Έργα συνολικού προϋπολογισμού 800 εκατ. ευρώ που είχαν αρχικά συμπεριληφθεί στο σχέδιο "Ελλάδα 2.0" θα απενταχθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης και σε αυτά περιλαμβάνονται τόσο το έργο των 5G διαδρόμων όσο και η εγκατάσταση ηλεκτρονικών διοδίων στους αυτοκινητοδρόμους.
Σύμφωνα με την Καθημερινή, για τα συγκεκριμένα έργα, καθώς και για τα υπόλοιπα που δεν περιλαμβάνονται στην αναθεωρημένη λίστα των έργων του Ταμείου Ανάκαμψης, θα αναζητηθούν κονδύλια από άλλες πηγές όπως το ΕΣΠΑ. Στη θέση τους εντάσσονται έργα που σχετίζονται με την εξοικονόμηση ενέργειας και την ενεργειακή μετάβαση, για την οποία η Ε.Ε. δίνει εσχάτως μεγάλη έμφαση προκειμένου να μηδενίσει την ενεργειακή εξάρτησή της από τρίτες χώρες, κυρίως τη Ρωσία.
Οι 5G διάδρομοι είχαν προϋπολογισμό ύψους 200 εκατ. ευρώ και αφορούσαν στην εγκατάσταση εξοπλισμού που θα υποστήριζε την κυκλοφορία αυτοκινούμενων οχημάτων -κυρίως φορτηγών μεταφοράς εμπορευμάτων- στο εθνικό οδικό δίκτυο. Ήδη, πάντως, υπάρχει σε εξέλιξη η δημιουργία σχετικού διαδρόμου, στο τμήμα από το Βελεστίνο της Μαγνησίας μέχρι τη Σόφια στη Βουλγαρία, στο πλαίσιο έργου που υλοποιούν η Cosmote και η βουλγαρική εταιρεία τηλεπικοινωνιών Α1 με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2025. Ο διάδρομος θα καλύπτει 300 χλμ στο ελληνικό έδαφος και 173 χλμ στο βουλγαρικό και από τα 11,5 εκατ. ευρώ του προϋπολογισμού, το 50% προέρχεται από το Connecting Europe Facility.
Το έργο των ηλεκτρονικών διοδίων έχει κατ' επανάληψη απασχολήσει την επικαιρότητα μέσω των εξαγγελιών που έχουν κάνει κατά καιρούς στελέχη πολλών κυβερνήσεων κατά τα τελευταία χρόνια. Σύμφωνα με αυτές τις εξαγγελίες, το έργο θα επιτρέψει την αναλογική χρέωση των οδηγών για τα τμήματα των αυτοκινητοδρόμων που χρησιμοποιούν σε μία διαδρομή και θα αντικαταστήσει τη σημερινή ενιαία χρέωση. Η απένταξη του έργου από το Ταμείο Ανάκαμψης προκαλεί, βεβαίως, φόβους ότι η υλοποίησή του θα καθυστερήσει αρκετά ακόμα χρόνια.