Βρισκόμαστε στον «τηλεοπτικό χωροχρόνο»

Βρισκόμαστε στον «τηλεοπτικό χωροχρόνο»

Συντάκτης: Ξένια Κούρτογλου @ 21.11.2017

Το περιβάλλον των ΜΜΕ (και όχι μόνο) εξελίσσεται και αλλάζει συνεχώς, καθώς η σχέση των Ελλήνων με την τεχνολογία ενδυναμώνεται καθημερινά: σήμερα σχεδόν οι επτά στους δέκα Έλληνες έχουν smartphone, μια ατομική συσκευή που έχει αλλάξει πλήρως τον τρόπο που επικοινωνούμε, κοινωνικοποιούμαστε, ενημερωνόμαστε και ψωνίζουμε.

Έτσι, αλλάζει άρδην και η σχέση που έχουν οι Έλληνες με τα ΜΜΕ, καθώς σήμερα οι πληροφορίες βρίσκονται παντού, οι δυνατότητες κατανάλωσης περιεχομένου είναι πολυεπίπεδες, δεν υπάρχει πια η μονοσήμαντη επικοινωνία «πομπού-δέκτη», και οι καταναλωτές έχουν την δυνατότητα να εκτεθούν στο τηλεοπτικό περιεχόμενο της επιλογής τους στον δικό τους χώρο, στον δικό τους χρόνο και μέσα από την συσκευή που εκείνοι επιλέγουν.  

Στην Focus Bari «μετράμε» την σχέση των Ελλήνων με την κινητή τηλεφωνία από το 1993, την διείσδυση και χρήση internet από το 1995, ενώ η σχέση των Ελλήνων με τα ΜΜΕ ήταν και είναι βασική εξειδίκευση της εταιρείας μας από την έναρξή μας, το 1988.  Έτσι, αρχίσαμε να μετράμε την έκθεση του κοινού στο περιεχόμενο ΜΜΕ από «εναλλακτικούς τρόπους και κανάλια» εδώ και μια δεκαετία, εντοπίζοντας το 2010 έναν στους πέντε Έλληνες να παρακολουθεί τηλεοπτικό περιεχόμενο μέσω web και σήμερα η αναλογία αυτή να έχει φτάσει σε έναν στους δύο! (γράφημα 1).

Ταυτόχρονα, η καθημερινή παρακολούθηση ΥouΤube εντοπίζεται σήμερα στο 39% (δύο στους πέντε), και φτάνει στο 75% (τρεις στους τέσσερις) στις νεαρές ηλικίες (γράφημα 2), ενώ η παρακολούθηση τηλεοπτικού περιεχομένου από “smart devices”/συσκευές με πρόσβαση στο internet παρατηρείται σήμερα σημαντική και ανερχόμενη από τις νεαρές κυρίως ηλικίες: η κατοχή smart TV βρίσκεται  στο 6% με ανερχόμενη τάση (γράφημα 3).

Πατήστε πάνω στα γραφήματα για μεγένθυνση

Συνολικά λοιπόν, η τάση παρακολούθησης τηλεοπτικού περιεχομένου με «εναλλακτικούς τρόπους» παρατηρείται ραγδαία αυξητική (γράφημα 4), κάτι που εξηγεί απολύτως την μείωση της «παραδοσιακής παρακολούθησης TV» από τις νέες ηλικίες, και την παραμονή της στις μεγαλύτερες (γράφημα 5).

Συμπερασματικά, αυτό που μπορούμε να πούμε για την τηλεόραση είναι πως ήταν, είναι και παραμένει αυτό που λένε οι καταναλωτές «ο βασιλιάς των ΜΜΕ», και αυτό που αλλάζει είναι ο τρόπος παρακολούθησης, καθώς το κοινό έχει πλέον στην διάθεσή του πολλαπλές δυνατότητες για να καταναλώσει τα αγαπημένα του τηλεοπτικά προγράμματα μέσα στον δικό του «χωροχρόνο».  Οπότε, εκείνο που παραμένει ως δυνατότητα και ευθύνη των παραγωγών τηλεοπτικού περιεχομένου είναι η ικανότητα προσφοράς & παρουσίας τους μέσα από όλα τα σύγχρονα touchpoints με τους τηλεθεατές, καθώς και η παροχή αξιόπιστου, ποιοτικού και κοινωνικά υπεύθυνου περιεχομένου.  Ας μην ξεχνάμε, πως ως «ο βασιλιάς των ΜΜΕ» η τηλεόραση έχει και την μεγαλύτερη δύναμη στην διαμόρφωση της κοινής γνώμης και της εθνικής ψυχολογίας. 

 

Η Ξένια Κούρτογλου είναι Managing Partner στην εταιρεία ερευνών Focus Bari.