Νέα υπόθεση προσωπικών δεδομένων πλήττει το Facebook

Νέα υπόθεση προσωπικών δεδομένων πλήττει το Facebook

Και η υπερασπιστική του γραμμή δεν πείθει.

Συντάκτης: Deasy @ 26.03.2018

Από τα 70s, εποχή της τηλεόρασης ως κυρίαρχου μέσου, υπάρχει μια πολύ γνωστή φράση: όταν μία υπηρεσία είναι δωρεάν δεν είσαι ο πελάτης αλλά το προϊόν. Στην εποχή του Internet και των κολοσσών της τεχνολογίας η παραπάνω φράση έχει ακόμα μεγαλύτερη εφαρμογή. Στην περίπτωση του Facebook με τα 2 δισ. χρήστες μάλλον λίγο παραπάνω.

Λίγες ημέρες μετά το ξέσπασμα του σκανδάλου Cambridge Analytica και της διαρροής προσωπικών δεδομένων 50 εκατομμυρίων χρηστών για πολιτικούς σκοπούς μια νέα υπόθεση ήρθε το προηγούμενο σαββατοκύριακο στο φως της δημοσιότητας βαραίνοντας ακόμα περισσότερο το κλίμα που έχει δημιουργηθεί εναντίον του Facebook.

Η υπόθεση αφορά τα δεδομένα που συνέλεγε η εφαρμογή Messenger για Android, όπως επίσης και η εφαρμογή Facebook Lite, αφού όπως αποδεικνύεται ανάμεσα σε αυτά συγκαταλέγονται το αρχείο τηλεφωνικών κλήσεων του χρήστη αλλά και των μηνυμάτων SMS. Όχι το περιεχόμενό τους αλλά το πλήρες ιστορικό τους, με το πρόσωπο με το οποίο επικοινώνησαν είτε γραπτά, είτε τηλεφωνικά, το χρόνο της κλήσης/αποστολής μηνύματος και τη διάρκεια των κλήσεων.

Για να τα βάλουμε όλα σε μια σειρά η υπόθεση αυτή δεν θα έπρεπε να πλήττει μόνο το Facebook αλλά και τη Google (και το λειτουργικό της) καθώς προηγούμενες εκδόσεις του Android έδιναν τη δυνατότητα σε εφαρμογές τρίτων να αποκτούν πρόσβαση στο αρχείο κλήσεων. Ωστόσο αυτό άλλαξε από το προηγούμενο Φθινόπωρο.

Εξίσου απογοητευτική με τη νέα υπόθεση ήταν και η πρώτη απάντηση από την πλευρά του Facebook, που με ανάρτηση στο blog “διευκρινίζει” ότι αυτό συνέβαινε με τη συγκατάθεση των χρηστών. Ειδικότερα, κατά την εγγραφή στην εφαρμογή (Messenger ή Facebook Lite) o χρήστης δίνει ο ίδιος την έγκρισή του για τη συλλογή αυτών των δεδομένων. Όμως το βασικό πρόβλημα εδώ έγκειται ότι η διαδικασία εγγραφής σε μία εφαρμογή για τους περισσότερους χρήστες είναι μια διαδικασία με αυτοματοποιημένες κινήσεις, χωρίς τον απαραίτητο έλεγχο των βημάτων, με αποτέλεσμα οι περισσότεροι χρήστες πιθανότατα να μην γνωρίζουν αν τελικά έχουν δώσει μια τέτοια έγκριση. Αν μάλιστα άλλαζαν σε τακτά χρονικά διαστήματα εφαρμογές πιθανότατα επίσης να μην έχουν ακριβή εικόνα αν έχουν επιτρέψει τη συγκέντρωση αυτής της πληροφορίας κατά το παρελθόν.  

Σύμφωνα με το Facebook τα δεδομένα που πηγάζουν από το αρχείο κλήσεων και μηνυμάτων δεν πωλήθηκε ποτέ για διαφημιστικούς σκοπούς αλλά ο στόχος της συγκέντρωσής τους ήταν αποκλειστικά η καλύτερη εμπειρία στο περιβάλλον της εφαρμογής. Όμως με το σκάνδαλο της Cambridge Analytica να έχει πάρει τόσο μεγάλες διαστάσεις αρκούν απλά οι τίτλοι για να δημιουργήσουν ένα ακόμη μπελά στο μεγάλο μπλε δίκτυο.

Ακόμα και οι ολοσέλιδες διαφημιστικές καταχωρίσεις σε μεγάλες εφημερίδες της Αγγλίας και των ΗΠΑ, με τις υποσχέσεις του Facebook και του Mark Zuckerberg προσωπικά, δεν αρκούν για να διώξουν τους προβληματισμούς των χρηστών.