Τεχνητή νοημοσύνη και αυτοκίνηση

Τεχνητή νοημοσύνη και αυτοκίνηση

Συντάκτης: Φανούρης Δρακάκης @ 23.06.2017

Η υιοθέτηση της τεχνητής νοημοσύνης, μέσω των αυτο-οδηγούμενων οχημάτων είναι σίγουρα ένα πιο σύνθετο ζήτημα από αυτό που συμβαίνει σε άλλους κλάδους. Περιλαμβάνει μια σειρά παραγόντων που πρέπει να αλλάξουν, πέρα από την τεχνολογία που θα ενσωματωθεί στα αυτοκίνητα, από την ίδια τη συμπεριφορά των ατόμων έως την εμπλοκή των πολιτειακών αρχών για τη θέσπιση ενός νέου νομοθετικού πλαισίου. Μία από τις εταιρείες που παρουσιάζουν έντονη δραστηριότητα προς αυτήν  την κατεύθυνση είναι η Ford, στην οποία και απευθυνθήκαμε για να μας λύσει μερικές από τις βασικές απορίες που δημιουργεί το νέο -υπό διαμόρφωση-τοπίο. 

 

Ποια τα οφέλη της αυτόνομης οδήγησης; Ποιες είναι οι ενέργειες της εταιρείας προς αυτήν την κατεύθυνση και πότε εκτιμά η Ford ότι τα αυτόνομα οχήματα θα είναι πραγματικότητα;

Αυτή τη στιγμή, σημειώνονται πάνω από 30.000 θάνατοι από τροχαία ατυχήματα το χρόνο στις ΗΠΑ. Σχεδόν το 90% από αυτούς οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος. Τα αυτόνομα οχήματα έχουν τη δυνατότητα να μειώσουν τους θανάτους από τροχαία. Αυτό και μόνο είναι ένα ισχυρό κίνητρο για εμάς. Επιπλέον, τα αυτόνομα οχήματα θα προσφέρουν νέες ευκαιρίες μετακίνησης για ηλικιωμένους, άτομα με αναπηρία ή μικρής ηλικίας που δεν δικαιούνται να οδηγούν — ή άτομα που απλά δεν θέλουν να έχουν δικό τους αυτοκίνητο.

Η Ford σκοπεύει να ξεκινήσει να προσφέρει το πρώτο της πλήρως αυτόνομο όχημα, προτύπων SAE level 4, το 2021 για εμπορική χρήση στις ΗΠΑ σε υπηρεσίες μετακίνησης όπως ride hailing (μίσθωση οχημάτων), ride sharing (κοινοχρησία οχημάτων) ή package delivery (διανομή πακέτων).


Πώς πιστεύετε ότι θα τα υποδεχτεί το κοινό και ποιες προϋποθέσεις από την Πολιτεία κρίνονται ως απαραίτητες για την υιοθέτηση των αυτόνομων οχημάτων;

Στο προσεχές μέλλον η έννοια της ιδιοκτησίας θα αλλάξει. Όλο και περισσότεροι θα βασίζονται σε μορφές κοινοχρησίας οχημάτων. Αυτό σημαίνει ότι τα οχήματα θα χρησιμοποιούνται πιο αποδοτικά, μειώνοντας τη ρύπανση, εξοικονομώντας χρόνο για όσους ψάχνουν να παρκάρουν και βοηθώντας στη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης, σε όλο τον κόσμο, βελτιώνοντας την ποιότητα ζωής για όλους εμάς. Οι αλλαγές αυτές προφανώς θα πλαισιωθούν από νέα νομοθετικά πλαίσια προς αυτή την κατεύθυνση και μακροπρόθεσμα σε αναβάθμιση των σχετικών υποδομών.

 

Σε ένα υποθετικό σενάριο όπου το αυτόνομο όχημα θα πρέπει να επιλέξει μεταξύ του τραυματισμού ενός πολίτη και ενός επιβάτη, πως θα γίνεται η επιλογή; Ποιος τελικά θα καθορίζει τον  παράγοντα «ηθική» σε αντίστοιχες περιπτώσεις;

Το θέμα αυτό είναι ιδιαίτερα σοβαρό! Αποτελεί τμήμα του περίπλοκου έργου που εξακολουθούμε να έχουμε μπροστά μας, όλοι εμείς που εργαζόμαστε στην εξέλιξη των αυτόνομων οχημάτων. Νιώθουμε ότι χρειάζεται μία συναίνεση για το συγκεκριμένο κοινωνικό ζήτημα, συμμετέχουμε λοιπόν σε ένα διάλογο της βιομηχανίας με σχετική θεματολογία. Τελικός στόχος είναι η βελτίωση της ασφάλειας, γι’ αυτό το αντιμετωπίζουμε με σοβαρότητα.

