Για το τοπίο της ελληνικής τηλεόρασης, από το 1994 όταν ξεκίνησε το πρώτο συνδρομητικό κανάλι, έως και σήμερα αλλά και τις αλλαγές στην κατανάλωση τηλεοπτικού περιεχομένου συνομιλήσαμε με την κ. Κατερίνα Κασκανιώτη, Pay TV Executive Director της Forthnet. Αναλυτικά:
H Nova, ως Filmnet το μακρινό 1994, ήταν η εταιρεία που άνοιξε στην Ελλάδα τη συνδρομητική τηλεόραση. Πόσο διαφορετικό είναι σήμερα το τοπίο της ελληνικής τηλεοπτικής αγοράς και κατά πόσο ο καταναλωτής έχει εξοικειωθεί με την ιδέα να πληρώνει για να «βλέπει τηλεόραση»;
Η εξέλιξη της ελληνικής τηλεοπτικής αγοράς, σε αυτά τα 23 χρόνια, ακολούθησε, σε μεγάλο βαθμό, τις εξελίξεις της ελληνικής κοινωνίας, της οικονομίας αλλά και της τεχνολογίας. Από τη μία πλευρά η κρίση και η συνακόλουθη πτώση του ΑΕΠ είχαν ως αποτέλεσμα την πτώση της αγοραστικής ικανότητας των Ελλήνων και αναπόφευκτα τη σημαντική πτώση των διαφημιστικών εσόδων των τηλεοπτικών σταθμών ελεύθερης μετάδοσης, από την άλλη οδήγησαν την ελληνική οικογένεια να στραφεί σε συνδυαστικές λύσεις που αναβαθμίζουν την ποιότητα της οικιακής ψυχαγωγίας.
Η Nova έχει διανύσει πολύ μεγάλο δρόμο όλα αυτά τα χρόνια και εισήγαγε σημαντικές καινοτομίες τόσο στον τρόπο διάθεσης των υπηρεσιών όσο και στον τρόπο προσέγγισης του θέματος τηλεθέασης.
Ένα μικρό flash back αναδεικνύει τις μεγάλες αλλαγές: Το 1994 ξεκίνησε ένα κανάλι με ταινίες και αθλητικά με αναλογικό τρόπο μετάδοσης και περιορισμένες δυνατότητες μέσω του αποκωδικοποιητή. Τώρα εκπέμπουμε περισσότερα από 200 κανάλια, τα περισσότερα σε υψηλή ευκρίνεια και με προηγμένες υπηρεσίες μέσω του αποκωδικοποιητή. Στην εξελικτική αυτή πορεία, δύο υπηρεσίες είναι αυτές που έχουν συντελέσει στην μεγάλη αλλαγή.
Το Nova 3Play που συνδυάζει Internet, σταθερή τηλεφωνία και συνδρομητική τηλεόραση. Πρόκειται για τον νέο τρόπο που ο συνδρομητής της Nova απολαμβάνει περιεχόμενο που καλύπτει τις ανάγκες ψυχαγωγίας κάθε μέλους της οικογένειάς του και καθώς βρίσκει πραγματική αξία στις υπηρεσίες μας αντιλαμβάνεται ότι αξίζει να πληρώνει μια ιδιαίτερα προσιτή συνδρομή προκειμένου να απολαμβάνει την ποιοτική ψυχαγωγία που του αξίζει. Και το Nova On Demand που παρέχει τη δυνατότητα να βλέπει ο συνδρομητής ό,τι επιθυμεί τη στιγμή που εκείνος επιλέγει.
Υπάρχει όμως και κάτι που δεν έχει αλλάξει σε αυτά τα χρόνια και είναι η δύναμη του περιεχομένου. Content is the king (το περιεχόμενο είναι ο βασιλιάς). Και στη διάρκεια αυτών των ετών η Nova ήταν πάντα πιστή στο να εξασφαλίζει πρόγραμμα που ενδιαφέρει τους θεατές της.
