Ένα σύγχρονο πλαίσιο λειτουργίας της αγοράς των αστικών μετακινήσεων στην Ελλάδα, που θα λαμβάνει υπόψη την τεχνολογική εξέλιξη, την περιβαλλοντική βιωσιμότητα και τις ανάγκες μετακίνησης των πολιτών, και θα υιοθετεί τις καλύτερες πρακτικές της Ευρώπης, ζήτησαν ο επικεφαλής της Free Now, κ. Marc Berg αλλά και ο Γενικός Διευθυντής της Beat, κ. Βασίλης Ντάνιας, μιλώντας κατά τη διάρκεια της διαδικτυακής εκδήλωσης “Shaping the Mobility of Tomorrow” που πραγματοποιήθηκε σήμερα.
Σύμφωνα με την Free Now (την κοινοπραξία των Daimler και BMW στην οποία ανήκει και η Beat) το μέλλον της αστικής μετακίνησης βρίσκεται στις ψηφιακές πλατφόρμες και θα είναι πολυτροπικό (multimodal), δηλαδή θα περιλαμβάνει ένα σύνολο επιλογών μετακίνησης, που θα διατίθενται στους πολίτες, μέσα από μία ολοκληρωμένη τεχνολογική προσέγγιση.
Η πλατφόρμα του μέλλοντος θα είναι ένας συνδυασμός -ειδικά διαμορφωμένων για τις ανάγκες του κάθε επιβάτη- επιλογών μετακίνησης, μέσα από το ride-hailing, το car-sharing, τα e-bikes ή τα e-scooters, επισήμανε ο επικεφαλής της Free Now, προσθέτοντας ότι ήδη σε ορισμένες ευρωπαϊκές πόλεις έχουν ήδη ενσωματωθεί πολλαπλές επιλογές στην εφαρμογή μέσα από συνεργασίες, όπως με τη VOI (e-scooters), τη BOND (e-bikes), τη Miles (car sharing) ή την EMMY (mopeds). Επιπρόσθετα, σε επιλεγμένες πόλεις η πλατφόρμα θα ενσωματώσει τις δημόσιες συγκοινωνίες πιλοτικά από αυτόν το μήνα.
Σχετικά με την προοπτική του Mobility as a Service και στην Ελλάδα, ο κ. Berg σημείωσε ότι δεν είναι πολύ μακριά, ωστόσο το θεσμικό πλαίσιο χρειάζεται εκσυγχρονισμό για να μπορεί η Beat μέσα από την τεχνολογία της Free Now να προσφέρει δυνατότητες στους πολίτες, αντίστοιχες με αυτές που σήμερα απολαμβάνουν οι χρήστες των εφαρμογών του ομίλου στη Γαλλία, τη Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο ή την Πορτογαλία: Ταξί, e-scooters, e-bikes, Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Μάλιστα, συνέδεσε την προσέλκυση ελληνικού ταλέντου για το σχεδιασμό υπηρεσιών με την ανάγκη εκσυγχρονισμού του θεσμικού πλαισίου, σημειώνοντας ότι «είναι δύσκολο να ενθαρρύνεις τους μηχανικούς, τους αναλυτές δεδομένων ή όλα τα άλλα στελέχη του Beat να αναπτύσσουν προϊόντα που είναι εξαιρετικά επιτυχημένα στη Λατινική Αμερική, αλλά οι ίδιοι δεν μπορούν να τα απολαύσουν στην Αθήνα όπου και δημιουργούνται, επειδή η νομοθεσία δεν το επιτρέπει».
«Εάν θέλουμε να προσελκύσουμε ταλέντο ή να κρατήσουμε τους ανθρώπους μας χαρούμενους με τη δουλειά τους, θα πρέπει να μπορούν και οι ίδιοι να απολαύσουν τις επιτυχίες τους» ανέφερε ο κ. Berg, υπογραμμίζοντας την ετοιμότητα της Free Now να συνεργαστεί με την Κυβέρνηση, για το πώς μπορεί το θεσμικό πλαίσιο να οδηγήσει σε περισσότερη καινοτομία και ανάπτυξη»
Σε αντίστοιχο κλίμα ήταν και η τοποθέτηση του γενικού διευθυντή της Beat, Βασίλη Ντάνια, o οποίος ζήτησε από την Πολιτεία να προχωρήσει με πιο τολμηρά βήματα. Όπως τόνισε, η Αθήνα είναι μία επιβαρυμένη περιβαλλοντικά πόλη, γεγονός που επιδεινώνει τις επιπτώσεις και της πανδημία, καθώς σύμφωνα με μελέτες, η θνησιμότητα από τον Covid-19 συνδέεται με τη μόλυνση της ατμόσφαιρας. «Είναι ανάγκη να επενδύσουμε περισσότερο σε καθαρές τεχνολογίες. Σύμφωνα με τα δεδομένα μας, με στοχευμένες κινήσεις στήριξης των ιδιοκτητών ταξί, όλα τα ταξί της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης θα μπορούσαν να είναι ηλεκτρικά μέσα σε 3-5 χρόνια, μηδενίζοντας το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα», σημείωσε.
Ο κ. Ντάνιας ανακοίνωσε ότι τους επόμενους μήνες η Beat θα αναλάβει πρωτοβουλίες και θα παράσχει οικονομικά κίνητρα για όλους τους παλιούς και νέους συνεργάτες της οδηγούς, ώστε να αντικαταστήσουν τα συμβατικά τους οχήματα με ηλεκτρικά μέχρι το τέλος του 2021. Ωστόσο, επισήμανε ότι για την επιτυχή μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση, χρειάζεται και η Πολιτεία να προχωρήσει σε βελτιώσεις του ρυθμιστικού πλαισίου, με μέτρα όπως η διεύρυνση των δυνατοτήτων leasing και η ειδική σήμανση των ηλεκτρικών οχημάτων.
Επιπλέον, ο κ. Ντάνιας πρότεινε τη θεσμοθέτηση ενός “Mobility Allowance”, δηλαδή της παροχής ενός οικονομικού κινήτρου από τις επιχειρήσεις προς τους εργαζομένους, ώστε να μην παίρνουν καθημερινά το αυτοκίνητο τους από και προς την δουλειά, αλλά να επιλέγουν οι ίδιοι έναν τρόπο μετακίνησης, με στόχο τη μικρότερη περιβαλλοντική επιβάρυνση και τη μεγαλύτερη ευελιξία. «Το μέτρο εφαρμόζεται ήδη σε Γαλλία, Βέλγιο, Ολλανδία και Γερμανία σταδιακά. Το όφελος είναι πολλαπλό για όλους. Λιγότεροι ρύποι, λιγότερη κίνηση, και σημαντική στήριξη της αγοράς των μετακινήσεων» τόνισε.