Ανατολίτικο παζάρι για τον ψηφιακό φόρο

Ανατολίτικο παζάρι για τον ψηφιακό φόρο

Συντάκτης: Deasy @ 12.10.2020

Σε μια διαρκή διελκυστίνδα έχει εξελιχθεί η συζήτηση στον ΟΟΣΑ για τις μεταρρυθμίσεις στο φορολογικό πλαίσιο που αγγίζουν και τις μεγάλες εταιρείες που δραστηριοποιούνται μέσω διαδικτύου.

Οι τεχνικές προδιαγραφές είναι μεν έτοιμες αλλά για να ενεργοποιηθούν χρειάζονται αυτό που λέμε «πολιτική απόφαση». Οπως αναφέρουν οι Financial Times, η υιοθέτηση των νέων προδιαγραφών θα δημιουργήσει επιπλέον φορολογικά έσοδα ύψους 100 δισ. δολαρίων σε όλο τον κόσμο. Βασική αλλαγή αποτελεί η φορολόγηση των πολυεθνικών όχι σε μία χώρα της επιλογής τους αλλά στη χώρα στην οποία πραγματοποιείται η εκάστοτε δραστηριότητα.

Εταιρείες όπως η Google, η Apple ή το Facebook επιλέγουν σήμερα χώρες με συγκεκριμένο ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς (όπως η Ιρλανδία), ανεξαρτήτως του πού πραγματικά δραστηριοποιούνται. Το αποτέλεσμα είναι ο πραγματικός φόρος που αποδίδουν να είναι τελικά χαμηλότερος σε σχέση με άλλες εταιρείες που έχουν μικρότερη δύναμη και... μικρότερο λογιστήριο.

Αν οι μεγάλες χώρες συμφωνήσουν στο νέο πλαίσιο είναι πιθανό να υπάρξει μια σχετική δικαιοσύνη στο πού πληρώνονται οι φόροι. Αλλά, βέβαια, η προοπτική μιας τέτοιας μεταρρύθμισης συναντά την έντονη αντίδραση των ΗΠΑ, αφού η πλειονότητα των πολυεθνικών που επηρεάζονται από την αλλαγή είναι αμερικανικές.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δηλώνει πως επιθυμεί μια συμφωνία σε επίπεδο ΟΟΣΑ αλλά προσθέτει πως αν αυτό δεν καταστεί δυνατό θα κινηθεί μονομερώς, κάτι που θα προκαλέσει νέες εντάσεις στις εμπορικές σχέσεις με τις ΗΠΑ.

Οι τεχνικές ομάδες του ΟΟΣΑ δηλώνουν πως είναι έτοιμες να «τρέξουν» τις σχετικές διαδικασίες και να εφαρμόσουν ένα νέο -και ίσως δικαιότερο- σύστημα φορολόγησης από το 2021. Όπως όλα δείχνουν, η προοπτική μιας άμεσης συμφωνίας συγκεντρώνει περιορισμένες πιθανότητες και, αν και κανείς δεν το λέει ανοικτά, όλοι θα περιμένουν το αποτέλεσμα των προεδρικών εκλογών για να δουν πώς θα κινηθούν.