Συνεχή τα βήματα προόδου στην ψηφιακή ωριμότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων

Συνεχή τα βήματα προόδου στην ψηφιακή ωριμότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων

Συντάκτης: Advertorial @ 27.09.2024

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός των μικρομεσαίων επιχειρήσεων (ΜμΕ) αποτελεί μία επείγουσα αναγκαιότητα για τη χώρα μας. Για τις ίδιες τις επιχειρήσεις ξεχωριστά και τον δείκτη ανταγωνιστικότητάς τους, εγχώριο και διεθνή, αλλά και για την ελληνική οικονομία συνολικά, αφού οι ΜμΕ αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της, καλύπτοντας το 99,2% του συνολικού αριθμού των επιχειρήσεων στη χώρα μας.

Κοιτώντας πίσω στο χρόνο, οι ελληνικές ΜμΕ μπορεί να αναγνώριζαν σε ένα μεγάλο βαθμό τη χρησιμότητα της ψηφιακής τεχνολογίας, όμως κάτω από το βάρος αλλεπάλληλων κρίσεων, έδωσαν προτεραιότητα στην βραχυπρόθεσμη βιωσιμότητά τους. Όμως, τα τελευταία χρόνια οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις μοιάζει να προχωρούν πιο εντατικά στην ψηφιακή τους μετάβαση, υιοθετώντας σταδιακά περισσότερα ψηφιακά εργαλεία και λύσεις στην λειτουργία τους για να βελτιώσουν μεταξύ άλλων την παραγωγικότητά τους συνολικά, την επαφή τους με τους πελάτες, ακόμα και την προστασία τους από ψηφιακές απειλές.

Τα πρώτα σημαντικά βήματα έγιναν όταν η Covid-19 ώθησε πολλές ΜμΕ στην ψηφιακή εποχή, όμως τέσσερα χρόνια μετά η βελτίωση στην ψηφιακή ωριμότητα των επιχειρήσεων είναι και συνεχής και εμφανής. Όπως καταγράφεται από την έρευνα «Η Ψηφιακή Ετοιμότητα των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων στην Ελλάδα», που εκπόνησε το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών σε συνεργασία με την COSMOTE, ο μέσος όρος του Δείκτη Ψηφιακής Ετοιμότητας των ΜμΕ το 2024 σημείωσε αύξηση 17%, σε σχέση με το 2022. Αξίζει να σημειώσουμε ότι είναι η 3η φορά που διεξάγεται η συγκεκριμένη έρευνα, η οποία επαναλαμβάνεται κάθε δύο χρόνια από το 2020.

Ο κ. Θάνος Φαλάγγας, Διευθυντής B2B Marketing, CRM & Channel Management Ομίλου ΟΤΕ και ο κ. Γιώργος Δουκίδης, Καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών & Ιδρυτής του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Ηλεκτρονικού Επιχειρείν (ELTRUN) κατά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων της έρευνας.

 

Έρευνες, όπως αυτή του ELTRUN σε συνεργασία με την COSMOTE είναι ιδιαίτερα χρήσιμες, παρέχοντάς μας μια εικόνα για το σύνολο της αγοράς (η συγκεκριμένη μελέτη είναι οριζόντια σε όλους τους κλάδους της αγοράς, όπως το εμπόριο, η μεταποίηση, ο τουρισμός-εστίαση κ.α.) οπότε μπορούμε να εξάγουμε μια σειρά από χρήσιμα συμπεράσματα. Συμπεράσματα, που με τη σειρά τους θα μπορούσαν να αποτελέσουν τις κατευθυντήριες γραμμές για πολιτικές και δράσεις, προκειμένου να ενθαρρυνθούν οι ΜμΕ να μπουν είτε πιο μαζικά είτε πιο βαθιά στην ψηφιακή εποχή. Χαρακτηριστική, ως προς αυτήν την κατεύθυνση είναι η τοποθέτηση του κ. Θάνου Φαλάγγα, Διευθυντή B2B Marketing, CRM & Channel Management. «Η μετάβαση στην ψηφιακή εποχή είναι κρίσιμο ζήτημα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και είναι σημαντικό να τις βοηθήσουμε όλοι». Όπως είδαμε στην έρευνα, οι ΜμΕ έχουν προοδεύσει αρκετά στο ταξίδι του ψηφιακού μετασχηματισμού τους, υπάρχουν όμως περιθώρια βελτίωσης. Στην COSMOTE, μέλος του Ομίλου Telekom, στεκόμαστε σταθερά στο πλευρό των ελληνικών επιχειρήσεων, στηρίζοντας έμπρακτα την ανάπτυξη της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας με υπηρεσίες, εργαλεία, λύσεις και την υποστήριξη που χρειάζονται για να το πετύχουν» δήλωσε ο κ. Φαλάγγας.

