To Flickr, η εξαγορά του και το συνδρομητικό μοντέλο

To Flickr, η εξαγορά του και το συνδρομητικό μοντέλο

Συντάκτης: Γρηγόρης Α. Μηλιαρέσης @ 25.04.2018

Τόσο η Flickr (που είναι και το πιο αναγνωρίσιμο μπραντ στο ευρύ κοινό) όσο και η SmugMug (την οποία, αν και δε γνωρίζω κανέναν φωτογράφο που να χρησιμοποιεί την πλατφόρμα της, προτιμούν διάφοροι επαγγελματίες) κάνουν ό,τι μπορούν για να μας πείσουν ότι η εξαγορά της πρώτης από τη δεύτερη, έναντι ενός άγνωστου ακόμα ποσού, είναι καλά νέα για όλους τους χρήστες –ειδικά του Flickr. Και η αλήθεια είναι ότι, πρόκειται για μια από τις σπάνιες περιπτώσεις που μια εξαγορά σερβίρεται τόσο εντυπωσιακά: αμφότερες οι εταιρείες (εδώ και εδώ) χρησιμοποιούν το βασικό τους αντικείμενο, τη φωτογραφία, για να εικονογραφήσουν καλύτερα τη συνεργασία τους –ΟΚ, η Flickr το παρακάνει κάπως με το λινκ προς το σάιτ της SmugMug να είναι το λογότυπό της αλλά με τη μορφή χρωματιστών ντόνατς.

Τι θα σημάνει η εξαγορά για τους χρήστες του Flickr θα το μάθουμε σύντομα –η κοινή ανακοίνωση λέει ότι δε θα είναι πολύ σύντομα- και ίσως τελικά να είναι όντως προς το καλύτερο καθώς η SmugMug είναι εταιρεία με αποκλειστικό αντικείμενο τη φωτογραφία που έχει στρέψει την προσοχή της στο συνδρομητικό μοντέλο. Και μη γελιόμαστε: η Flickr στην πραγματικότητα κάνει το ίδιο τόσο στην προ-Yahoo εποχή της, όσο και στη μετά και όσοι τη χρησιμοποιούν με κάποιες παραπάνω απαιτήσεις, είναι όλοι χρήστες “Pro”, ήτοι συνδρομητές. Ας μη γελιόμαστε: σε μια εποχή με τόσο μεγάλη ποσότητα φωτογραφιών να κυκλοφορεί παντού, όσοι βλέπουν τις φωτογραφίες τους σαν κάτι παραπάνω από στιγμές που θα χαθούν στο φιντ τους στα κοινωνικά δίκτυα, (και δεν εννοώ απαραίτητα επαγγελματικά) είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν μια μικρή συνδρομή.

Επιπλέον, όπως παρατηρούν ήδη κάποιοι από τον χώρο της φωτογραφίας, όπως ο Τόμας Χοκ στο “Petapixel”, όταν έχεις απέναντί σου τη Verizon και μια άλλη εταιρεία, ειδικά μια εταιρεία που δραστηριοποιείται στον χώρο της φωτογραφίας, η επιλογή σχετικά με το ποιος θέλεις να έχει και να διαχειρίζεται την πλατφόρμα φωτογραφιών σου είναι λίγο-πολύ μονόδρομος. Όλοι ανατριχιάσαμε κάπως όταν ανακοινώθηκε η εξαγορά της Yahoo από τη Verizon οπότε η ιδέα ότι έστω και αυτό το μικρό της κομμάτι που λέγεται Flickr, μπορεί να συνεχίσει να λειτουργεί ανενόχλητο είναι κάπως ανακουφιστική.

Για να είμαι απολύτως ξεκάθαρος: και εγώ χρησιμοποιώ το Flickr και δη τη συνδρομητική του υπηρεσία, συνεπώς το θέμα με ενδιαφέρει άμεσα. Όχι μόνο επειδή θέλω να συνεχίσω να χρησιμοποιώ μια πλατφόρμα που με βολεύει και μου επιτρέπει να δείχνω τις φωτογραφίες μου (ναι, σχεδόν αποκλειστικά από την Ιαπωνία) αλλά επειδή το Flickr είναι το μόνο πράγμα στο Ίντερνετ το οποίο πληρώνω συστηματικά και το οποίο έχει συμβάλει αποφασιστικά στο να αναθεωρήσω την αντίληψή μου για το αν πρέπει ή δεν πρέπει να πληρώνει κανείς στο Δίκτυο. Αν το Flickr (και το SmugMug) μπορούν να συνεχίσουν να υπάρχουν με τον ίδιο τρόπο, αυτό σημαίνει ότι το μοντέλο αυτό είναι βιώσιμο και, άρα, ίσως θα ήταν καλό να αρχίσουμε να το βλέπουμε σαν μια γενικότερη πρόταση –ακόμα και εμείς που παρά-κουνήσαμε τη σημαία του “Η πληροφορία θέλει να είναι ελεύθερη!”