ΗΔΙΚΑ: τα επόμενα βήματα για τον ηλεκτρονικό φάκελο υγείας για όλους τους Έλληνες

ΗΔΙΚΑ: τα επόμενα βήματα για τον ηλεκτρονικό φάκελο υγείας για όλους τους Έλληνες

Συντάκτης: Πέτρος Κωνσταντινίδης @ 06.12.2022

Τα επόμενα βήματα για την ολοκλήρωση του ηλεκτρονικού φακέλου υγείας για όλους τους Έλληνες πολίτες δρομολογεί η ΗΔΙΚΑ, με τον Οργανισμό να ετοιμάζεται για μια σειρά πολύ σημαντικών έργων για την ψηφιοποίηση του κλάδου της Υγείας.

Από αυτά εμβληματικό θεωρείται το project αναμόρφωσης και εκσυγχρονισμού των πληροφοριακών συστημάτων των νοσοκομείων της χώρας, προκειμένου να μπορούν να διασυνδεθούν μεταξύ τους, μια πρωτοβουλία που θα αποτελέσει και τη βάση για τον ηλεκτρονικό φάκελο υγείας. Το κόστος της ανέρχεται στα 139,5 εκατομμύρια ευρώ.

Ο ηλεκτρονικός φάκελος υγείας θα περιλαμβάνει όλο το ιστορικό ενός ασθενούς και θα είναι διαθέσιμο -με τη συγκατάθεσή του- σε γιατρούς σε Ελλάδα αλλά και χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αρχικά, ο ιατρικός φάκελος θα περιλαμβάνει τα στοιχεία από τα δημόσια νοσοκομεία (νοσηλείες, συνταγογράφηση, παραπεμπτικά, εξετάσεις κ.α.) και εν συνεχεία το επόμενο βήμα είναι η διασύνδεσή του με ιδιωτικά νοσοκομεία και ιδιώτες γιατρούς.

Επιπλέον, στην ατζέντα για το 2023 περιλαμβάνονται τα παρακάτω έργα:

-        έργο αρχικού προϋπολογισμού 12,2 εκατ. ευρώ για τον σχεδιασμό, την ενοποίηση και την υποστήριξη λειτουργίας των Μητρώων της ΗΔΙΚΑ  στον τομέα της υγείας και της κοινωνικής ασφάλισης.

-        Ψηφιακός Μετασχηματισμός της Διαχείρισης της Περίθαλψης Ογκολογικών Ασθενών με αρχικό προϋπολογισμό 29,4 εκατ. ευρώ

-        ολοκλήρωση του Ατομικού Ηλεκτρονικού Φακέλου Υγείας με αρχικό προϋπολογισμό 45,1 εκατ. ευρώ

Στον σχεδιασμό της ΗΔΙΚΑ περιλαμβάνεται επίσης η περαιτέρω αξιοποίηση του μεγάλου όγκου δεδομένων που αφορούν 12 εκατ. ασθενείς και βρίσκονται αποθηκευμένα στα συστήματα της εταιρείας. Για την υποστήριξη και λειτουργία των υποδομών της ΗΔΙΚΑ, ώστε να  αξιοποιηθούν τα δεδομένα και οι εφαρμογές,  έχει ήδη προκηρυχθεί διαγωνισμός 12 εκατ. ευρώ για αναβάθμιση του Data Center, ενώ έχει προκηρυχθεί και ο διαγωνισμός για το h-Cloud. Πρόκειται για δεδομένα σχετικά με 800 εκατ. συνταγές και 300 εκατ. παραπεμπτικά που έχουν εκδοθεί από 50.000 γιατρούς και 11.000 φαρμακεία, τα οποία έχουν αξιοποιηθεί στο παρελθόν για την εξαγωγή πληροφοριών σχετικά με τη φαρμακευτική στη χώρα και τον εντοπισμό ευπαθών ομάδων που προτεραιοποιήθηκαν στη διαδικασία εμβολιασμού κατά της COVID-19.

 

Απολογισμός προηγούμενης τριετίας

Στα σημαντικά έργα που υλοποίησε η ΗΔΙΚΑ κατά την τελευταία τριετία περιλαμβάνονται:

•             Η υπηρεσία της άυλης συνταγογράφησης, στην οποία έχουν εγγραφεί πάνω από 4,1 εκατ. πολίτες και μέσω της οποίας έχουν εκδοθεί περισσότερες από 241 εκατ. συνταγές.

