Snap(chat): σκέψεις πριν το τρίμηνο

Snap(chat): σκέψεις πριν το τρίμηνο

Συντάκτης: Γρηγόρης Α. Μηλιαρέσης @ 10.08.2017

Αν και δούλεψα για αρκετά χρόνια σε Μέσα του χώρου της, ποτέ δε συμπάθησα ιδιαίτερα τη διαφήμιση. Και αυτό είχε λιγότερο να κάνει με ιδεολογικά ζητήματα και περισσότερο με τη διαρκή αίσθηση ότι στην πλειονότητά του, ο κόσμος της είχε πλημμελή σχέση με την πραγματικότητα –για την ακρίβεια, ότι έπαιρνε τον εαυτό του και τον ρόλο του στο παιχνίδι του εμπορίου πολύ πιο σοβαρά από όσο έπρεπε.

Παρόλα αυτά, υπήρξαν στιγμές που από ανθρώπους του χώρου αυτού άκουσα και είδα μερικές άκρως ρεαλιστικές τοποθετήσεις, αξιολογήσεις και εκτιμήσεις  –ρεαλιστικότερες ακόμα και από αυτές CFO με δεκαετίες εμπειρίες σε μεγάλες επιχειρήσεις. Ειδικά σε θέματα που σχετίζονται με την αγορά του Δικτύου, οι τοποθετήσεις αυτές τελικά πολώνονται είτε στη (σχεδόν) απόλυτη ανοησία (στην περίπτωση που ο διαφημιστής αγνοούσε την αγορά οπότε κανονικά δε θα έπρεπε να έχει άποψη!) είτε στη (σχεδόν) σοφία (στην περίπτωση που ο διαφημιστής αντιλαμβανόταν τις ιδιομορφίες του Ίντερνετ).

Αυτός είναι ο λόγος που εκτίμησα πάρα πολύ την ανάλυση του Αβτάρ Ραμ Σινγκχ, επικεφαλής των social στην Publicis Σιγκαπούρης σχετικά με το Snapchat που δημοσιεύτηκε προχθές στο LinkedIn εν όψει των στοιχείων τριμήνου που η εταιρεία με το Φαντασματάκι πρόκειται να δημοσιεύσει σήμερα. Η ανάλυση του διαφημιστή αξίζει να διαβαστεί γιατί είναι από τις πιο εύστοχες που κυκλοφορούν σχετικά με μια εταιρεία του χώρου και ειδικά σχετικά με το πιο σημαντικό κομμάτι της αν πρόκειται για εισηγμένη: τα οικονομικά της.

Ο κ. Σινγκχ  εξηγεί γιατί από την πλευρά ενός επαγγελματία της επικοινωνίας, το Snapchat είναι προβληματικό και άρα αποφεύγεται και άρα, η εικόνα των οικονομικών του ούτε είναι καλή ούτε αναμένεται να βελτιωθεί σύντομα. Και συνοψίζει τη θέση του σε έξι σημεία: ότι η εμπειρία της εφαρμογής είναι περιορισμένη και μονοδιάστατη, ότι η δημιουργία περιεχομένου γι αυτή είναι ακριβή, ότι δεν προσφέρει τις μετρήσεις που χρειάζονται οι διαφημιστές, ότι οι μιμητές της είναι καλύτεροι, ότι δε χρησιμοποίησε καλά τους influencers και ότι η γενική της εικόνα δεν εμπνέει εμπιστοσύνη. 

Τα παραπάνω παρουσιάζονται με απλά στοιχεία που μπορεί να αντιληφθεί καθένας και με γλώσσα που, αντίθετα με ό,τι έχουμε συνηθίσει πολλοί από τους διαφημιστές, είναι απλή και ευκολονόητη. Και, παρότι δεν έχω ιδέα από τις εταιρικές συμπάθειες και αντιπάθειες του ομίλου Publicis ή τις συνεργασίες του, χωρίς να μοιάζουν να κρύβουν κάποια σκοπιμότητα. Το υψηλόβαθμο στέλεχος από τη Σιγκαπούρη δε λέει ότι το Snapchat δεν είναι κάτι καλό –εξηγεί γιατί δεν είναι καλό εργαλείο για τη δική του δουλειά. Η οποία, δυστυχώς, είναι αυτή στην οποία προσβλέπουν όλα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να βγάλουν χρήματα.

Τα αισθήματά που τρέφω για την αγορά του Ίντερνετ είναι εκ διαμέτρου αντίθετα από αυτά που τρέφω για τη διαφήμιση. Όμως, όπως έχω γράψει κατ επανάληψη και εδώ στο “Deasy”, ο τρόπος με τον οποίο η αγορά αυτή εξελίσσεται τα τελευταία χρόνια με έχει ενοχλήσει από πολλές απόψεις με πρώτη και  σημαντικότερη, αυτή της έλλειψης ρεαλισμού. Συνεπώς χαίρομαι πάρα πολύ όταν κάποιος γειώνει έστω και ένα μικρό κομμάτι της στην πραγματικότητα –αν οι ενδιαφερόμενοι θα το ακούσουν και θα το λάβουν υπόψη είναι, βεβαίως, δικό τους θέμα όμως εμείς οι κάπως πιο αποστασιοποιημένοι, καλό είναι να το κάνουμε. Ιδιαίτερα όταν το παρακάνουμε με τα ευχολόγια και την άνευ όρων “αισιοδοξία”.