Ανεβαίνουν (κι άλλο) τα smartphones στην Ελλάδα

Ανεβαίνουν (κι άλλο) τα smartphones στην Ελλάδα

Συντάκτης: Πέτρος Κωνσταντινίδης @ 04.02.2019

Περισσότερα από 2,1 εκατομμύρια smartphones εκτιμάται ότι πουλήθηκαν στην Ελλάδα το 2018, αντιπροσωπεύοντας το 81% του συνόλου των πωλήσεων των κινητών τηλεφώνων, ποσοστό που είναι κατά τρεις μονάδες μεγαλύτερο από το αντίστοιχο μέγεθος του 2017.

Όσον αφορά το σύνολο των πωλήσεων των κινητών τηλεφώνων στο 2018 αυτές εκτιμάται ότι ξεπέρασαν (λίγο) τα 2,6 εκατομμύρια τεμάχια, σημειώνοντας μια μικρή πτώση σε σχέση με την αμέσως προηγούμενη χρονιά. Λίγο διαφορετικά είναι τα πράγματα ως προς την αξία των συσκευών που πωλήθηκαν, η οποία άγγιξε συνολικά τα 560 εκατομμύρια ευρώ (520 εκατομμύρια ήταν το 2017), ως αποτέλεσμα τόσο της μεγαλύτερης στροφής προς τα smartphones όσο και της διάθεσης των καταναλωτών να ξοδέψουν λίγα περισσότερα χρήματα για την απόκτηση μιας συσκευής (θα το δούμε παρακάτω).

 

Η αγορά των smartphones κυριαρχείται από 5 εταιρείες

H συγκέντρωση της αγοράς των smartphones συνεχίστηκε και το 2018, όπου πέντε εταιρείες κατείχαν μερίδιο 83%, ως προς τον αριθμό τεμαχίων. Ειδικότερα, η Samsung διατήρησε την πρώτη θέση στο σύνολο του έτους με μερίδιο αγοράς που κινήθηκε κοντά στο 30%, λίγο κάτω από την αντίστοιχη επίδοσή της το 2017. Στη δεύτερη θέση παρέμεινε η Huawei ενισχύοντας κατά 7,5 ποσοστιαίες μονάδες τις πωλήσεις της, με αποτέλεσμα το μερίδιο αγοράς της να φθάσει το 24%. Αξίζει να σημειώσουμε ότι όπως και το 2017 έτσι και το 2018 η Huawei ανέβηκε στην πρώτη θέση το Δεκέμβριο, επίδοση που αποδίδεται στην προσφορά 1+1 συσκευής που έτρεξε και τις δύο χρονιές τον ίδιο μήνα. Τρίτη και με τη μεγαλύτερη ενίσχυση από χρονιά σε χρονιά ήταν η Xiaomi με μερίδιο αγοράς 15%, 9 μονάδες περισσότερο από το 2017. Στην τέταρτη θέση συναντάμε την MLS με το μερίδιο της το 2018 να πέφτει στο 8% από 9% που ήταν το 2017, ενώ πτωτικά κινήθηκε και εκείνο της Apple που διαμορφώθηκε πέρσι στο 6,4% από 7,5% την αμέσως προηγούμενη χρονιά.

Εκτός των παραπάνω, μόνο η Nokia από τους υπόλοιπους κατασκευαστές είχε ένα ποσοστό μεγαλύτερο του 3%. Όμως, όπως θεωρούν παράγοντες της αγοράς, μέσα στο 2019 ενδέχεται να δούμε σημαντικές αλλαγές, με νέους κατασκευαστές που θα ενισχύσουν σημαντικά τα μερίδιά τους. Στη λίστα των κατασκευαστών που δείχνουν να διαθέτουν τη δυνατότητα αυτή συγκαταλέγεται η Honor, η οποία το Δεκέμβριο έφθασε σε μερίδιο το 3,5% (συνολικά στο έτος το 1,5%), όπως επίσης και η Motorola που θα ενισχύσει την οικογένεια προϊόντων που θα φέρει στην Ελλάδα, με τις Alcatel, Meizu και Sony Mobile να θεωρούνται ως σοβαρά αουτσάιντερ.

Αφήνοντας στην άκρη τα smartphones στην κατηγορία των κλασικών κινητών οι Nokia και Alcatel κυριαρχούν με τεράστια μερίδια αγοράς. Η κυριαρχία τους είναι εμφανής αν δούμε τα μερίδια αγοράς στο σύνολο της αγοράς (smartphones + κλασικά κινητά) αφού και τα δύο ονόματα εμφανίζονται ψηλά στην κατάταξη. Ειδικότερα, πρώτη είναι η Samsung (24%), δεύτερη η Huawei (19%), τρίτη η Nokia (15%), τέταρτη η Xiaomi (12%), πέμπτη η MLS (6,5%), έκτη η Alcatel (6%) και έβδομη η Apple (5%).   

 

Μερίδια με βάση την αξία των πωλήσεων

Ακόμα μεγαλύτερη είναι η συγκέντρωση της αγοράς αν εξετάσουμε τα μερίδια των κατασκευαστών με βάση την αξία των πωλήσεων, αφού μόλις τέσσερις παίκτες έχουν το 90%. Συγκεκριμένα, η Samsung έχει μερίδιο 36% και ακολουθούν στη δεύτερη θέση οι Apple και Huawei με 21%, ενώ αρκετά πιο κάτω είναι η Xiaomi με 10%. Την πρώτη πεντάδα κλείνει η MLS με ποσοστό 3,8%.

 

Πτώση στα φθηνά, ενίσχυση στα μεσαία στρώματα

Είπαμε προηγουμένως ότι η αύξηση στη συνολική αξία των συσκευών που πωλήθηκαν στην Ελλάδα αποδίδεται και στη στροφή της καταναλωτικής συμπεριφοράς, που επενδύει ένα λίγο μεγαλύτερο ποσό για την απόκτηση συσκευής. Αποτέλεσμα αυτής της συμπεριφοράς είναι ότι το μερίδιο αγοράς των κινητών έως 150 ευρώ μειώθηκε στο 36% από το 40% που είχε το 2017. Αντίστοιχα, οι συσκευές από 150-300 ευρώ ενισχύθηκαν κατά 3,5 μονάδες, φθάνοντας το 44%, ενώ ενισχυμένη κατά 1,5 μονάδα ήταν και η κατηγορία από 300-400 ευρώ, αγγίζοντας σε μερίδιο το 7%. Τα μερίδια αγοράς στα κινητά άνω των 400 ευρώ παρέμειναν περίπου στάσιμα (13% από 13,5% που ήταν το 2017).

Αποτέλεσμα της καταναλωτικής συμπεριφοράς που σκιαγραφούν τα παραπάνω μερίδια είναι και η στροφή προς smartphones με μεγαλύτερη οθόνη, καθώς οι συσκευές με οθόνη άνω των 5,5 ιντσών αντιπροσώπευαν το 50% των πωλήσεων, ενισχύοντας κατά 10 μονάδες την επίδοσή τους σε σχέση με το 2017.