Εδώ και αρκετό καιρό παρέχετε υπηρεσίες on demand και on the go. Ποια είναι τα συμπεράσματά σας από την ανταπόκριση του καταναλωτή; Ποιες τάσεις διακρίνετε;
Η τηλεόραση και η τηλεθέαση, πλέον, έχουν μπει σε μια άλλη εποχή. Δεν ισχύει το παλιό μοντέλο της “τηλεόρασης - εστίας” της δεκαετίας του ’70, ούτε και το μοντέλο της μοναδικής τηλεόρασης των μετέπειτα χρόνων, όπου η οικογένεια παρακολουθούσε όλη μαζί το περιορισμένων επιλογών πρόγραμμα. Πλέον, όμως, η τηλεόραση είναι παντού και ανά πάσα στιγμή. Σε όλα τα σημεία του σπιτιού και σε διαφορετικές συσκευές ευρέως διαδεδομένης χρήσης. Η τηλεόραση, λοιπόν, είναι παντού και “χωράει” παντού. Από το σαλόνι και το γραφείο, μέχρι την κουζίνα και τη βεράντα και από το υπνοδωμάτιο μέχρι και την ...τσάντα της εκδρομής. Η Nova, βρίσκεται πάντα στην πρώτη γραμμή των εξελίξεων με καινοτόμες ιδέες και εφαρμογές που υπηρετούν αυτήν ακριβώς τη νέα συνολική εμπειρία ψυχαγωγίας και επικοινωνίας.
Οι συγκεκριμένες υπηρεσίες της Nova υπάρχουν εδώ και αρκετά χρόνια και εξελίσσονται διαρκώς προκειμένου να καλύπτουν τις σύγχρονες ανάγκες των τηλεθεατών. Σήμερα, ένα μεγάλο μέρος του κοινωνικού συνόλου προτιμά να ρυθμίζει τις συνθήκες που απολαμβάνει το περιεχόμενο που του προσφέρει η συνδρομητική τηλεόραση σύμφωνα με τον δικό του προγραμματισμό ενώ πλέον δεν καλύπτεται από την “στατική” παρακολούθηση στο σαλόνι του σπιτιού του αλλά επιθυμεί να έχει πρόσβαση και από άλλες συσκευές όπως υπολογιστή, κινητό και tablet. Να απολαμβάνει, δηλαδή, το μοναδικό ποιοτικό πρόγραμμα της Nova, όταν θέλει και όπως το θέλει.
Οι χρήστες της υπηρεσίας Nova On Demand, την οποία η Nova εισήγαγε πρώτη στην ελληνική αγορά, και έχει εξελίξει σήμερα μέσα από την σύνδεση στο Internet των προηγμένων τεχνολογικά αποκωδικοποιητών μας Novabox και Novabox+, διαρκώς αυξάνονται. Αυτήν την περίοδο περίπου το 25% των συνδρομητών μας κάνει χρήση της υπηρεσίας Nova On Demand, ενώ την υπηρεσία Nova GO την χρησιμοποιεί το 33% των ενεργών συνδρομητών μας. Η Nova προσφέρει και τις δύο αυτές υπηρεσίες στους συνδρομητές της υπηρεσίας Nova3play χωρίς την οποιανδήποτε επιπλέον επιβάρυνση.
Ποιος είναι ο αντίκτυπος από την εισαγωγή του τέλους για τη συνδρομητική τηλεόραση;
Το καλοκαίρι του 2016 επιβλήθηκε φόρος 10% στη συνδρομητική τηλεόραση και λίγους μήνες αργότερα επιπλέον 5% στις συνδέσεις broadband με άμεσες αρνητικές συνέπειες στην αγορά. Εκτός από τον ΦΠΑ, που και αυτός αυξήθηκε από 23% σε 24%, η εταιρία επιβαρύνεται με μια σειρά από τέλη και φόρους (π.χ. ιδιαίτερα υψηλό ετήσιο αντάλλαγμα υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου, άλλα υψηλής επιβάρυνσης «ειδικά τέλη υπέρ τρίτων», κ.λπ). Αποτέλεσμα αυτής της πολιτικής είναι το σχεδόν 40% των χρημάτων που εισπράττει η Nova για κάθε μηνιαίο λογαριασμό από έναν συνδρομητή της να καταλήγει σε διάφορα ταμεία του κράτους με τη μορφή τελών και φόρων. Όλες αυτές οι επιβαρύνσεις λειτουργούν ανασχετικά στην προσπάθεια διεύρυνσης της διείσδυσης της συνδρομητικής τηλεόρασης και στερούν από τις επιχειρήσεις συνδρομητικής τηλεόρασης πολύτιμους πόρους για επενδύσεις.
