Με ρυθμό +8% κινείται το ευρωπαϊκό B2C ηλεκτρονικό εμπόριο το 2023

Με ρυθμό +8% κινείται το ευρωπαϊκό B2C ηλεκτρονικό εμπόριο το 2023

Συντάκτης: Κώστας Αρβανίτης @ 03.10.2023

Θετικό ρυθμό παρουσιάζει το Β2C ηλεκτρονικό εμπόριο μέσα στο 2023, σηματοδοτώντας την επιστροφή στην ανάκαμψη μετά από μια δύσκολη χρονιά, με σημαντικές προκλήσεις όπως ο πόλεμος στην Ουκρανία και η οικονομική αστάθεια.

Σύμφωνα με την έκθεση της Ecommerce Europe και της EuroCommerce, το 2022, η κύρια πρόκληση για τις αγορές του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ευρώπη ήταν ο πόλεμος στην Ουκρανία, που αύξησε τις τιμές της ενέργειας και άλλων εμπορευμάτων, που με τη σειρά τους επηρέασαν αρνητικά την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών. Το 2022, ο συνολικός τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου B2C στην Ευρώπη άγγιξε τα 899 δισεκατομμύρια ευρώ, με τους συντάκτες της έκθεσης να εκτιμούν ότι το 2023 θα αυξηθεί κατά 8%.

Η Δυτική Ευρώπη είναι κατά πολύ η μεγαλύτερη περιοχή, κατέχοντας το 67% του συνολικού τζίρου του ηλεκτρονικού εμπορίου B2C στην Ευρώπη για το 2022. Ακολουθεί η Νότια Ευρώπη, με ποσοστό μόλις 16%. Η Κεντρική Ευρώπη (8%), η Βόρεια Ευρώπη (7%) και η Ανατολική Ευρώπη (2%) έχουν σημαντικά μικρότερο μερίδιο στον συνολικό τζίρο του ηλεκτρονικού εμπορίου B2C. Το 2022, η Δυτική Ευρώπη εμπορεύτηκε 603 δισ. ευρώ online, η Νότια Ευρώπη 146 δισ. και η Κεντρική Ευρώπη 72 δισ. Η Βόρεια Ευρώπη ακολουθεί κοντά την Κεντρική Ευρώπη με 65 δισ., ακολουθούμενη από την Ανατολική Ευρώπη με τζίρο 14 δισ.

Οι κορυφαίες χώρες στον τζίρο του ηλεκτρονικού εμπορίου B2C είναι το Ηνωμένο Βασίλειο (291 δισ. ευρώ), η Γαλλία (146 δισ.), η Γερμανία (102 δισ.) και η Ισπανία (72 δισ.). Οι υψηλότεροι ρυθμοί ανάπτυξης (χωρίς προσαρμογή για την πληθωρική έκρηξη) στον τζίρο του ηλεκτρονικού εμπορίου καταγράφηκαν στην Εσθονία (106%), τη Ρουμανία (51%), τη Βουλγαρία (31%), την Ισπανία (31%) και το Βέλγιο (22%).

 

Διείσδυση online αγοραστών

Το 2022, το ποσοστό του διαδικτυακού πληθυσμού της Ευρώπης παρέμεινε σταθερό στο 76%. Αναμενόταν μια επιβράδυνση των διαδικτυακών πωλήσεων μετά την υπερβολική ανάπτυξη που προκλήθηκε από τα μέτρα για την πανδημία του Covid-19 που ελήφθησαν από τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, όπως οι αποκλεισμοί. Πολλές εθνικές ενώσεις για το ηλεκτρονικό εμπόριο έχουν αναφέρει μείωση των διαδικτυακών αγορών στη χώρα τους λόγω του αυξανόμενου πληθωρισμού, που καθιστά τους καταναλωτές πιο προσεκτικούς στη δαπάνη τους.

Η Δυτική Ευρώπη διαθέτει το υψηλότερο ποσοστό ηλεκτρονικών αγοραστών, με το 87% των χρηστών του Διαδικτύου να κάνουν online αγορές το 2022. Ακολουθεί η Βόρεια Ευρώπη με 85%, ενώ η Κεντρική Ευρώπη έχει 77%. Η Ανατολική Ευρώπη, που περιλαμβάνει έναν σημαντικό αριθμό χωρών εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εμφάνισε αναπτυξιακή ανοδική τάση έξι ποσοστιαίων μονάδων στη διείσδυση των διαδικτυακών αγοραστών, από 41% το 2021 σε 48% το 2022. Το Ηνωμένο Βασίλειο διαθέτει αυτήν τη στιγμή το υψηλότερο ποσοστό ηλεκτρονικών αγοραστών (95%), ακολουθούμενο από τις Κάτω Χώρες (92%), τη Νορβηγία (92%), τη Δανία (90%) και την Ελβετία (90%). Το χαμηλότερο ποσοστό διαδικτυακών αγοραστών βρέθηκε στο Μαυροβούνιο (31%), τη Βοσνία και Ερζεγοβίνη (39%), την Αλβανία (49%) και τη Βουλγαρία (49%).

 

Τα στοιχεία για την Ελλάδα

Σύμφωνα με την έκθεση, ο αριθμός των χρηστών που αγοράζουν online εξακολουθεί να μεγαλώνει με το 2023 να εκτιμάται ότι θα αγγίξουν σε ποσοστό το 75% των χρηστών Internet, παρουσιάζοντας αύξηση 5 ποσοστιαίων μονάδων σε σχέση με το 2022.

Όπως μπορούμε να διαπιστώσουμε από τους συγκριτικούς πίνακες μεταξύ των 37 χωρών που περιλαμβάνει η έκθεση, η Ελλάδα to 2022 βρισκόταν λίγο κάτω από τη μέση (στην 21η θέση) ως προς το ποσοστό των χρηστών που αγοράζουν online, ενώ πολύ χειρότερη είναι η θέση της ως προς το ποσοστό των χρηστών Internet. Εκεί η χώρα μας εμφανίζεται 5η από το τέλος, με τη Βουλγαρία, την Κροατία, τη Βοσνία και την Αλβανία να έχουν μικρότερα ποσοστά διείσδυσης.

Όσον αφορά στα κανάλια που προτιμούν οι Έλληνες για τις online αγορές, η μεγάλη πλειονότητά τους σε ποσοστό 88% προτιμάει ελληνικά καταστήματα, ενώ ένα 25% αγοράζει (και) από καταστήματα άλλων χωρών εντός ευρώ και ένα 12% από τις υπόλοιπες χώρες του κόσμου.

Ολόκληρη την έκθεση μπορείτε να τη βρείτε εδώ.