 

Η απόλαυση της οδήγησης ήταν ένα από τα βασικά αφηγήματα της αυτοκινητοβιομηχανίας από τα πρώτα της χρόνια. Πως αλλάζει αυτό στην εποχή της αυτόνομης οδήγησης;

Στο προβλέψιμο μέλλον θα κυκλοφορούν στους δρόμους οχήματα με οδηγούς και αυτόνομα, πράγμα που σημαίνει πως θα υπάρχει δικαίωμα επιλογής. Από την άλλη, φανταστείτε να μπορείτε να επιλέξετε πότε θα οδηγήσετε εσείς το αυτοκίνητό σας, και πότε εκείνο θα σας μεταφέρει αυτόνομα. Για παράδειγμα, θα μπορείτε εσείς να οδηγείτε το αυτοκίνητο κατά τη διάρκεια μιας εκδρομής το Σαββατοκύριακο, και παράλληλα να μεταφέρεστε αυτόνομα από το σπίτι στη δουλειά, αποφεύγοντας την οδήγηση μέσα στην κίνηση.

Γενικότερα, βλέπουμε την τάση κοινοχρησίας οχημάτων να αυξάνεται, κυρίως σε πόλεις και γι’ αυτό μεταμορφώνουμε την επιχείρησή μας σε μία εταιρεία αυτοκίνησης & μετακίνησης, ώστε να εξυπηρετήσουμε τόσο πελάτες που θέλουν να έχουν δικά τους αυτοκίνητα όσο και αυτούς που απλά επιθυμούν να έχουν πρόσβαση στις υπηρεσίες μετακίνησης που θα προσφέρουμε.

 

Πώς βλέπετε να επηρεάζεται η επαγγελματική οδήγηση; Βλέπουμε ήδη δοκιμές με αυτόνομα βαρέα οχήματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ, βλέπετε αυτό να γίνεται τάση;

Όπως ειπώθηκε και παραπάνω, βλέπουμε την τάση κοινοχρησίας οχημάτων να αυξάνεται, γι’ αυτό και σκοπεύουμε να υποστηρίξουμε εμπορικές εφαρμογές όπως οι υπηρεσίες ride sharing, ride hailing ή package delivery, με τα πρώτα μας αυτόνομα οχήματα από το 2021.

 

Τεχνητή νοημοσύνη και διαδικασία παραγωγής. Πως η Ford προχωράει και προς αυτήν την κατεύθυνση; Βαδίζουμε σε ένα μέλλον που ο παράγοντας άνθρωπος θα αποτελεί όλο και λιγότερο κομμάτι της παραγωγικής διαδικασίας;

Σήμερα, η ρομποτική είναι στάνταρ τεχνολογία στις εγκαταστάσεις παραγωγής μας. Οι εργαζόμενοι στη γραμμή συναρμολόγησης στην Κολωνία (Γερμανία) χρησιμοποιούν ‘συνεργατικά ρομπότ’, γνωστά και ως ‘co-bots’, που έχουν αναλάβει την εκτέλεση κυρίως των επικίνδυνων και μονότονων εργασιών. Για παράδειγμα, αντί να χειρίζονται οι ίδιοι ένα βαρύ αμορτισέρ και το εργαλείο τοποθέτησής του, μπορούν τώρα με τη βοήθεια του ρομπότ να σηκώνουν και να τοποθετούν αυτόματα το αμορτισέρ στο θόλο του τροχού, και στη συνέχεια να ολοκληρώνουν την εγκατάσταση πιέζοντας ένα κουμπί. Οι εργαζόμενοι δουλεύουν πλάι – πλάι με τα ρομπότ ώστε να διασφαλίζεται κάθε φορά η τέλεια εφαρμογή. Αναμένουμε, αυτή η διαδικασία να εξελιχθεί περαιτέρω στο μέλλον.