Το μακρύ ζεϊμπέκικο των κοντέινερ ή πώς οι αντάρτες απειλούν τα χριστουγεννιάτικα ψώνια

Το μακρύ ζεϊμπέκικο των κοντέινερ ή πώς οι αντάρτες απειλούν τα χριστουγεννιάτικα ψώνια

Συντάκτης: Deasy @ 19.12.2023

Αν είσαι της σχεδόν τελευταίας στιγμής και ελπίζεις ότι η παραγγελία με τα χριστουγεννιάτικα είδη που έχεις κάνει σε κάποιο από τα μεγάλα κινεζικά καταστήματα θα έρθει από στιγμή σε στιγμή, ίσως να σου έχουμε κακά νέα.

Πολύ κακά νέα.

Στη συνέχεια του πολέμου μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς με επίκεντρο την πολύπαθη Λωρίδα της Γάζας, οι αντάρτες Χούθι της Υεμένης έχουν εξαπολύσει πυραύλους με στόχους προς το Ισραήλ και αμερικανικά πλοία στην ευρύτερη περιοχή, αλλά μαζί έβαλαν στο στόχο και πλοία του εμπορικού ναυτικού διαφόρων χωρών.

Η κατάσταση που έχει δημιουργηθεί στην Ερυθρά Θάλασσα, από την οποία περνάει ένα στα δέκα εμπορικά πλοία κάθε είδους, έχει γίνει εξαιρετικά επικίνδυνη. Ναυτιλιακές και πετρελαϊκές εταιρείες αποφάσισαν να παρακάμψουν την επικίνδυνη περιοχή και προτιμούν να διατάξουν τα πλοία τους να κάνουν τον περίπλου της Αφρικής παρά να βρεθούν στη ζώνη κινδύνου.

Πράγμα, φυσικά, που συνεπάγεται καθυστερήσεις στη μεταφορά εμπορευμάτων και πρώτων υλών.

Πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί η παραγγελία που έβαλες στο Temu, στο Aliexpress, στο Shein ή όπου αλλού στην Κίνα να έρθει μετά τα Χριστούγεννα, την Πρωτοχρονιά, τα Φώτα, ποιος ξέρει...

Για να μιλήσουμε με αριθμούς, την περασμένη Κυριακή πέρασαν από τον Κόλπο του Άντεν με κατεύθυνση το Σουέζ λιγότερα από 60 πλοία, αριθμός μειωμένος κατά 30% από μία κανονική ημέρα. Η παράκαμψη της επικίνδυνης περιοχής και ο περίπλους της Αφρικής σημαίνει ότι ένα πλοίο θα πρέπει να καλύψει επιπλέον απόσταση 5.120 χιλιομέτρων ή 2.760 ναυτικά μίλια αν προτιμάτε. Βεβαίως μαζί με την επιμήκυνση του ταξιδιού έρχεται και η αύξηση της κατανάλωσης καυσίμων αλλά και του κόστους των ναύλων. Πράγμα που σημαίνει ότι αν συνεχιστεί αυτή η κατάσταση, τα είδη που θα παραγγείλεις τις επόμενες εβδομάδες από κάποιο ασιατικό online κατάστημα θα έρθουν πιο αργά από ό,τι ίσως έχεις συνηθίσει και θα τα πάρεις ίσως πιο ακριβά από ό,τι ίσως έχεις συνηθίσει. Εταιρείες όπως η Maersk και η HMM έχουν ανακοινώσει ότι σταματούν τη χρήση της Ερυθράς Θάλασσας (και του Σουέζ) για τη διέλευση των πλοίων τους, ενώ την ίδια απόφαση έλαβε και η BP.

Οι μετοχές των ναυτιλιακών εταιρειών βεβαίως γνωρίζουν εξαιρετικές ημέρες αφού όλη αυτή η αναστάτωση μεταφράζεται σε αυξημένα έσοδα για τον κλάδο. Υποθέτουμε ότι οι τοπικοί παραγωγοί προϊόντων και τα online καταστήματα με αποθέματα στην Ευρώπη (ή την Αμερική) έχουν επίσης λόγους για να χαμογελούν.

Για τους καταναλωτές, δεν παίρνουμε και όρκο...