Οταν η ελληνική TV παλεύει με άδειες και φόρους...

Οταν η ελληνική TV παλεύει με άδειες και φόρους...

Hi tech, "συνδρομητική" και web oriented η τηλεόραση του μέλλοντος.

Συντάκτης: Σόνια Χαϊμαντά @ 21.11.2017

Tο μέλλον της τηλεόρασης; Ωραία ερώτηση, απλή και "γόνιμη" μιας και γεννά αυτόματα πλήθος … "επερωτήσεων": Ποια τηλεόραση; Την ελληνική; Την αμερικανική; Την ευρωπαϊκή; Την ελεύθερη, τη συνδρομητική, την καλωδιακή, την "κινητή" (έχουμε και τέτοια), τη θεματική, το video on demand (και αυτό τηλεόραση είναι), την ιντερνετική, το Youtube; H μήπως η ερώτηση είναι "παγίδα" και η απάντηση πρέπει να εστιάσει στα τεχνολογικά οπότε θα αρκεστώ στα όσα έχω διαβάσει από τις δηλώσεις των στελεχών της Samsung και της LG, τους κορεάτες γίγαντες της τεχνολογίας που με τους "χρησμούς" τους προαναγγέλλουν ότι "οι τηλεοπτικές συσκευές θα γίνουν πιο φωτεινές, θα έχουν καλύτερα χρώματα και η εικόνα θα φαίνεται πιο ρεαλιστική";

Οι κατασκευαστές θα μιλούν προφανώς για τις τηλεοράσεις 4K – ή συσκευές υπέρ-υψηλής ευκρίνειας (UHD) – χάρις στις οποίες οι τηλεθεατές θα καταναλώνουν περιεχόμενο του λεγόμενου υψηλού δυναμικού εύρους (HDR) η εικόνα του οποίου κάνει ουσιαστικά την αντίθεση ανάμεσα στο φως και τα σκούρα χρώματα ακόμα πιο σημαντική, όπως και τα λευκά σημεία ακόμα πιο λαμπερά. Αφήνω όμως άλλους πιο ειδικούς να μιλήσουν για την OLED, το «SUHD», το UHD Blu Ray player, το Dual-view Flat Digital Signage και τις Smart TVs και τους βιντεοπροβολείς του μέλλοντος για μια αόρατη τηλεόραση.

Ας περιοριστώ λοιπόν σε αυτά που γνωρίζω καλύτερα… Δεν έχω συνηθίσει να μιλάω για το μέλλον γιατί συνήθως με ξεπερνά. Άλλωστε υπάρχουν τόσα θέματα που επείγουν στο σήμερα όπως η δημοσίευση της προκήρυξης για την αδειοδότηση των τηλεοπτικών σταθμών την ερχόμενη Δευτέρα, που - τραγική ειρωνεία - συμπίπτει με τα 28χρονα γενέθλια του παραπαίοντος πρώτου καναλιού της ιδιωτικής TV, του Mega.

Στο περιεχόμενο λοιπόν… ας τολμήσω να πω ότι το μέλλον της τηλεόρασης δεν είναι το διαδίκτυο, αυτό συνιστά μια καραμέλα όσων υπερ-απλουστεύοντας αντιλαμβάνονται την ορμή της επέλασης του internet ωστόσο δεν βλέπουν καθαρά, δεν αναλύουν την πραγματικότητα. Βέβαια, σύμφωνα με έρευνα της Bari Focus το 2017 ο Ελληνας παρακολουθεί τηλεόραση στον υπολογιστή, tablet, laptop 49 λεπτά την ημέρα (και άλλες 4 από τη συσκευή επί του καναπέ) έναντι 19 λεπτών το 2010. Αντίστοιχα αφιερώνει 39 λεπτά στο Youtube έναντι 18 λεπτών πριν 7 χρόνια. Η τηλεθέαση αποτελεί ένα σπορ για το 80% των πολιτών ενώ η χρήση του ιντερνετ μια συνήθεια του 82%. Το 23% βλέπουν WEB TV, το 45% ταινίες, σειρές και video ενώ το 27% έχουν ενδώσει στη γοητεία της συνδρομητικής τηλεόρασης (έναντι 9% το 2010). Το 66% βλέπουν τηλεόραση για να ψυχαγωγηθούν και μόλις το 56% για την ενημέρωσή τους.

 Όμως το μέλλον της τηλεόρασης δεν είναι στο διαδίκτυο, ίσως να συμβαίνει το αντίθετο…


Μερικά tips

* Εως το 2020, το 75% της παγκόσμιας κυκλοφορίας δεδομένων σε φορητές συσκευές θα είναι σε μορφή βίντεο.

* Εως το τέλος του 2017 θα έχουν προβληθεί 47,4 λεπτά βίντεο στο διαδίκτυο ανά χρήστη σε όλον τον κόσμο, έναντι 40 λεπτών το 2016.

* Η αύξηση οφείλεται στη χρήση κινητών όπου η προβολή μέσω διαδικτύου αυξάνει κατά 35% το χρόνο.

