Η Αυστραλία έγινε και επίσημα η πρώτη χώρα στον κόσμο στην οποία προβλέπεται η κυβερνητική διαιτησία για τον καθορισμό του αντιτίμου που θα πρέπει να πληρώνουν οι μεγάλες πλατφόρμες στα ΜΜΕ, αν αποτύχουν οι μεταξύ τους διαπραγματεύσεις.
Μετά από μια θυελλώδη περίοδο, όπου η κυβέρνηση της χώρας αντιπαρατέθηκε έντονα με εταιρείες όπως η Google και το Facebook για το νέο νόμο, η Αυστραλία προχώρησε χθες στην ψήφισή του. Ένα νόμο που σύμφωνα με το Reuters, είναι έτοιμες να αντιγράψουν τόσο η Μεγάλη Βρετανία όσο και ο Καναδάς.
Ο νέος νόμος προβλέπει ότι πλατφόρμες, όπως αυτή της Google και του Facebook, θα πρέπει να πληρώνουν το απαραίτητο αντίτιμο για το ειδησεογραφικό περιεχόμενο που διακινείται μέσα από αυτές (δημιουργώντας κατ’ επέκταση έσοδα από την κίνηση των χρηστών). Το αντίτιμο καθορίζεται από τις διαπραγματεύσεις μεταξύ αυτών των εταιρειών με τους εκδότες, όμως αν δεν επιτευχθεί συμφωνία προβλέπεται η επέμβαση διαιτησίας, ορισμένης από την κυβέρνηση, που θα καθορίζει το ύψος του (αντιτίμου).
«Ο νόμος θα διασφαλίσει ότι οι επιχειρήσεις media θα αμείβονται αρκετά για το περιεχόμενο που δημιουργούν, συμβάλλοντας στη διατήρηση της δημοσιογραφίας δημοσίου ενδιαφέροντος» ανέφερε ο Υπουργός Οικονομικών της Αυστραλίας, μετά την ψήφισή του.
Κατά τη διάρκεια των προηγούμενων μηνών, από τη στιγμή που έγινε γνωστή η πρόθεση της αυστραλιανής κυβέρνησης, Google και Facebook αντιστάθηκαν σθεναρά. Πρώτη «σήκωσε το γάντι» απειλώντας μάλιστα ότι θα σταματήσει τη λειτουργία της μηχανής αναζήτησης στην Αυστραλία, ωστόσο αρκετά αργότερα η εταιρεία προχώρησε σε κατ’ ιδίαν συμφωνίες με μεγάλους εκδότες της χώρας.
Την τελευταία εβδομάδα την επικαιρότητα απασχόλησε η αντίδραση του Facebook που προχώρησε στο μπλοκάρισμα της λειτουργίας των σελίδων ειδησεογραφικού ενδιαφέροντος στην πλατφόρμα της, ανάμεσά τους και εκείνων οργανισμών κοινής ωφέλειας. Μερικές ημέρες αργότερα όπως φαίνεται σημειώθηκε ανακωχή μεταξύ των δύο πλευρών (οι συζητήσεις για τη λύση του προβλήματος περιλάμβαναν και απευθείας επικοινωνία του Υπουργού Οικονομικών με τον επικεφαλής του Facebook, μια νέα άτυπη διπλωματία μεταξύ εταιρειών και κυβερνήσεων). Ήδη αρκετές εταιρείες media της Αυστραλίας επιβεβαιώνουν ότι βρίσκονται σε συζητήσεις με το Facebook για τον καθορισμού του αντιτίμου.