Λάθος διατύπωση; Δύσκολο να το πιστέψουμε...

Λάθος διατύπωση; Δύσκολο να το πιστέψουμε...

Το πείραμα του Instagram για τη νέα εμπορική πολιτική

Συντάκτης: Φανούρης Δρακάκης @ 19.12.2012

Παρεξήγηση φώναξε χθες το Instagram σχετικά με τη φασαρία που δημιουργήθηκε για τους νέους όρους χρήσης που θέλει να εφαρμόσει. Παρεξήγηση που οφείλεται σε ένα βαθμό στην ασαφή διατύπωσή τους, όπως τονίστηκε στην υπερασπιστική του γραμμή, μετά την έντονη κριτική που δέχθηκε για το ενδεχόμενο να διατηρεί το Instagram το δικαίωμα να πουλάει τις φωτογραφίες των χρηστών σε εταιρείες για διαφημιστικούς λόγους. Επιχείρημα που μοιάζει αφελές για ένα βασικό λόγο.

Σε επιχειρήσεις του μεγέθους του Instagram (εξαγοστάστηκε 1 δισ. δολάρια την προηγούμενη Άνοιξη) πόσο μάλλον του Facebook, που είναι πλέον η μαμά εταιρεία, το νομικό τμήμα από το οποίο υποστηρίζεται είναι σίγουρο ότι θα είναι εξίσου μεγάλο και έμπειρο στη σύνταξη αντίστοιχων όρων, ώστε να μπορεί να διατυπώνει τουλάχιστον σωστά τους όρους χρήσης μιας υπηρεσίας και να μην αφήνει περιθώρια παρερμηνειών, που εντελώς τυχαία λειτουργούν ως προς το συμφέρον της εταιρείας.

Δεν είναι τυχαίο επίσης το γεγονός ότι σχεδόν όλα τα μέσα ενημέρωσης προσέγγισαν τους νέους όρους χρήσης από την ίδια σκοπιά της "παρερμηνείας", η οποία ήταν όμως η πιο λογική ερμηνεία του κειμένου των όρων χρήσης, όπως τουλάχιστον διατυπώνονταν στην αρχική τους μορφή, φιλοξενώντας στα σχετικά άρθρα και απόψεις ειδικών σχετικά με το αν οι νέοι όροι προσκρούουν στην νομοθεσία.

Αν λοιπόν το Instagram ήθελε να αποφύγει το περιθώριο παρερμηνειών θα το είχε κάνει. Το πιθανότερο σενάριο είναι ότι ήθελε (χρησιμοποιώντας αυτήν την ασαφή διατύπωση) να διαπιστώσει μέχρι που μπορεί να φθάσει στην εμπορική πολιτική που θέλει να εφαρμόσει. Να ρίξει ένα δόλωμα και να "τσιμπήσει" αντιδράσεις. Άλλωστε είχε και το χρονικό περιθώριο του ενός μηνός, αφού στις 16 Ιανουρίου θα τεθούν σε εφαρμογή οι νέοι όροι. Τελικά, τόσο η κριτική των χρηστών όσο και του Τύπου έδωσαν σαφή απάντηση (για τα περιθώρια που έχει το Instagram) μέσα σε λίγες ώρες. Τόσο σαφή όσο σαφείς θα είναι από εδώ και στο εξής οι όροι χρήσης της εφαρμογής (χθες σε κάποιες ανταγωνιστικές του Instagram εφαρμογές παρουσιάστηκε διπλάσιος όγκος κίνησης).

Ο επικεφαλής του Instagram, Kenin Systrom, ανέφερε ότι θέλει να εφαρμόσει καινοτομικούς τρόπους διαφήμισης και όχι διαφημιστικά banners που αλλοιώνουν την εμπειρία των χρηστών. Τελικά, ο καινοτομικός τρόπος διαφήμισης έγινε το εμπορικό μοντέλο που χρησιμοποιεί το Facebook (που θα μπορούσε εξ' αρχής να εφαρμoστεί), ενώ λίγο έλειψε να χαλάσει εντελώς και η εμπειρία των φίλων της εφαρμογής.