Ταυτότητα και δίπλωμα οδήγησης στο smartphone: βήμα-βήμα η διαδικασία

Ταυτότητα και δίπλωμα οδήγησης στο smartphone: βήμα-βήμα η διαδικασία

Όλες οι απαραίτητες διευκρινήσεις που πρέπει να γνωρίζεις.

Συντάκτης: Κώστας Αρβανίτης @ 28.07.2022

Πιθανότατα θα έχεις ήδη ενημερωθεί ότι έχουμε πλέον τη δυνατότητα να κατεβάζουμε και να διατηρούμε τα ψηφιακά αντίγραφα της αστυνομικής ταυτότητας και του διπλώματος οδήγησης στο smartphone. Αντίγραφα, που έχουν ακριβώς την ίδια ισχύ με τα έγχαρτα πιστοποιητικά εντός της χώρας, με μόνη εξαίρεση τα διεθνή ταξίδια. Η δυνατότητα αποθήκευσης ψηφιακών αντιγράφων μέσω του Gov.gr Wallet παρέχεται σταδιακά ανάλογα με τον αριθμό με τον οποίο λήγει το ΑΦΜ σου. Αν το ΑΦΜ σου λήγει σε 1 ή 2 ίσως να τα έχεις ήδη κατεβάσει στο κινητό σου. Αν όχι ή αν έχεις ΑΦΜ με λήγοντα κάποιον άλλο αριθμό θα χρειαστεί να περιμένεις, αφού προς το παρόν η διαδικασία που τηρείται είναι ένας αριθμός ανά ημέρα, π.χ. αύριο Παρασκευή θα μπορούν να προχωρήσουν στην αποθήκευση της "ψηφιακής ταυτότητας" ή διπλώματος όσοι έχουν ΑΦΜ που λήγει στο 3.

Αν λοιπόν δεν έχεις ήδη κάνει τη διαδιακασία, παρακάτω μπορείς να δεις όλα τα απαραίτητα βήματά της: 


Βήμα 1ο: κατεβάζεις την εφαρμογή Gov.gr Wallet

Η εφαρμογή Gov.gr Wallet είναι ήδη διαθέσιμη τόσο στο Play Store όσο και στο App Store. Εναλλακτικά, μπορείς να κατεβάσεις την εφαρμογή μέσω της σελίδας wallet.gov.gr. Αν «βιάστηκες» και κατέβασες την εφαρμογή την προηγούμενη Τρίτη, περιμένοντας την ενεργοποίησή της, ίσως χρειαστεί να προχωρήσεις σε ένα update, καθώς κάποιοι χρήστες αντιμετώπισαν προβλήματα.

 

Βήμα 2ο: ταυτοποίηση

Η διαδικασία ταυτοποίησης δεν διαφέρει σε μεθοδολογία με αυτή που ίσχυε και για τις ψηφιακές βεβαιώσεις εμβολιασμού. Θα σου ζητηθούν τα στοιχεία σύνδεσης στο Taxisnet ή τα στοιχεία σύνδεσης στην υπηρεσία e-banking της Τράπεζας σου. Εν συνεχεία θα σου αποσταλεί στο κινητό τηλέφωνο ένας κωδικός μιας χρήσης, τον οποίο πρέπει να καταχωρήσεις. Για την ολοκλήρωση της συγκεκριμένης διαδικασίας ισχύει μια απαραίτητη προϋπόθεση: είτε να έχεις καταχωρίσει τον αριθμό του κινητού του τηλεφώνου στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ) μέσω του notify.gov.gr, είτε να έχεις βεβαιώσει ψηφιακά την υπογραφή σου μέσω του gov.gr (Υπεύθυνη Δήλωση, Εξουσιοδότηση, Ψηφιακή Βεβαίωση Εγγράφου, Ιδιωτικό Συμφωνητικό).

Αφού αυθεντικοποιηθείς, καλείσαι να δώσεις άδεια για να λαμβάνεις ειδοποιήσεις από την εφαρμογή, οι οποίες είναι απαραίτητες για την λειτουργία της λόγω του μηχανισμού συγκατάθεσης σε περίπτωση επαλήθευσης ενός ψηφιακού εγγράφου. Επιπλέον, έχεις τη δυνατότητα να επιλέξεις την ενεργοποίηση της δυνατότητας εύκολης πρόσβασης (quick login), η οποία παρέχεται σύμφωνα με τις προδιαγραφές κάθε συσκευής.