Πρόσφατα ξεκινήσατε μία συνεργασία με τη Vodafone και τη Wind για τα κανάλια Novasports. Είστε ανοικτοί σε νέες συνέργειες με τον «ανταγωνισμό»;
Οι συμφωνίες παράλληλης μετάδοσης των καναλιών Novasports από την IPTV συνδρομητική πλατφόρμα της Vodafone αλλά και από την υπό δημιουργία της Wind, επιβεβαιώνει την υψηλή εμπορική αξία και τη μοναδικότητα των αθλητικών καναλιών της Nova με περιεχόμενο που ενδιαφέρει όλους τους Έλληνες καταναλωτές.
Πρόκειται για εμπορικές συμφωνίες που αποδεικνύουν την ηγετική θέση της Nova στην αγορά συνδρομητικής τηλεόρασης, ενώ παράλληλα την ισχυροποιούν στον τομέα της μελλοντικής διατήρησης ή διεκδίκησης premium αθλητικού περιεχομένου. Αθλητικά γεγονότα όπως η Euroleague που φέτος ιδιαίτερα έχει προσελκύσει μεγάλο ενδιαφέρον των φιλάθλων, η Superleague, το Γαλλικό Πρωτάθλημα, το Basketball Champions League, τα μεγάλα Ευρωπαϊκά Κύπελλα είναι διαθέσιμα σε ακόμη περισσότερους Έλληνες τηλεθεατές.
Το επιχειρηματικό περιβάλλον στην Ελλάδα, και όχι μόνο, επιβάλλει συνεργασίες τέτοιες που να στοχεύουν στην ανάπτυξη νέων προϊόντων και υπηρεσιών. Η Nova, όπως έκανε στην περίπτωση της Vodafone και της Wind και τη συνεργασία με τις IPTV πλατφόρμες τους, είναι πρόθυμη, αν προκύψουν ανάλογες περιπτώσεις, να εξετάσει και άλλες παρόμοιες συνεργασίες με καλωδιακούς παρόχους που θα της δώσουν την δυνατότητα να προσφέρει το περιεχόμενό της σε ακόμη περισσότερους καταναλωτές.
Από το τηλεοπτικό πρόγραμμα των συνδρομητικών πλατφορμών απουσιάζει η ενημέρωση. Ποιοι είναι οι λόγοι;
Η ενημέρωση δεν λείπει από τη Nova. Στη δική μας πλατφόρμα υπάρχουν περίπου 20 διεθνή ειδησεογραφικά κανάλια, συμπεριλαμβανομένης και της ελληνικής εκδοχής του δημοφιλούς Euronews. Παράλληλα, από την πλατφόρμα μας μεταδίδονται σχεδόν όλοι οι ελεύθεροι ελληνικοί τηλεοπτικοί σταθμοί και όλοι οι ραδιοφωνικοί σταθμοί. Μεταδίδονται, μάλιστα, και σε περιοχές όπου δεν είναι δυνατή η λήψη του σήματός τους από την κλασική ραδιοφωνική συσκευή. Άρα η διεθνής και η ελληνική ενημέρωση δεν λείπει. Όσον αφορά στην παραγωγή πρωτογενούς ελληνικού ενημερωτικού περιεχομένου, έχουμε δώσει μεγάλη έμφαση στην αθλητική ενημέρωση καθώς εξειδικευμένο επιτελείο δημοσιογράφων και ομάδα παραγωγής παράγει και παρέχει διαρκή ενημέρωση από το 24ωρο κανάλι Novasports24HD και από την ιστοσελίδα του Novasports.gr.