 

Αισιόδοξες επιδόσεις, με σημαντικά περιθώρια βελτίωσης

Το πρώτο βασικό συμπέρασμα που προκύπτει από τη συγκεκριμένη μελέτη είναι ότι παρατηρείται μια σημαντική πρόοδος στην ψηφιακή αναβάθμιση των ΜμΕ στην Ελλάδα και μάλιστα οι επιχειρήσεις που κατατάσσονται στα δύο προχωρημένα στάδια υιοθέτησης ψηφιακών εργαλείων έχουν σχεδόν τριπλασιαστεί την τελευταία τετραετία, με το ποσοστό τους να έχει ανέβει στο 33%. Παρατηρείται δηλαδή μια σημαντική μετακίνηση των ΜμΕ από τα πρώτα στάδια του δείκτη ψηφιακής ετοιμότητας προς τα προχωρημένα στάδια, γεγονός που δείχνει ότι οι επιχειρήσεις αντιλαμβάνονται και στην πράξη τα οφέλη της τεχνολογίας και δείχνουν μια αξιοσημείωτη διάθεση να ενσωματώσουν και να την αξιοποιήσουν περισσότερο στις λειτουργίες τους. Όπως μαρτυρούν οι ίδιες οι επιχειρήσεις που προχωρούν την ψηφιακή τους μετάβαση, τα κυριότερα οφέλη που από τη χρήση ψηφιακών τεχνολογιών είναι η διαχείριση σχέσεων με πελάτες, η αποτελεσματική επικοινωνία και η βελτίωση της εμπειρίας πελάτη, όπως επίσης και η αυξημένη παραγωγικότητα. Είναι χαρακτηριστικό ότι 7 στις 10 ΜμΕ διαπιστώνουν αύξηση πωλήσεων (69%) από την αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών και 6 στις 10 μείωση του κόστους (58%).

Ωστόσο, αν λάβουμε υπόψη και το χαμηλό σημείο εκκίνησης της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας στη χρήση τεχνολογικών εργαλείων, αλλά και τους ανασταλτικούς παράγοντες της ψηφιακής μετάβασης που καταγράφει η έρευνα από τις ίδιες τις επιχειρήσεις, υπάρχουν και μεγάλα περιθώρια βελτίωσης. Συνολικά, «η ψηφιακή ετοιμότητα των ΜμΕ είναι ακόμη σε πρώιμα στάδια» σημειώνει η έρευνα του ELTRUN, αφού οι επιχειρήσεις χρησιμοποιούν κατά μέσο όρο μόνο το 50% των διαθεσίμων ψηφιακών συστημάτων και τεχνολογιών. Ειδικότερα, ως πιο σημαντικά εμπόδια στην αξιοποίηση και χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών οι ελληνικές ΜμΕ αναφέρουν την έλλειψη χρηματοοικονομικών πόρων, αλλά και το έλλειμμα εκπαίδευσης και ενημέρωσης του προσωπικού, που υποδεικνύει ότι η επάρκεια σε ψηφιακές δεξιότητες παραμένει μια σημαντική πρόκληση για τις επιχειρήσεις.

Τα συμπεράσματα της έρευνας σχολίασε και ο καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών & Ιδρυτής του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Ηλεκτρονικού Επιχειρείν (ELTRUN), κ. Γιώργος Δουκίδης, ο οποίος δήλωσε σχετικά: «Τα τελευταία χρόνια υπάρχει σημαντική πρόοδος στην ψηφιακή αναβάθμιση των μικρών επιχειρήσεων στην Ελλάδα. Παρ όλα αυτά η ψηφιακή τους ετοιμότητα είναι ακόμη σε πρώιμα στάδια αφού χρησιμοποιούν κατά μέσο όρο μόνο το 50% των γνωστών ψηφιακών συστημάτων και τεχνολογιών, ενώ μόνο το 25% αξιοποίησαν επιχορηγήσεις ή επιδοτήσεις για τις τεχνολογικές επενδύσεις που έκαναν».

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός των ΜμΕ έχει αναδειχθεί ως ζήτημα βιωσιμότητας τους και οι επιχειρήσεις που δεν θα αγκαλιάσουν την τεχνολογία κινδυνεύουν να μείνουν πίσω ή ακόμα και να χαθούν, λόγω του ανταγωνισμού. Τα βήματα προόδου είναι συνεχή, όμως όπως αναδεικνύεται και από την έρευνα, είναι απαραίτητη μια επιτάχυνση στην ψηφιακή τους μετάβαση, προς όφελος της λειτουργίας τους και της βελτίωσης της ανταγωνιστικότητάς τους.

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την έρευνα κάντε κλικ εδώ.