Η «Δεκαετία του Μένουμε Σπίτι» προ των πυλών

Η «Δεκαετία του Μένουμε Σπίτι» προ των πυλών

Μελέτη της Accenture.

Συντάκτης: Φανούρης Δρακάκης @ 01.09.2020

Την ανάγκη των επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου και καταναλωτικών αγαθών να προσαρμόσουν κατάλληλα τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους, αποτέλεσμα της επανεστίασης των ανθρώπων στην τοπική κοινότητα, που αποκτάει μόνιμο χαρακτήρα, λόγω της πανδημίας, αναδεικνύει η νέα μελέτη της Accenture.

Μάλιστα, οι αναλυτές της εταιρείας δεν διστάζουν να χαρακτηρίσουν την τρέχουσα δεκαετία, ως τη «δεκαετία του μένουμε σπίτι» και η οποία θα χαρακτηρίζεται από συμπεριφορές, όπως η αποφυγή των ταξιδιών, της μαζικής παρουσίας σε δημόσιους χώρους, αλλά και την οικονομική ανασφάλεια, απόρροια της ευρείας μείωσης του εισοδήματος των νοικοκυριών. Τάσεις και συμπεριφορές που θα συνεχίσουν να κρατούν τους ανθρώπους μέσα στο σπίτι, σύμφωνα με τη μελέτη περισσότερων από 8.800 ατόμων σε 20 χώρες.

Μεταξύ των κύριων ευρημάτων είναι και τα ακόλουθα:

-      Το 69% των ερωτηθέντων αναμένει ότι στους επόμενους έξι μήνες θα κοινωνικοποιείται κυρίως είτε εντός οικίας, είτε σε σπίτια φίλων, είτε διαδικτυακά.

-      Το 53% των ανθρώπων που δεν είχε εργαστεί ποτέ από το σπίτι στο παρελθόν, σχεδιάζει πλέον να εργάζεται συχνότερα από το σπίτι.

-      Το 56% των καταναλωτών ανέφερε ότι η πανδημία τους ανάγκασε να ψωνίζουν σε κοντινά καταστήματα, ενώ το 79% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι σκοπεύει να συνεχίσει να το κάνει μακροπρόθεσμα.

-      Το 56% των καταναλωτών είπε ότι αγοράζει περισσότερα προϊόντα τοπικής προέλευσης, με το 84% να λέει ότι σκοπεύει να συνεχίσει να το κάνει και στο μέλλον.

-      Το 50% των ερωτηθέντων ανέφερε την οικονομική ασφάλεια ως μία από τις τρεις βασικές ανησυχίες για τους επόμενους έξι μήνες.

-      Το 54% των καταναλωτών δήλωσε ότι ψωνίζει δίνοντας έμφαση σε θέματα κόστους/τιμής - με τους καταναλωτές να έχουν αυξήσει τις αγορές μεσαίων και οικονομικών brands και να έχουν μειώσει τις αγορές των premium brands από την έναρξη της πανδημίας.

-      Ταυτόχρονα, το 12% των καταναλωτών δήλωσε ότι έχει αυξήσει τις αγορές premium, με το 57% αυτών να μην ανήκουν στην κατηγορία υψηλού εισοδήματος.

Καταναλωτές που δοκίμασαν τα ψηφιακά κανάλια σχεδιάζουν να τα χρησιμοποιούν από εδώ και στο εξής (Πηγή: Accenture).

Τα παραπάνω ευρήματα δημιουργούν σημαντικές προκλήσεις για τις εταιρείες λιανικού εμπορίου και καταναλωτικών αγαθών, οι οποίες σύμφωνα με τη μελέτη θα πρέπει να σκεφτούν πέρα από τις παραδοσιακές τακτικές και να γίνουν πιο δημιουργικές, προσαρμόζοντας κατάλληλα τα χαρτοφυλάκιά τους με στόχο να προσελκύσουν τους καταναλωτές. Επιπρόσθετα, η μελέτη προειδοποιεί ότι η αξιοποίηση των ευκαιριών απαιτεί συνεχή και προσεκτική ανάλυση, ώστε τα brands να προβλέψουν ποιες από αυτές τις νέες καταναλωτικές συμπεριφορές θα παραμείνουν και, στη συνέχεια, να προσαρμόσουν ανάλογα τα χαρτοφυλάκια και τα οικονομικά τους μοντέλα. Ο αντίκτυπος της πανδημίας σε τοπικό επίπεδο, η επίδραση στις τοπικές επιχειρήσεις, στην απασχόληση, στις δραστηριότητες των ανθρώπων είναι στοιχεία που πρέπει να κατανοήσουν οι εταιρείες λιανικού εμπορίου, ενισχύοντας τις αναλυτικές τους ικανότητες. «Εκτός από το να κάνουν τους καταναλωτές να νιώθουν άνετα στο χώρο των καταστημάτων τους -μέσω αυστηρών μέτρων υγείας και ασφάλειας, οι έμποροι λιανικής θα πρέπει να εκτιμήσουν προσεκτικά τα φυσικά τους περιουσιακά στοιχεία - δηλαδή ποια καταστήματα θα διατηρήσουν ανοιχτά και πόσο απόθεμα θα έχουν, λαμβάνοντας υπόψη για παράδειγμα πότε ανοίγουν ξανά τα σχολεία. Μπορούν επίσης να πειραματιστούν με μικρούς προσωρινούς χώρους, όπως pop-ups στις τοπικές κοινότητες», σχολίασε μεταξύ άλλων ο Jill Standish, επικεφαλής του Global Retail practice της Accenture.

Επιπλέον, η μελέτη αυτή τονίζει τα προηγούμενα ευρήματα της Accenture, σύμφωνα με τα οποία οι αλλαγές στη συμπεριφορά των καταναλωτών, όπως η δραματική αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου, είναι πιθανό να παραμείνουν ή να επιταχυνθούν περαιτέρω. Για παράδειγμα, το ποσοστό των διαδικτυακών αγορών από μη συχνούς χρήστες ηλεκτρονικού εμπορίου - δηλαδή, εκείνοι που χρησιμοποίησαν διαδικτυακά κανάλια για λιγότερο από το 25% των αγορών τους πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας - έχει αυξηθεί κατά 170%.

Επίσης, η έρευνα διαπίστωσε ότι οι καταναλωτές που έχουν αυξήσει τη χρήση ψηφιακών υπηρεσιών (π.χ. ανέπαφες συναλλαγές, παραγγελία μέσω εφαρμογής και ανέπαφη παραλαβή) και έχουν στραφεί σε ψηφιακά κανάλια εξυπηρέτησης πελατών (π.χ. ιστότοπος ή εφαρμογή για κινητά, συνομιλία με chatbot) αναμένεται να διατηρήσουν ένα αυξημένο επίπεδο χρήσης.