(Και αυτή) Η χρονιά του ad blocking

(Και αυτή) Η χρονιά του ad blocking

Συντάκτης: Γρηγόρης Α. Μηλιαρέσης @ 28.12.2016

Μπορεί να ακούγεται κάπως εφηβικό (για την ακρίβεια, είμαι απολύτως σίγουρος ότι είναι!) όμως κάθε φορά που ακούω ότι το ad blocking ανεβαίνει, χαίρομαι. Ναι, αντιλαμβάνομαι τα πιθανά προβλήματα για τους εκδότες/παρόχους περιεχομένου (κατά την έρευνα του “Pagefair” το 2015 έχασαν 22 δις δολάρια εξαιτίας του) όμως έχοντας μάθει το Internet σε μια άλλη εποχή όπου οι δύο αντικρουόμενες δυνάμεις ήταν οι αφιλοκερδείς ακαδημαϊκοί και οι άπληστοι έμποροι, η ενστικτώδης αντίδρασή μου στη διαφήμιση ονλάιν (και μόνο ονλάιν: ποτέ δε με ενόχλησε π.χ. στον Τύπο) ήταν και παραμένει: ανελέητη αντίσταση!

Επαναλαμβάνω: καταλαβαίνω ότι οι εκδότες/πάροχοι περιεχομένου από κάπου πρέπει να βγάλουν χρήματα –το κείμενο αυτό δημοσιεύεται σε ένα σάιτ που κάπως πρέπει να βγάλει τα έξοδά του- όμως ο τρόπος με τον οποίο χειρίστηκε τη διαφήμιση η συντριπτική πλειονότητα των εταιρειών αυτών (και των διαφημιστικών που ανέλαβαν να κάνουν πράξη το... όραμά τους) ήταν τόσο άκομψος και παρεμβατικός που η δημιουργία λογισμικού ad blocking ήταν νομοτελειακή συνέπεια. Όσο δε οι εταιρείες δε συμμορφώνονται, τα στατιστικά του ad blocking θα ανεβαίνουν και τα έσοδα από διαφήμιση θα πέφτουν.

Ειδικά στο θέμα των κινητών, οι εταιρείες όφειλαν να δείξουν ακόμα μεγαλύτερη σύνεση –από μια άποψη, η πρόσβαση μέσω τηλεφώνων σήμερα μοιάζει με την πρόσβαση στο Δίκτυο πριν από 20 χρόνια όταν μεταξύ τεχνικών προβλημάτων και χρονοχρεώσεων, το τελευταίο πράγμα που ήθελες ήταν να καταφέρεις να φτάσεις μπροστά σε μια σελίδα και να τη βρεις γεμάτη διαφημίσεις. Η φετινή έρευνα του “Pagefair” έχει θέμα του το ad blocking στα κινητά και στις φορητές συσκευές και δείχνει ότι περίπου 16% των χρηστών smartphone χρησιμοποιεί τέτοιο λογισμικό και ότι η τάση ανεβαίνει.

Ποια θα είναι η απάντηση; Δεν ξέρω –δεν είμαι διαφημιστής και όπως έγραψα και παραπάνω, από την πλευρά του χρήστη έχω ενοχληθεί και συνεχίζω να ενοχλούμαι τόσο από την αδεξιότητα διαφημιστών, διαφημιζόμενων και παρόχων περιεχομένου που δε θέλω να καταναλώσω φαιά ουσία για να προσπαθήσω να λύσω το πρόβλημά τους. Αυτό που ξέρω ωστόσο είναι ότι στο μέτρο που το ad blocking θα συνεχιστεί, κάποια στιγμή η ζυγαριά, τουλάχιστον για κάποιους, θα γείρει υπέρ της άποψης: αφού δε βγάζουμε λεφτά τι νόημα έχει να φτιάχνουμε κάτι ονλάιν; Και από εκείνο το σημείο και μετά, τα πράγματα θα γίνουν ενδιαφέροντα με έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο!