμη όπως την ξέρεις, αλλά αν θέλεις κάτι πιο σύνθετο, κάτι που θεωρείς ότι θα χρειαστεί τη συνδρομή του Gemini ή κάποιας άλλης πλατφόρμας τεχνητής νοημοσύνης της Google, θα πρέπει να βάλεις το χέρι στην τσέπη. Άλλωστε, μια αναζήτηση μέσω ΑΙ είναι πιο ακριβή από ενεργειακής πλευράς σε σχέση με μια απλή αναζήτηση. Φαίνεται ότι η εταιρεία έβαλε κάτω τους αριθμούς, έκανε τους υπολογισμούς και είδε ότι άλλος τρόπος να προσφέρει την υπηρεσία δεν υπάρχει. Πράγμα, φυσικά, που σημαίνει ότι το χάσμα που δημιουργείται στο διαδίκτυο μεταξύ εκείνων που έχουν να πληρώσουν για να λάβουν μια premium υπηρεσία και εκείνων που δεν έχουν (ή δεν θέλουν) να πληρώσουν θα διευρύνεται...

Πάντως από την πλευρά της Google είχαμε επίσημη τοποθέτηση πάνω στο θέμα, διαψεύδοντας το σενάριο συνδρομών, τουλάχιστον για την ώρα. Ειδικότερα, η ανακοίνωση αναφέρει: 

"Εδώ και χρόνια, επαναπροσδιορίζουμε την Αναζήτηση Google, βοηθώντας τους ανθρώπους να αποκτήσουν πρόσβαση στην πληροφορία με τον πιο εύκολο τρόπο. Με την ενσωμάτωση της παραγωγικής τεχνητής νοημοσύνης (generative AI) στην Αναζήτηση Google, έχουμε ήδη ανταποκριθεί σε δισεκατομμύρια ερωτήματα, ενώ παρατηρούμε αύξηση των αιτημάτων αναζήτησης σε όλες τις μεγάλες αγορές μας. Συνεχίζουμε να βελτιώνουμε με ταχείς ρυθμούς το προϊόν για την εξυπηρέτηση των νέων αναγκών των χρηστών.

Δεν προετοιμάζουμε, ούτε εξετάζουμε το ενδεχόμενο να προσφέρουμε μια εμπειρία αναζήτησης χωρίς διαφημίσεις. Θα συνεχίσουμε να εμπλουτίζουμε τις υπηρεσίες μας με νέες premium δυνατότητες και υπηρεσίες ώστε να ενισχύσουμε τα οφέλη των συνδρομητών των προϊόντων της Google. Αυτήν την στιγμή, δεν έχουμε κάτι να ανακοινώσουμε".