 

Βήμα 3ο: Δημιουργία και αποθήκευση αντιγράφων

Αφού εισέλθεις στο περιβάλλον της εφαρμογής, μπορείς με ελάχιστα κλικ να δημιουργήσεις και να αποθηκεύσεις το ψηφιακό αντίγραφο της αστυνομικής σου ταυτότητας ή/και του διπλώματος οδήγησης. Αρχικά επιλέγεις ποιο έγγραφο θέλεις να εκδώσει και κατόπιν λαμβάνεις με SMS έναν κωδικό μιας χρήσης, τον οποίο και εισάγεις στην εφαρμογή. Αμέσως μετά, το έγγραφο δημιουργείται και αποθηκεύεται στην εφαρμογή και στο wallet του smartphone. Η ίδια διαδικασία επαναλαμβάνεται εκ νέου για κάθε νέα έκδοση αντιγράφου.

 

Στοιχεία που περιλαμβάνουν τα ψηφιακά αντίγραφα και επαλήθευση στοιχείων

Τα ψηφιακά αντίγραφα του Gov.gr Wallet περιλαμβάνουν όλα τα στοιχεία που περιέχονται στις αστυνομικές ταυτότητες και τα διπλώματα οδήγησης αντίστοιχα. Ενσωματώνουν, επιπλέον, έναν κωδικό QR και έναν μοναδικό κωδικό εγγράφου, μέσω του οποίου πραγματοποιείται η επαλήθευση γνησιότητάς τους. Ειδικά, αναφορικά με το ψηφιακό αντίγραφο του διπλώματος οδήγησης, η φωτογραφία που θα εμφανίζεται αντλείται από το Μητρώο Δελτίων Αστυνομικών Ταυτοτήτων της Ελληνικής Αστυνομίας, συνεπώς θα είναι ίδια με της αστυνομικής ταυτότητας και όχι κατ’ ανάγκη ίδια με εκείνη του διπλώματος οδήγησης.

Η επαλήθευση γνησιότητας κάθε ψηφιακού αντιγράφου γίνεται με τον κωδικό QR, όπως επίσης γινόταν και στις ψηφιακές βεβαιώσεις εμβολιασμού. Μόλις κάποιος σκανάρει τον κωδικό QR μέσω της ίδιας εφαρμογής Gov.gr Wallet λαμβάνεις ειδοποίηση από την εφαρμογή, προκειμένου να δώσεις έγκριση στον ελεγκτή για να επαληθεύσει τα στοιχεία σου. Με την έγκριση του ελέγχου στην οθόνη της εφαρμογής εμφανίζεται ένας εξαψήφιος κωδικός τον οποίο είτε υπαγορεύεις είτε επιδεικνύεις στον ελεγκτή και εκείνος με τη σειρά του τον καταχωρεί στη δική του συσκευή. Αφού ολοκληρωθεί η διαδικασία, τότε και μόνο τότε τα στοιχεία του ψηφιακού αντιγράφου εμφανίζονται για μία και μόνο φορά στη συσκευή του ελεγκτή, χωρίς τη δυνατότητα αποθήκευσης.

 

Η δυνατότητα γρήγορης επαλήθευσης

Έχεις επίσης τη δυνατότητα ενεργοποίησης της λειτουργίας γρήγορης επαλήθευσης (quick scan). Μέσω της συγκεκριμένης λειτουργίας, δίνεις ουσιαστικά «προέγκριση» για τον επόμενο και μόνο έλεγχο, εφόσον αυτός πραγματοποιηθεί αποκλειστικά εντός των επόμενων πέντε λεπτών. Επιδεικνύοντας τον quick scan κωδικό QR σου ο έλεγχος πραγματοποιείται ταχύτερα, καθώς ο ελεγκτής αποκτά απευθείας πρόσβαση στα στοιχεία σου, εξοικονομώντας χρόνο σε περιπτώσεις που παρατηρείται συνωστισμός ή που απαιτείται ταχύτητα, όπως π.χ. είσοδος σε συναυλίες, αεροπλάνα κ.α.

 

Υπογραφή εγγράφων στο docs.gov.gr

Μέσω του Gov.gr Wallet μπορείς να υπογράφεις ταχύτερα και ασφαλέστερα έγγραφα μέσω του docs.gov.gr. Συγκεκριμένα, εφόσον έχεις εγκαταστήσει στο κινητό σου τηλέφωνο την εφαρμογή και έχεις αποθηκεύσει την αστυνομική ταυτότητα, θα μπορείς να επιλέξεις και να εγκρίνεις την έκδοση ενός ψηφιακού εγγράφου μέσω της εφαρμογής αντί να λάβεις με SMS έναν κωδικό μιας χρήσης.

