Σε μία κίνηση που αναμένεται να ταράξει έντονα τα διαδικτυακά νερά και να εντείνει τις αντιδράσεις από τους εκδότες και, γενικότερα, τους παραγωγούς περιεχομένου, προχωρά η OpenAI, δίνοντας ελεύθερη πρόσβαση στην αναζήτηση μέσω ChatGPT.
Το δημοφιλές chatbot είχε τη συγκεκριμένη λειτουργία διαθέσιμη μόνο για τους συνδρομητές του. Φαίνεται όμως ότι η OpenAI έχει αποφασίσει να κινηθεί επιθετικότερα στον συγκεκριμένο τομέα που τις τελευταίες 2,5 δεκαετίες έχουμε συνδέσει σχεδόν άρρηκτα με την Google.
Η αναζήτηση μέσω ChatGPT δεν περιορίζεται στην παροχή κάποιων links με βάση τις λέξεις κλειδιά που δίνει ο χρήστης. Ακολουθώντας μία προσέγγιση που έχουμε δει σε άλλες υπηρεσίες τεχνητής νοημοσύνης όπως το Perplexity, το ChatGPT προσφέρει περιλήψεις που βασίζονται σε σχετικές σελίδες.
Για παράδειγμα, σήμερα 17 Δεκεμβρίου, πραγματοποιήθηκε σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου με θέμα την προστασία των ανηλίκων στα κοινωνικά δίκτυα και γενικότερα στον online κόσμο.
Οι λέξεις "σύσκεψη για social media στο μαξίμου" επέστρεψαν ένα κείμενο τεσσάρων παραγράφων που βασίζεται σε δημοσιεύματα του Skai.gr και του The Opinion και το οποίο μάλλον θα ικανοποιούσε έναν μέσο χρήστη. Το ChatGPT δίνει μεν links προς τις αντίστοιχες πηγές όμως η λογική λέει ότι -δεδομένης της περίληψης που προσφέρει το chatbot- θα τα ακολουθήσουν λιγότεροι από εκείνους που θα ακολουθούσαν την οδό μίας τυπικής αναζήτησης, π.χ. μέσω Google.
Το ChatGPT προσφέρει μία λίστα με αποτελέσματα αναζήτησης στο πλάι της σελίδας του αλλά για να συμβεί αυτό θα πρέπει να έχεις πατήσει το σχετικό εικονίδιο στο τέλος της περίληψης που παράγει το ίδιο το chatbot. Με άλλα λόγια, το ChatGPT επιδιώκει να σε κρατήσει όσο το δυνατόν περισσότερο στο περιβάλλον του.
Βεβαίως, στον δρόμο των περιλήψεων κινείται και η ίδια η Google, η οποία όμως δεν έχει προχωρήσει στην πλήρη διαθεσιμότητα της υπηρεσίας.
Όλα αυτά σημαίνουν ίσως λιγότερο χρόνο για τον περαστικό χρήστη αλλά μεταφράζονται σε απώλειες εσόδων για τους δημιουργούς περιεχομένου, οι οποίοι θα βλέπουν -σταδιακά- λιγότερους επισκέπτες στις σελίδες τους.
Δεν θα πρέπει να αποκλειστεί το ενδεχόμενο νομικών ενεργειών ή και η προσπάθεια των εκδοτών να κλείσουν την πρόσβαση στις σελίδες τους για τα chatbots.