Γλυκόπικρη είναι η γεύση που άφησε η φετινή IFA, καθώς η μεγάλη έκθεση προσπαθεί να αποκαταστήσει τη μέγεθος και την αίγλη της στα προ-πανδημικά επίπεδα. Μια προσπάθεια δύσκολη, όπως δείχνουν στην παρούσα φάση τα πράγματα. Στο Βερολίνο τις προηγούμενες ημέρες οι ανακοινώσεις νέων προϊόντων ήταν λίγες, οι απουσίες μεγάλων εταιρειών τρανταχτές, ενώ και η διοργάνωση έμοιαζε ανέτοιμη να υποδεχτεί κατάλληλα τους επισκέπτες της.
Κεντρικό μήνυμα της IFA 2023 είναι ότι το μέλλον της τεχνολογίας είναι ακόμα πιο έξυπνο και ακόμη πιο βιώσιμο. Ιδιαίτερα η βιωσιμότητα ήταν το πιο έντονο buzzword της έκθεσης και ακούστηκε δυνατά από πλήθος κατασκευαστών, οι οποίοι προσφέρουν προϊόντα και λύσεις που βοηθούν και θα βοηθήσουν τους καταναλωτές όχι μόνο να παρακολουθούν την κατανάλωση ενέργειας, αλλά και να τη μειώσουν. Οι εταιρείες εκτιμούν ότι η ενεργειακή απόδοση είναι ο νούμερο 1 παράγοντας που κρίνει την επιλογή συσκευών, ιδιαίτερα των μεγάλων οικιακών, όπως πλυντήρια, κουζίνες, ψυγεία κ.α. Ονόματα, όπως η Samsung, η TCL, η LG Electronics, η Miele, η Bosch, μοιάζουν έτοιμες να απαντήσουν στη ζήτηση με πολύ αποδοτικά προϊόντα, που υπόσχονται να μειώσουν τα κόστη ενέργειας του καταναλωτή. Οι λύσεις δεν περιορίστηκαν στο hardware, αλλά ακουμπούν όλο και περισσότερο το software, όπου συναντάμε εκτεταμένη χρήση του ΑΙ προς αυτήν την κατεύθυνση. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Samsung, με την πλατφόρμα SmartThings να «ακουμπά» όλο και μεγαλύτερη γκάμα προϊόντων και την τεχνητή νοημοσύνη να χρησιμοποιείται για να εκπαιδεύει και να εκπαιδεύεται πάνω στις καθημερινές ρουτίνες των καταναλωτών για τη βέλτιστη -ενεργειακά- χρήση των συσκευών. Ο κορεατικός κολοσσός υποσχέθηκε ότι μέχρι το τέλος του 2023, το σύνολο των προϊόντων του θα υποστηρίζουν τη SmartThings πλατφόρμα, παρέχοντας στον τελικό καταναλωτή λύσεις εξοικονόμησης ενέργειας. Μια περίπου ανάλογη εφαρμογή που θα παρακολουθεί την κατανάλωση ενέργειας και νερού, παρέχοντας παράλληλες συμβουλές, παρουσίασε και η Miele.
Η βιωσιμότητα αφορά το σύνολο της λειτουργίας των επιχειρήσεων, όχι μόνο των προϊόντων, με τις εταιρείες να παρουσιάζουν το σύνολο των ενεργειών που πραγματοποιούν για να μειώσουν κατακόρυφα το αποτύπωμα άνθρακα στο σύνολο της δραστηριότητάς τους.
Όμως, παρά τις σημαντικές παρουσίες η φετινή έκθεση είχε τρανταχτές απουσίες από πλήθος κατασκευαστών που θα μπορούσαν να δώσουν άλλο τέμπο στη διοργάνωση. Η Xiaomi, παρά το γεγονός ότι διαθέτει μια πληθώρα προϊόντων σε διάφορες κατηγορίες, απούσα. Το ίδιο και η Sony, όπως επίσης οι Asus, Canon, Nikon, Huawei, Sonos και αρκετές ακόμα που είχαν έντονη παρουσία στις προηγούμενες διοργανώσεις. Η Lenovo προτίμησε να μην εμφανιστεί στο εκθεσιακό κέντρο, αλλά να πραγματοποιήσει ένα μικρότερο event εκτός του Messe Berlin, όπως επίσης και η JBL.
Το υποτονικό τέμπο της φετινής IFA παρέσυρε όμως και αρκετές εταιρείες με παρουσία στην έκθεση, ιδιαίτερα από το χώρο του ήχου, οι οποίες περιόρισαν τα εκθέματά τους σε υφιστάμενα μοντέλα, τα οποία ο επισκέπτης μπορεί να βρει ήδη στις αλυσίδες καταστημάτων.
Και βέβαια ούτε λόγος για happenings και events που θα ζωντάνευαν το event, το κέφι και το ενδιαφέρον των επισκεπτών, ιδιαίτερα του νεανικού κοινού. Το κλίμα έμοιαζε με εκείνο των εκθέσεων στην οικονομική κρίση στα τέλη της δεκαετίας των 00s. Η IFA μοιάζει να προσπαθεί να βρει το βηματισμό της μετά την πανδημία, αλλά και της ολοένα και πιο έντονης διάθεσης των κατασκευαστών να επενδύσουν περισσότερο στα δικά τους event και όλο και λιγότερο στις εκθέσεις τεχνολογίας. Προφανώς για να επανέλθει η IFA στα επίπεδα του 2019 θα χρειαστεί η στήριξη και η επένδυση και από τη διοργάνωση, αλλά και από τις εταιρείες. Για την ώρα τα σημάδια δείχνουν ότι οι τελευταίες είναι περισσότερο διατεθειμένες να στηρίξουν την CES και να αφήσουν σε δεύτερη μοίρα την ευρωπαϊκή έκθεση. Μακάρι του χρόνου, τέτοιες μέρες, να έχουμε διαψευστεί…