•             Η εφαρμογή MyHealth με περισσότερα από 300.000 downloads σε smartphones με Android και iOS. Μέσω της εφαρμογής, οι πολίτες έχουν πρόσβαση στο ιστορικό ιατρικών συνταγών, παραπεμπτικών και βεβαιώσεων που έχουν εκδοθεί για τον ΑΜΚΑ τους. Σταδιακά η εφαρμογή εμπλουτίζεται με όλα τα ιατρικά γεγονότα του πολίτη και περιλαμβάνει μεταξύ άλλων αυτοματοποιημένη λειτουργία για τον προγραμματισμό των παιδικών εμβολίων, καθώς και ειδοποιήσεις για ενέργειες προληπτικής ιατρικής.

•             Η υπηρεσία άυλων παραπεμπτικών μέσω της οποίας έχουν εκδοθεί περισσότερα από 90,8 εκατ. παραπεμπτικά για περισσότερους από 3,6 εκατ. εγγεγραμμένους πολίτες

•             Η δημιουργία Μητρώων (καταγραφής ασθενών covid-19, εμβολιασμού COVID-19, αντιγριπικού εμβολιασμού, κυστικής ίνωσης, παιδικών & εφηβικών νεοπλασιών, εμβολιασμού παιδιών & εφήβων)

•             Η διάθεση και διαχείριση self tests

•             Η έκδοση ψηφιακών ιατρικών βεβαιώσεων

•             Η υπηρεσία του προσωπικού γιατρού μέσω της οποίας περισσότεροι από 4 εκατ. πολίτες έχουν επιλέξει τον προσωπικό τους γιατρό

•             Δράσεις προληπτικής ιατρικής, με το πρόγραμμα ελέγχου για τον καρκίνο του μαστού με περισσότερα από 1,3 εκατ. παραστατικά για γυναίκες 50-69 ετών

•             Το Ενιαίο Πληροφοριακό Σύστημα για την Υποστήριξη των Επιχειρησιακών Λειτουργιών του ΕΣΥ, το οποίο αποτελεί κομβική προσπάθεια για την αναβάθμιση των μονάδων Υγείας

Περαιτέρω η ΗΔΙΚΑ υλοποιεί την ενιαία πλατφόρμα επιδομάτων του ΟΠΕΚΑ, ενώ στον τομέα της Κοινωνικής Ασφάλισης και της Κοινωνικής Πρόνοιας έχει αναπτύξει σειρά υπηρεσιών που βρίσκονται ήδη σε παραγωγική λειτουργία όπως:

•             Η αυτοματοποίηση της διαδικασίας για τη δήλωση γέννησης

•             Η πλατφόρμα υποστήριξης της αναδοχής και της υιοθεσίας

•             Το νέο ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα παρακολούθησης εσόδων-ασφάλισης μη μισθωτών

•             Οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες του e-ΕΦΚΑ

•             Η ενεργοποίηση απόδοσης δικαιώματος δωρεάν μετακίνησης ανέργων κατοίκων της Περιφέρειας Αττικής

•             Η νέα επικουρική ασφάλιση

•             Η παροχή δωρεάν καρτών κομίστρου για τους Ουκρανούς πρόσφυγες

Η δραστηριότητα της ΗΔΙΚΑ έχει αναγνωριστεί διεθνώς. Τον περασμένο Σεπτέμβριο η εταιρεία έλαβε από τον Παγκόσμιο Σύνδεσμο Υπηρεσιών Καινοτομίας και Τεχνολογίας (WITSA) το 1ο βραβείο στην κατηγορία «Καινοτόμες Λύσεις για την Υγεία»  για τον Δημόσιο Τομέα, για την εφαρμογή MyHealth.

Η ΗΔΙΚΑ έχει επίσης υλοποιήσει δύο σημαντικά Ευρωπαϊκά προγράμματα για την Υγεία και την Κοινωνική Ασφάλιση:

•             Το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα NCP for eHealth (CEF), που δημιουργεί έναν Εθνικό Κόμβο ανταλλαγής δεδομένων της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης, όπου οι γιατροί θα έχουν πρόσβαση στο ιατρικό ιστορικό ασθενών από άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα εκτελούνται συνταγές από τη μία χώρα στην άλλη και τα νοσοκομεία θα νοσηλεύουν αλλοδαπούς ασθενείς, χρεώνοντας  τους φορείς της χώρας προέλευσής τους.

•             Το Ευρωπαϊκό Σύστημα Ηλεκτρονικής Ανταλλαγής Πληροφοριών (EESSI), το οποίο έχει διασυνδέσει τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης  των Κρατών -Μελών της ΕΕ καθώς και της Ισλανδίας, Νορβηγίας, Λιχτενστάιν και Ελβετίας.