Συνταρακτικές αλλαγές στο πεδίο της τηλεθέασης

Συνταρακτικές αλλαγές στο πεδίο της τηλεθέασης

Οι καταναλωτικές συνήθειες διεθνώς.

Συντάκτης: Deasy @ 21.11.2017

Τις συνταρακτικές αλλαγές που συντελούνται σε όλο το φάσμα που περιλαμβάνει ο όρος «τηλεόραση» αναδεικνύουν όλες οι τελευταίες έρευνες. Αλλαγές που αφορούν το περιεχόμενο και πως αυτό διατίθεται, το ρόλο του τηλεθεατή που από παθητικός εξελίσσεται σε ενεργό δέκτη και βέβαια στο ίδιο το επιχειρηματικό επίπεδο, όπου νέα ονόματα έρχονται να πρωταγωνιστήσουν. Καταλυτικό ρόλο σ’ αυτές τις αλλαγές έχει παίξει αναμφίβολα η τεχνολογία: αυτή έχει αναβαθμίσει το ρόλο του καταναλωτή, αυτή έχει διευρύνει τον αριθμό των συσκευών μέσω των οποίων είναι δυνατή πλέον η τηλεθέαση, αυτή έχει δώσει την ευχέρεια σε νέους παρόχους τηλεοπτικού περιεχομένου να δώσουν το παρόν. Ας δούμε λοιπόν πως καταγράφονται μερικές από τις πιο έντονες τάσεις από έρευνες που έχουν γίνει σε διεθνές επίπεδο.

Πρώτο δείγμα παίρνουμε από την έρευνα της globalwebindex που εξετάζει τη δημοτικότητα των παραδοσιακών και των ψηφιακών μέσων από το 2012 σε 34 χώρες. Η συγκεκριμένη έρευνα καταγράφει τη συνεχή πτώση της κατανάλωσης περιεχομένου από τα γραμμικά/παραδοσιακά κανάλια και τη σχεδόν αντίστοιχη αύξηση της online/streaming τηλεθέασης για το διάστημα 2012-2016. Ωστόσο, οι αναλυτές σημειώνουν ότι το κοινό εξακολουθεί να καταναλώνει περισσότερο χρόνο στα γραμμικά κανάλια, θεωρώντας ότι επιδεικνύουν σημαντικές αντοχές στην παρούσα φάση. Ενδεικτικά είναι τα παρακάτω γραφήματα.

 

Από την άλλη πλευρά, τη στροφή προς την online τηλεόραση οδηγεί το νεανικό κοινό. Οι ηλικίες 16-24 είναι εκείνες που αφιερώνουν περισσότερο χρόνο ημερησίως για την παρακολούθηση streaming τηλεοπτικού περιεχομένου (άνω της μίας ώρας), στοιχείο που αναμφίβολα έχει ιδιαίτερη σημασία. Μεγαλώνοντας αυτό το κοινό θα φέρει τις συνήθειές του και σε μεγαλύτερα ηλικιακά γκρουπ, διαμορφώνοντας ανάλογα και το τοπίο της δημοτικότητας. Το ίδιο ηλικιακό γκρουπ (16-24) είναι και αυτό που αφιερώνει λιγότερο χρόνο στη γραμμική τηλεόραση, χρόνος ο οποίος αυξάνεται όσο αυξάνονται οι ηλικίες.

Ακόμα πιο δυναμικό δείγμα αυτών των τάσεων αλλά και τη στροφή προς άλλες συσκευές, εκτός της παραδοσιακής τηλεόρασης, παίρνουμε από την έκθεση του τομέα Ericsson Consumer Lab που δημοσιεύτηκε πριν από μερικές ημέρες. Οι αναλυτές της Ericsson προβλέπουν ότι μέχρι το 2020 το 50% της συνολικής τηλεθέασης σε παγκόσμιο επίπεδο θα προέρχεται από τις φορητές συσκευές. Οι τελευταίες θα έχουν παρουσιάσει εκείνη τη χρονιά αύξηση 85% σε σχέση με το 2010 ως προς την παρακολούθηση τηλεόρασης και βίντεο. Το 2020 σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, επίσης το μισό της τηλεθέασης θα προέρχεται από on demand περιεχόμενο, το οποίο θα προτιμάται από 7 στους 10 καταναλωτές.  

Στις πιο σημαντικές τάσεις σε ότι αφορά το κατ’ απαίτηση περιεχόμενο συμπεριλαμβάνονται η δυνατότητα φορητότητας του τηλεοπτικού περιεχομένου, όχι μόνο σε διαφορετικές οθόνες αλλά και πέρα από τον περιορισμό της χώρας, με τους καταναλωτές που επιθυμούν να έχουν πρόσβαση στο τηλεοπτικό τους περιεχόμενο και από χώρες του εξωτερικού να αυξάνονται δυναμικά. Αντίστοιχη αύξηση παρατηρείται και στο binge-watching, με το 42% των καταναλωτών να δηλώνει ότι παρακολουθεί με αυτόν τον τρόπο 5πλάσιο αριθμό τηλεοπτικών σειρών σε σχέση με 5 χρόνια πριν.

Ενδεικτικό είναι το παρακάτω γράφημα σχετικά με τις αλλαγές συνηθειών που πιστεύουν οι ίδιοι καταναλωτές ότι θα έχουν σε πέντε χρόνια από σήμερα

 

Τα πρωτεία στο on demand περιεχόμενο έχει το ηλικιακό γκρουπ 16-19, το οποίο ήδη αφιερώνει περισσότερο από το μισό χρόνο τηλεθέασης σ’ αυτόν τον τύπο περιεχομένου. Σύμφωνα με την έρευνα, αυτό μεταφράζεται σε αύξηση άνω του 100% σε σχέση με το 2010 (σε χρόνο τηλεθέασης, άνω των 10 ωρών εβδομαδιαίως). Στον αντίποδα βρίσκονται οι ηλικίες 60-69 οι οποίες εξακολουθούν να καταναλώνουν το 80% του χρόνου σε τηλεοπτικό πρόγραμμα στα γραμμικά κανάλια.

Τέλος, για τους καταναλωτές ως σημαντική πρόκληση (στην οποία οι πάροχοι θα πρέπει να απαντήσουν) αποτελεί η ανακάλυψη του περιεχομένου που τους ενδιαφέρει. Όπως δείχνει η έρευνα, ο μέσος χρόνος αναζήτησης περιεχομένου έχει αυξηθεί κατά 13% σε σχέση με πέρυσι και πλέον ανέρχεται σε μία σχεδόν ώρα την ημέρα, ενώ 1 στους 8 καταναλωτές πιστεύει ότι μελλοντικά θα «χαθεί» μέσα στον αχανή όγκο του διαθέσιμου περιεχομένου. Καθώς η εμπειρία των χρηστών κατακερματίζεται, οι 6 στους 10 θεωρούν ότι η ανακάλυψη περιεχομένου είναι «πολύ σημαντική» για την εγγραφή τους σε μια νέα υπηρεσία, ενώ το 70% ζητά «ενοποιημένη αναζήτηση για όλο το περιεχόμενο τηλεόρασης και βίντεο».

Πηγές: GlobalWebIndex, Ericsson Consumer Lab