Ο πόλεμος στην Ουκρανία και οι συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή έχουν τις επιπτώσεις τους στην ασφάλεια των πολιτικών αεροπλάνων, που πολλές φορές αναφέρουν παρεμβολές στα συστήματα πλοήγησης.
Οι συγκεκριμένες παρεμβολές δεν περιορίζονται αυστηρά στην περιοχή που βρίσκονται σε εξέλιξη στρατιωτικές επιχειρήσεις, αλλά φτάνουν αρκετά πιο μακριά, ακόμα και κοντά στον ελληνικό εναέριο χώρο όπως δείχνουν σχετικοί χάρτες. Όπως φαίνεται από το GPSjam, που καταγράφει τις παρεμβολές με βάση τις αναφορές των πιλότων, πολλά προβλήματα στην πλοήγηση αντιμετωπίζουν τα αεροπλάνα κατά την πτήση τους στα δυτικά της Μαύρης Θάλασσας και σε ένα τμήμα της Τουρκίας. Μικρότερης έκτασης προβλήματα είχαν αναφερθεί στις 21 Σεπεμβρίου πιο κοντά στον ελληνικό εναέριο χώρο, στη Βουλγαρία και στην περιοχή των Δαρδανελίων. Βεβαίως για λόγους που είναι εύκολο να υποθέσει κανείς, πολλές παρεμβολές αναφέρονται στη Μέση Ανατολή, ενώ η περιοχή της Ουκρανίας είναι "καθαρή" από παρεμβολές για τον απλούστατο λόγο ότι δεν διεξάγονται πτήσεις πολιτικών αεροπλάνων.
Τον περασμένο Απρίλιο η Φινλανδία προχώρησε σε προσωρινή αναστολή των πτήσεων μεταξύ του Ελσίνκι και της πόλης Ταρτού της Εσθονίας, επικαλούμενη παρεμβολές στα συστήματα πλοήγησης για τις οποίες κατηγορήθηκε η Ρωσία.
Σε κάποιες περιπτώσεις οι παρεμβολές έχουν κάπως αστεία αποτελέσματα. Τον περασμένο Απρίλιο περισσότερα από 100 φορτηγά πλοία εμφανίστηκαν να ρίχνουν άγκυρα στο... αεροδρόμιο της Βηρυτού στον Λίβανο, αν και στην πραγματικότητα βρίσκονταν εκατοντάδες ναυτικά μίλια μακριά και, βέβαια, στη θάλασσα.
Ωστόσο το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι στον αέρα και σύμφωνα με σχετικές αναλύσεις, κάθε ημέρα γίνονται περισσότερες από 1.000 αναφορές για παρεμβολές, όταν πριν από περίπου 10 μήνες υπήρχαν μόλις λίγες δεκάδες. Σε μία χαρακτηριστική περίπτωση μία πτήση από το Δελχί στη Νέα Υόρκη αντιμετώπισε συνεχόμενα προβλήματα στο σύστημα πλοήγησης. Με τη χρήση των εφεδρικών συστημάτων, έφτασε μεν στον προορισμό του αλλά σύμφωνα με τα στοιχεία του GPS βρισκόταν κάπου στον Ατλαντικό. Οι συγγενείς των επιβατών που μπορεί να παρακολουθούσαν την πτήση μέσω διαδικτύου σίγουρα θα ανησύχησαν... Η ένωση των αερομεταφορέων (η ΙΑΤΑ) και η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία για την Ασφάλεια στις Αερομεταφορές (η EASA) αναζητούν τρόπους αντιμετώπισης του προβλήματος και έχουν δώσει οδηγίες για την ασφαλή διέλευση από ευαίσθητες περιοχές και για την αντιμετώπιση παρεμβολών. Οπότε, αν χαζεύοντας στις σελίδες που παρουσιάζουν σε πραγματικό χρόνο τις πτήσεις, δεις κάποιο αεροπλάνο να μην είναι εκεί που θα περίμενες να είναι, είναι πολύ πιθανό να βλέπεις το αποτέλεσμα μιας παρεμβολής...