Τα σχέδια ευρωπαϊκών εταιρειών για την ανάπτυξη αεροταξί δεν έχουν την κατάληξη που καλλιεργούσαν οι προσδοκίες πριν από μερικά χρόνια. Έτσι μετά τη γερμανική Lilium, που κατέθεσε αίτηση πτώχευσης πριν από ένα μήνα και η επίσης γερμανική Volocopter βρίσκεται σε πολύ δύσκολη θέση και μάλλον θα αναγκαστεί να συμβιβαστεί με το ενδεχόμενο εξαγοράς της αν θέλει κάποια στιγμή να πετάξουν στον αέρα τα δικά της αεροταξί.
Η Volocopter είχε υποσχεθεί ότι στο πλαίσιο των Ολυμπιακών Αγώνων στο Παρίσι θα παρείχε εμπορικές πτήσεις με το VoloCity, μεταφέροντας επιβάτες και επισκέπτες των Ολυμπιακών από διάφορα σημεία της πόλης. Όμως, η εταιρεία δεν κατάφερε να λάβει μια απαραίτητη πιστοποίηση εντός της απαραίτητης προθεσμίας, με αποτέλεσμα τα αεροταξί της να καθηλωθούν στο έδαφος και να πραγματοποιήσουν μόνο δοκιμαστικές πτήσεις. Όμως, όπως φαίνεται από τις εξελίξεις, η απώλεια αυτής της προθεσμίας ήταν καθοριστική, καθώς η Volocopter βρισκόταν στη διαδικασία αναζήτησης κεφαλαίων για τη χρηματοδότηση της λειτουργίας της, αφού λίγους μήνες πριν (τον Απρίλιο του 2024) η γερμανική κυβέρνηση είχε αρνηθεί δάνειο 100 εκατομμυρίων ευρώ. Αν η εταιρεία κατάφερνε να σηκώσει τότε τα αεροταξί της στον αέρα του Παρισιού ίσως κάποιοι επενδυτές να έδειχναν ενδιαφέρον να τοποθετήσουν κεφάλαια.
Η ιστορία γράφτηκε όμως έτσι και οι ελπίδες για τη συνέχιση της λειτουργίας της Volocopter περιορίζονται στο ενδεχόμενο εξαγοράς της από κάποιο άλλο σχήμα. Το ρεπορτάζ του Bloomberg θέλει την κινεζική Geely να συζητά ένα τέτοιο ενδεχόμενο για ένα ποσό της τάξεως των 95 εκατομμυρίων δολαρίων για το 85% του μετοχικού κεφαλαίου. Ποσό πολύ μικρό σε σχέση με την αποτίμηση της Volocopter το 2022 στα επίπεδα των 2 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Ένα μήνα πριν η Lilium κατέθεσε αίτηση πτώχευσης και η μετοχή της αφαιρέθηκε από το αμερικανικό χρηματιστήριο, σε μια εξέλιξη ανάλογη με εκείνη της Volocopter. Η εταιρεία υποσχόταν ότι θα είχε τα δικά της αεροταξί στον αέρα το 2025, ότι είχε συμφωνίες και υποσχέσεις για την προμήθεια 780 αεροταξί από διάφορους φορείς, όμως και σε αυτήν την περίπτωση η αποτυχία προμήθειας ενός δανείου επίσης 100 εκατομμυρίων ευρώ από τη γερμανική τράπεζα ανάπτυξης ήρθε να αναδείξει τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετώπιζε. Η Lilium προχωράει ένα πρόγραμμα αναδιάρθρωσης προκειμένου να βρει κάποιο τρόπο να συνεχίσει τη λειτουργίας της, αν και αυτό μοιάζει ως ένα δύσκολο στοίχημα.
Οι περιπτώσεις των Lilium και Volocpter δείχνουν ότι εγχειρήματα αυτού του μεγέθους χρειάζονται εξαιρετικά σημαντικά κεφάλαια για την ανάπτυξη και συντήρηση των ίδιων των ραδιοταξί, αλλά και για να ξεπεραστούν οι ρυθμιστικές πιέσεις που έχει η συγκεκριμένη αγορά. Τα βλέμματα έχουν τώρα στραφεί στη βρετανική Vertical Aerospace, στην οποία γίνονται συνεχώς ενέσεις ρευστότητας το τελευταίο διάστημα.
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, το μόνο ευρωπαϊκό εγχείρημα που μοιάζει να έχει καλές προοπτικές είναι αυτό της Airbus, το EVTOL CityAirbus NextGen, που έχει την ικανότητα να μεταφέρει τέσσερις επιβάτες. Ίσως γιατί η Airbus έχει το μέγεθος και την ισχύ για να στηρίξει μια τέτοια επένδυση.