 

Απώλεια ή αντικατάσταση έγχαρτων πιστοποιητικών και απώλεια συσκευής

Σε περίπτωση που δηλώσεις απώλεια της αστυνομικής σου ταυτότητας είτε αυτοπροσώπως σε ένα Αστυνομικό Τμήμα είτε μέσω του gov.gr, τότε αυτόματα και άμεσα οποιοδήποτε ψηφιακό αντίγραφο έχει εκδοθεί ακυρώνεται. Το ίδιο ισχύει και εάν έχεις δηλώσει την απώλεια του διπλώματος οδήγησης σε ένα Αστυνομικό Τμήμα, σε ένα ΚΕΠ ή στη Διεύθυνση Μεταφορών της αρμόδιας Περιφέρειας.

Σε περιπτώσεις που εκδίδεται νέα αστυνομική ταυτότητα ή νέο δίπλωμα οδήγησης για άλλον λόγο πέραν της απώλειας, τότε τα ψηφιακά αντίγραφα των παλαιότερων έγχαρτων πιστοποιητικών ακυρώνονται αυτόματα και πρέπει να εκδοθούν ψηφιακά αντίγραφα των νέων πιστοποιητικών, ακολουθώντας την ίδια διαδικασία για την αρχική τους έκδοση.

Σε περίπτωση απώλειας της συσκευής όπου είναι αποθηκευμένα τα ψηφιακά αντίγραφα, ο πολίτης μπορεί να ανακαλέσει την ισχύ των αποθηκευμένων ψηφιακών αντιγράφων μέσω της σχετικής υπηρεσίας στο gov.gr. Η ανάκληση των ψηφιακών αντιγράφων δεν ακυρώνει τα αντίστοιχα έγχαρτα πιστοποιητικά.

 

Διευκρινίσεις

Η έκδοση ψηφιακών αντιγράφων επιτρέπεται μόνο σε όσους κατέχουν νόμιμα το αντίστοιχο έγχαρτο πιστοποιητικό. Ως εκ τούτου, σε περιπτώσεις προσωρινής ή οριστικής ανάκλησης ή κράτησης της αστυνομικής ταυτότητας ή/και του διπλώματος οδήγησης, τα μητρώα που διαλειτουργούν στην εφαρμογή ενημερώνονται αυτόματα, ώστε να μην εκδίδονται, αποθηκεύονται ή χρησιμοποιούνται τα αντίστοιχα ψηφιακά αντίγραφα.

Προϋπόθεση για τη χρήση του Gov.gr Wallet είναι η εγκατάσταση της εκάστοτε τελευταίας έκδοσης της εφαρμογής.

Επιπλέον, η αποθήκευση των ψηφιακών αντιγράφων επιτρέπεται μόνο σε μία συσκευή σου. Σε περίπτωση που προβείς σε έκδοση και αποθήκευση ψηφιακού αντιγράφου σε δεύτερη συσκευή, τότε τα προηγούμενα ψηφιακά αντίγραφα ανακαλούνται αυτόματα.

Τα ψηφιακά αντίγραφα έχουν εντός της ελληνικής επικράτειας ακριβώς την ίδια ισχύ με τα αντίστοιχα έγχαρτα πιστοποιητικά. Συνεπώς, από σήμερα μπορείς να τα επιδεικνύεις αντί για την αστυνομική ταυτότητα ή το δίπλωμα οδήγησης. Κατ’ εξαίρεση, αναφορικά με τις συναλλαγές σου με πιστωτικά ιδρύματα, με χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς και με παρόχους υπηρεσιών σταθερής και κινητής τηλεφωνίας, τα ψηφιακά αντίγραφα θα ξεκινήσουν να έχουν ισχύ από την 1η Οκτωβρίου 2022.

Το ψηφιακό αντίγραφο ταυτότητας δεν συνιστά ταξιδιωτικό έγγραφο. Ως εκ τούτου, μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο σε πτήσεις εσωτερικού, αλλά όχι σε διεθνείς πτήσεις ή σε μετακινήσεις εντός της ζώνης Σένγκεν.

 

Επόμενες προσθήκες στην εφαρμογή

Στο μέλλον πρόκειται να προστεθούν στην εφαρμογή περισσότερα έγγραφα, όπως τα στοιχεία της άδειας κυκλοφορίας, τα στοιχεία για την πληρωμή των τελών κυκλοφορίας, το αποτέλεσμα του Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων (ΚΤΕΟ) και η ημερομηνία του επόμενου ελέγχου, τα στοιχεία ασφάλισης κλπ. Περαιτέρω, μελλοντικά θα είναι δυνατή και η αυθεντικοποίηση στο gov.gr μέσω του Gov.gr Wallet.