Στόχος μας είναι η ψυχαγωγία και στα πλαίσια αυτής θεωρούμε ότι υπό τις σημερινές συνθήκες (μετάδοση από ελεύθερα κανάλια, ανάπτυξη online Μέσων, κ.ά.), η παραγωγή γενικότερης ειδησεογραφίας δεν παρουσιάζει εμπορικό ενδιαφέρον για την πλατφόρμα μας.
Η Nova έχει συμμετοχή ως συμπαραγωγός σε αρκετές ελληνικές παραγωγές. Ποιο σκοπό εξυπηρετούν αυτές οι συμμετοχές;
Η Nova επενδύει στον ελληνικό κινηματογράφο τον οποίον αντιμετωπίζει ως βασικό συστατικό στοιχείο του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού. Εδώ και είκοσι χρόνια, η Nova είναι ο μεγαλύτερος υποστηρικτής του ελληνικού κινηματογράφου και αρωγός στις προσπάθειες των Ελλήνων παραγωγών και σκηνοθετών. Όλη αυτή η διαδρομή συνοδεύεται πλέον από 135 συμπαραγωγές! Αποστολή μας είναι, ως συμπαραγωγοί, να στηρίζουμε κάθε ταινία από την αρχή της δημιουργίας της μέχρι την έξοδο της στις κινηματογραφικές αίθουσες, τόσο οικονομικά όσο και μέσα από μια δυνατή επικοινωνία. Τις ημέρες αυτές μάλιστα έχουμε δύο συμπαραγωγές που βγαίνουν στους κινηματογράφους. Την ταινία του Νίκου Περάκη , «Success Story» και τη νέα ταινία του Γιάννη Σμαραγδή «Καζαντζάκης», αφιερωμένη στον μεγάλο Έλληνα συγγραφέα και διανοητή, με τον Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο στον ομώνυμο ρόλο.
Είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι όταν μια ταινία γίνεται εισπρακτική επιτυχία - πράγμα βέβαια που δεν είναι συχνό φαινόμενο - όσο και όταν μια ταινία επιτύχει μια φεστιβαλική πορεία ή ακόμα και διακρίσεις σε διεθνές επίπεδο. Ως Nova υποστηρίζουμε όλα τα είδη ταινιών, είτε αυτά είναι πιο εμπορικά είτε πιο σινεφίλ. Επίσης, βασικό μας μέλημα είναι να στηρίζουμε και νέους σκηνοθέτες δίνοντας τους την ώθηση να δημιουργήσουν στο ελληνικό σινεμά, που δυστυχώς βάλλεται και αυτό από την οικονομική κρίση. Πιστεύουμε πολύ στον ελληνικό κινηματογράφο και πρόθεσή μας είναι να συνεχίσουμε να τον στηρίζουμε με το ίδιο πάθος και κέφι.
Οι streaming παγκόσμιες πλατφόρμες μπορούν να αποτελέσουν απειλή για τους τηλεοπτικούς παρόχους στη χώρα μας; Ποια είναι τα πλεονεκτήματά σας έναντι αυτών;
Όλοι οι πάροχοι περιεχομένου, όλων των ειδών και κατηγοριών αξιολογούνται από τους καταναλωτές με βάση την ποιότητα και το ενδιαφέρον του περιεχομένου που προσφέρουν. Εμείς, ως ελληνική συνδρομητική πλατφόρμα, ξέρουμε πολύ καλύτερα τα ενδιαφέροντα και τις προτιμήσεις του Έλληνα τηλεθεατή και μπορούμε να δημιουργήσουμε εκείνα τα πακέτα περιεχομένου που θα προσελκύσουν το εμπορικό ενδιαφέρον. Αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό πλεονέκτημα έναντι των διεθνών πλατφορμών streaming που δημιουργούν ένα παγκόσμιο προϊόν που αγνοεί τις τοπικές ιδιαιτερότητες. Επίσης, η υπεροχή της δορυφορικής μετάδοσης είναι- σε κάθε περίπτωση και από όλες τις απόψεις- δεδομένη, έναντι του streaming, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για live αθλητικές μεταδόσεις που προσελκύουν μεγάλο πλήθος τηλεθεατών που δύσκολα μπορούν να ικανοποιήσουν οι τεχνολογίες streaming.