Κομισιόν εναντίον Apple

Κομισιόν εναντίον Apple

Συντάκτης: Πέτρος Κωνσταντινίδης @ 16.06.2020

Η Ευρώπη γίνεται όλο και πιο αυστηρή απέναντι στις εταιρείες τεχνολογίας και επειδή οι περισσότερες από αυτές είναι αμερικανικές, θα έχουμε σίγουρα και διπλωματικά παρατράγουδα ιδίως για όσο διάστημα βρίσκεται στον Λευκό Οίκο ο Ντόναλντ Τραμπ.

Σήμερα λοιπόν ανέβηκε απότομα το θερμόμετρο, καθώς η Κομισιόν ανακοίνωσε  δύο ξεχωριστές έρευνες οι οποίες όμως έχουν κοινό "παρονομαστή", την Apple. Ειδικότερα, η πρώτη έρευνα έχει ως στόχο να εξετάσει αν η Apple παραβιάζει τους κανόνες του ανταγωνισμού, επειδή υποχρεώνει τους δημιουργούς των εφαρμογών να χρησιμοποιούν τον μηχανισμό πληρωμών του App Store. Οι Βρυξέλλες θεωρούν πως αυτή συνιστά καταχρηστική συμπεριφορά εκ μέρους της Apple, διότι οι κατασκευαστές των εφαρμογών δεν έχουν το δικαίωμα να χρησιμοποιούν άλλες (και πιθανόν φθηνότερες) λύσεις ηλεκτρονικών πληρωμών. «Φαίνεται πως η Apple έχει αποκτήσει τον ρόλο του ‘ελεγκτή’. Πρέπει να διασφαλίσουμε πως οι κανόνες της Apple δεν προκαλούν στρέβλωση των κανόνων της αγοράς, κυρίως σε αγορές όπου η Apple έχει ανταγωνιστές σε υπηρεσίες της όπως το Apple Music και το Apple Books», σχολίασε η επίτροπος Μαργκρέτε Βερστάγκερ που είναι υπεύθυνη για τα θέματα ανταγωνισμού.

Στη δεύτερη περίπτωση, η έρευνα θα εστιάσει στους όρους και τις προϋποθέσεις της Apple σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο η υπηρεσία πληρωμών μέσω κινητού τηλεφώνου Apple Pay πρέπει να χρησιμοποιείται σε εφαρμογές και ιστότοπους εμπόρων, όπως επίσης και στην άρνηση της εταιρείας (Apple) να επιτρέψει στους ανταγωνιστές να έχουν πρόσβαση στο σύστημα πληρωμών, όπως επίσης και σε λειτουργίες, όπως το "tap and go" σε iPhone, από την οποία αποκλείονται όλες οι υπόλοιπες υπηρεσίες πληρωμών, πλην του Apple Pay.

Βεβαίως αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που η Κομισιόν τα βάζει με την Apple. Το 2016 είχε επιβληθεί στην εταιρεία η υποχρέωση να καταβάλει 13 δισ. ευρώ μετά τη διαπίστωση πως είχε επωφεληθεί παράνομων φοροαπαλλαγών κατά την περίοδο 2003-2014. Η εταιρεία κατέβαλε μεν το ποσό αλλά το 2019 κατέθεσε έφεση ενώπιον του Ευρωδικαστηρίου.

Oύτε, βέβαια, η Apple είναι η μόνη που έχει κακοπεράσει στις Βρυξέλλες. Στην τελευταία από μία σειρά υποθέσεων, το 2019 η Google είχε κριθεί ένοχη από τις υπηρεσίες ανταγωνισμού της Κομισιόν για καταχρηστική συμπεριφορά στον τομέα της διαφήμισης και της είχε επιβάλει πρόστιμο 1,5 δισ. ευρώ.

Τα νέα από τις Βρυξέλλες έφθασαν γρήγορα στο Κουπερτίνο, με την ανακοίνωση της Apple να δείχνει τη δυσαρέσκειά της για τις εξελίξεις, σημειώνοντας την απογοήτευσή της "για τις καταγγελίες της Επιτροπής, που βασίζονται σε μια χούφτα εταιρειών, που δεν θέλουν να παίξουν με τους ίδιους όρους με τους άλλους". "Δεν πιστεύουμε ότι είναι σωστό - θέλουμε να διατηρήσουμε ένα πεδίο με ίσους όρους ανταγωνισμού, όπου οποιοσδήποτε με αποφασιστικότητα και μια εξαιρετική ιδέα μπορεί να πετύχει" καταλήγει η ανακοίνωση.