Μήπως το Internet λοιπόν βρίσκεται στην υπηρεσία της Τηλεόρασης, που θα παραμείνει the big queen του περιεχομένου; Μήπως οι συνδρομητές της Nova και της Cosmote δεν είναι έχοντες και κατέχοντες αλλά τηλεθεατές που βαρέθηκαν, κουράστηκαν με τις επαναλήψεις, τα cheap formats, τις πεπατημένες και τις διαφημίσεις και αναζητούν ποιοτικό περιεχόμενο value for money΄ 

Η αλήθεια είναι ότι οι πάροχοι on demand υπηρεσιών γιγαντώνονται με γεωμετρική πρόοδο: Το δίκτυο Netflix επένδυσε το 2016 σε παραγωγή πρωτότυπου περιεχομένου 6 δισ. δολάρια προσθέτοντας 5,3 εκατ. νέους συνδρομητές το τελευταίο τρίμηνο.

Οι προβλέψεις για το επόμενο τρίμηνο αναμένουν αύξηση 6,3 εκατ. χρηστών και αυτό επιτευχθεί, το δίκτυο θα καταμετρά διεθνώς 11.2 εκατ. συνδρομητές. Ναι πρόκειται για ένα ιντερνετικό κανάλι, μια video on demand υπηρεσία αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι το Netflix δεν είναι ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ… Αυτοαποκαλείται "συνδρομητική πλατφόρμα ψυχαγωγίας" και είναι και θεωρώ ότι βάζει τις βάσεις για την τηλεόραση του μέλλοντος σε παγκόσμια κλίμακα δαπανώντας περισσότερα για το περιεχόμενό του από όλα τα τηλεοπτικά δίκτυα μαζί.

Οσο για τον ανταγωνισμό, δείχνει να ξυπνάει από τον λήθαργο της παραδοσιακής του λειτουργίας με τη Disney να ανακοινώνει ήδη ότι αποσύρει τα προγράμματά της από πλατφόρμες όπως το Netflix, προκειμένου να παρουσιάσει δική της συνδρομητική πλατφόρμα live streaming και on demand υπηρεσιών.

 

Και η Ελλάδα;

Οι εγχώριοι καναλάρχες βρίσκονται ακόμη στη δική τους ιστορία προσπαθώντας, άλλοι λιγότερο άλλοι περισσότερο να "δουν" το μέλλον και να διαβάσουν τους χρησμούς της νέας τεχνολογίας. Ξιφομαχούν με την κυβέρνηση για το τίμημα και τις διαδικασίες μιας περιπετειώδους αδειοδότησης, διαπραγματεύονται για τον ειδικό φόρο τηλεόρασης και για το 2% του διαφημιστικού τζίρου υπέρ του ΕΔΟΕΑΠ, αδυνατούν να μπουν σε διαδικασία προγραμματισμού σε βάθος 5ετίας και business plan, παλεύουν με τα δάνειά τους, τις δεσμεύσεις τους, τους εταίρους τους, το παρελθόν που θέλουν να ξεχάσουν. Κάποιοι πιο οραματιστές και πιο ευφυείς και ευέλικτοι, μελετούν το ενδεχόμενο να κλειδώσουν το premium (ακριβό και όχι πάντα ποιοτικό) περιεχόμενό τους σε ένα δεύτερο συνδρομητικό κανάλι υπό την αιγίδα τους. Είναι όμως αυτό κάτι που εξασφαλίζει το μέλλον; Θα τους ξεπεράσουν οι εξελίξεις της συνδρομητικής που συνεργάζεται ή συνδέεται με την Κινητή τηλεφωνία και τα δίκτυα; Θα αντέξουν στο χρόνο, θα έχουν μέλλον; Άγνωστο. Οι θέσεις εργασίας και η επιβίωση των μετόχων/ιδιοκτητών δεν συνιστούν ισχυρά αναχώματα και επιχειρήματα για την επιβίωσή τους την ώρα της κρίσης και των μεγάλων αλλαγών. Αν δεν προσαρμοστούν στα νέα τεχνολογικά δεδομένα, στις νέες συνήθειες του κοινού παγκοσμίως και φυσικά στα καινά δαιμόνια του marketing σε παγκόσμια κλίμακα, είναι καταδικασμένοι στην αφάνεια. Και αυτό δεν ευνοεί ούτε την πολυφωνία, ούτε τον πλουραλισμό ούτε τη δημοκρατία. Γιατί τηλεόραση δεν είναι μόνο ψυχαγωγία ή infotainmnet, είναι και ενημέρωση… Και αυτή θα καεί δυστυχώς μαζί με τα ξερά των επαναλήψεων και των φθηνών παραγωγών. Η πραγματικότητα θα τους ξεπεράσει. Εκτός από 1-2 "παίκτες" που είναι ήδη μπροστά με "κεραίες" στο μέλλον…


H κ. Σόνια Χαϊμαντά είναι δημοσιογράφος.