Ο Δημήτρης Γκρίτζαλης, καθηγητής Κυβερνοασφάλειας στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, έλαβε πρώτος τον λόγο κάνοντας τη διαπίστωση πως «μαζί με τον κυβερνοχώρο ήρθαν και οι κυβερνοαπειλές». Το ερώτημα, συνεπώς, που προκύπτει αναπόδραστα για όλους είναι πώς μπορεί ένας οργανισμός να γίνει ανθεκτικός. «Αποτελεί ψευδαίσθηση ότι η ασφάλεια μπορεί να επιτευχθεί μόνο από μια επιστήμη. Χρειαζόμαστε διεπιστημονική δράση. Το αύριο θα είναι ένα αύριο δημιουργικής καταστροφής. Μόνο ενωμένοι ίσως νικήσουμε. Αυτό που επιδιώκουμε είναι επαρκής ασφάλεια. Χρειάζεται τεχνογνωσία και ανθρώπινο δυναμικό, δεν το έχουμε και δεν προβλέπεται να καλύψουμε τη ζήτηση στην επόμενη πενταετία, εκτός αν υπάρξουν αποφασιστικές παρεμβάσεις. Στις σύγχρονες κοινωνίες, σημαίνον είναι και ο ρόλος των ακτιβιστών. Για να είμαστε αποτελεσματικοί, δρούμε προληπτικά, μόνο κατ΄ εξαίρεση κατασταλτικά.
Η Ευγενία Τσαπραλή, Προϊσταμένη Διεύθυνσης Επιχειρησιακής Συνέχειας, στην Εθνική Αρχή Κυβερνοασφάλειας, εξήγησε πως οι περισσότεροι οργανισμοί που δέχονται κάποιο πλήγμα ανήκουν στον τομέα της ενέργειας και της υγείας. «Στον δημόσιο τομέα ο επιτιθέμενος θέλει να πλήξει το κύρος του οργανισμού» τόνισε, ενώ υπερθεμάτισε στην ανάγκη αλλαγής της κουλτούρας πάνω στην ανθεκτικότητα. «Καλά και τα εργαλεία αλλά υπάρχει έλλειψη εκπαίδευσης», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Στο ερώτημα πως επιτυγχάνεται η ανθεκτικότητα, ο Νίκος Πετράκης, Country Manager της Visa στην Ελλάδα απάντησε πως «προσπαθούμε να προστατεύσουμε κάθε συναλλαγή μικρή ή μεγάλη, αναγνωρίζοντας την ευθύνη που έχουμε». Ακόμα, υπογράμμισε ότι η Visa με τη συνεχή καινοτομία, τη συνεργασία, την επένδυση και την αξιοποίηση του δικτύου και της κλίμακάς της είναι σε θέση να διασφαλίσει ότι οι πελάτες και οι συνεργάτες της προστατεύονται από τα πιο προηγμένα προϊόντα και υπηρεσίες ασφαλείας.
Από την πλευρά του, ο Απόστολος Λεωνιδόπουλος, Managing Director της Kyndryl για την Ελλάδα και την Κύπρο τόνισε μεταξύ άλλων πως το σημαντικό για μια εταιρεία είναι «όταν της συμβεί το κακό να ξέρει τι να κάνει για να ανακάμψει γρήγορα».
Ο Αναστάσιος Χατζηθεοδοσίου, Διευθύνων Σύμβουλος της Megabrokers αναφέρθηκε στη σημασία της πρόληψης και της εκπαίδευσης εξηγώντας πως βοηθά τους πελάτες να εκπαιδευτούν πριν από τη ζημιά, ενώ μετά τη ζημιά τους μαθαίνει πώς θα διαχειριστούν την επίθεση. Εξήγησε ακόμα ότι «οι χάκερς στοχεύουν στην ποσότητα, όχι στην ποιότητα. Ξέρουν πως το 5% με 6% θα ανοίξει κάποιο email. Αν ανήκει στον λογιστή μιας εταιρείας, ακόμα και τα πελατολόγια ενδέχεται να κλαπούν», κατέληξε.
Τη συζήτηση συντόνισε ο δημοσιογράφος Δημήτρης Μάλλας.