To μεγαλύτερο ψηφιακό πείραμα είναι σε εξέλιξη

To μεγαλύτερο ψηφιακό πείραμα είναι σε εξέλιξη

Και είμαστε μέλη της όλοι ανεξαιρέτως.

Συντάκτης: Πέτρος Κωνσταντινίδης @ 05.07.2018

Αυτό είναι ένα από τα βασικά συμπεράσματα της τελευταίας τηλεοπτικής εκπομπής του BBC, BBC Panorama, η οποία είχε ως αντικείμενο τον τρόπο με τον οποίο μεγάλες online πλατφόρμες, όπως το Facebook, το Snapchat και το Twitter, καλλιεργούν τον εθισμό στους χρήστες τους.

Σύμφωνα με τις απόψεις που φιλοξενούνται στην τηλεοπτική εκπομπή όλες αυτές οι πλατφόρμες αναπτύσσουν επίτηδες τα προϊόντα τους με τέτοιο τρόπο ώστε να ενθαρρύνουν την εθιστική συμπεριφορά. Μάλιστα, φτάνουν στο σημείο να χαρακτηρίζουν ότι ο τρόπος με τον οποίο λειτουργούν τα social media είναι εφάμιλλος με εκείνον των ναρκωτικών.

Μεταξύ των ανθρώπων που μίλησαν στην κάμερα του BBC ήταν ο Aza Raskin (με εμπειρία στις Jawbone και Mozilla), ο μηχανικός που δημιούργησε την «άπειρη κύλιση» (infinity roll), τη δυνατότητα δηλαδή της ατελείωτης κίνησης προς τα κάτω στις σελίδες, ο οποίος σημείωσε ότι όλες οι εταιρείες τεχνολογίας δοκιμάζουν τους ανθρώπους όλη την ώρα για να βρουν τον καλύτερο τρόπο να τους προκαλέσουν εθισμό. Ακόμα και το χρώμα ή το σχήμα μίας επιλογής έχει τη σημασία του. «Πίσω από κάθε οθόνη στο τηλέφωνό σας, υπάρχουν κυριολεκτικά χίλιοι μηχανικοί που έχουν εργαστεί σε αυτό που βλέπετε για να προσπαθήσουν να προκαλέσουν το μέγιστο εθισμό» κατέληξε.

Η Leah Pearlman, μία από τους ανθρώπους του Facebook που δημιούργησαν το «like» στο Facebook, μοιράστηκε τη δική της εμπειρία και το πως αυτά τα συμπτώματα την είχαν καταβάλει. «Όταν χρειαζόμουν επιβεβαίωση έμπαινα στο Facebook» ανέφερε, προσθέτοντας ότι δεν είχε ποτέ την πρόθεση να δημιουργήσει ένα τόσο εθιστικό προϊόν. Το ίδιο επικριτικός εμφανίστηκε και ο Sandy Parakilas (υψηλόβαθμο στέλεχος στο Facebook μέχρι το 2012) ο οποίος σημείωσε ότι το μεγάλο μπλε δίκτυο γνωρίζει ότι καλλιεργεί τέτοιες συμπεριφορές. Άλλωστε αυτή η συμπεριφορά, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι και ο πυρήνας της λειτουργίας τους. «Στόχος είναι να δημιουργήσεις ένα προϊόν που θα απορροφά όσο το δυνατό περισσότερο χρόνο από τους χρήστες του έτσι ώστε να το πουλήσεις στους διαφημιστές», σημείωσε

Στις παραπάνω απόψεις που εκφράστηκαν μέσα από την εκπομπή του BBC αντέδρασε το Facebook, εκπρόσωπος του οποίου ανέφερε ότι οι κατηγορίες, σε ότι αφορά το κομμάτι της διαδικασίας παραγωγής του Facebook, είναι ανυπόστατες