Άγνοια βασικών γνώσεων ορθής χρήσης δημοφιλών υπηρεσιών του Διαδικτύου

Άγνοια βασικών γνώσεων ορθής χρήσης δημοφιλών υπηρεσιών του Διαδικτύου

Συντάκτης: Deasy @ 28.04.2015

Ας ξεκινήσουμε με μια παραδοχή: η ορθή, υπεύθυνη και ασφαλής χρήση των διαδραστικών τεχνολογιών ξεκινάει από εμάς, τους χρήστες. Όταν, όμως, εμείς δε γνωρίζουμε τα βασικά σημεία χρήσης του εργαλείου που λέγεται Διαδίκτυο, πώς θα προστατεύσουμε τα δικαιώματά μας και τα δικαιώματα τρίτων, και πώς θα γνωρίζουμε τις υποχρεώσεις μας online;

Το πρόβλημα της άγνοιας βασικών γνώσεων ορθής χρήσης δημοφιλών υπηρεσιών του Διαδικτύου και των διαδραστικών τεχνολογιών αναδεικνύουν τα αποτελέσματα έρευνας της Δράσης Ενημέρωσης Saferinternet.gr που πραγματοποιήθηκε με συμμετέχοντες το ευρύ κοινό και με τη στήριξη της Wind. Τα αποτελέσματα είναι διαίτερα αποκαλυπτικά:

- 7 στους 10 δε γνωρίζουν από ποια ηλικία επιτρέπεται να έχουμε λογαριασμό “gmail”, και η οποία είναι τα 13 έτη. Μόνο το 30% δίδει τη σωστή απάντηση, ενώ το 23% θεωρεί οτι δεν υπάρχει ουδείς περιορισμός.

- Αν και 7 στους 10 γνωρίζουν ότι επιτρέπεται να έχουμε προφίλ στο Facebook όταν είμαστε τουλάχιστον 13 ετών, 3 στους 10 είτε δε γνωρίζουν, είτε θεωρούν ότι δεν υπάρχει ουδείς περιορισμός, είτε δηλώνουν ως επιτρεπόμενη ηλικία τα 12 έτη.

- 4 στους 10 δε γνωρίζουν σε τι μας ενημερώνει η «Πολιτική Απορρήτου» ενός ιστοχώρου, ενώ

- 3 στους 10 δε γνωρίζουν τι προσδιορίζουν οι «Όροι Χρήσης», όταν σε πολλούς δημοφιλείς ιστοχώρους καλούμαστε να επιβεβαιώσουμε ότι έχουμε διαβάσει και κατανοήσει τα κείμενα αυτά.

- 1 στους 10 δεν γνωρίζει αν μπορούμε να διαγράψουμε κάποιο άτομο από τη λίστα των φίλων μας στο Facebook, ενώ 2 στους 10 πιστεύουν ότι αν και μπορούμε να το διαγράψουμε, το άτομο θα παρεξηγηθεί όταν ειδοποιηθεί για την ενέργεια αυτή, αγνοώντας ότι το Facebook δεν ειδοποιεί ποτέ για τέτοιες ενέργειες, δίνοντάς μας έτσι τη δυνατότητα να διαγράψουμε οποιαδήποτε στιγμή θελήσουμε οποιονδήποτε από τους «φίλους» μας.

Πριν κλείσεις τη σελίδα που διάβασες μόλις τώρα, καλό είναι την επόμενη φορά που π.χ. το Facebook θα προχωρήσει σε μια ενέργεια (σύμφωνη με τους όρους χρήσης, τους οποίους όμως δεν είχες διαβάσει) να σκεφτείς δύο φορές πως θα αντιδράσει.