Η πορνογραφία δεν είναι αυτή που ήταν

Η πορνογραφία δεν είναι αυτή που ήταν

Συντάκτης: Γρηγόρης Α. Μηλιαρέσης @ 10.11.2015

Είναι μια από τις βιομηχανίες που σπάνια σκεφτόμαστε όταν αναφερόμαστε στο Internet –είναι επίσης μια βιομηχανία που κανείς μας δεν παραδέχεται ανοιχτά ότι χρησιμοποιεί τις υπηρεσίες και τα προϊόντα της αν και, παραδόξως, όλοι γνωρίζουμε κάποια από τα δημοφιλέστερα sites της (επίσης, όπως μπορούν να πιστοποιήσουν οι τεχνικοί που κάνουν σέρβις στους υπολογιστές μας, σχεδόν όλοι έχουμε αποθηκευμένα κάπου στα άδυτα των δίσκων μας cookies από τα sites αυτά, γεγονός που δικαιολογεί και ένα μεγάλο μέρος του spyware που βρίσκεται στα ίδια αυτά άδυτα). Πρόκειται βεβαίως για την πορνογραφική βιομηχανία, μια από τις πιο αναπτυγμένες υπό-αγορές του Δικτύου.

Ή μήπως όχι; Πριν από έναν μήνα, το “Wired” δημοσίευσε ένα άρθρο το οποίο προσπαθεί να ανασκευάσει κάποιες από τις προϊδεάσεις μας σε σχέση με το πώς λειτουργεί εν έτει 2015 η “βιομηχανία ενηλίκων” και ποιοι είναι οι άνθρωποι που φροντίζουν να υπάρχει online το σχετικό περιεχόμενο. Το κείμενο αξίζει πράγματι καθώς βάζει τον συγκεκριμένο κλάδο σε ένα απολύτως ρεαλιστικό πλαίσιο, πέρα από τις ηθικολογικές ή άλλες εμμονές καθενός. Και αποδεικνύει ότι ο συνδυασμός της εξάπλωσης του Internet (και άρα και των εναλλακτικών/δωρεάν τρόπων να προμηθευτεί κανείς το σχετικό περιεχόμενο), των περιορισμών που θέτουν εταιρείες όπως η Apple, η Google και η Facebook, της αδυναμίας εφαρμογής των νόμων περί πνευματικών δικαιωμάτων και ακόμα και της παγκόσμιας ύφεσης, έχει περιορίσει πολύ το κομμάτι “βιομηχανία” από την φράση “πορνογραφική βιομηχανία”.

Όλα αυτά αποδεικνύονται και με νούμερα: το παράδειγμα της σύγκρισης μεταξύ του δικτύου Pornhub και των περίπου 450 εκατομμυρίων ωρών θέασης που σερβίρει κάθε μήνα, του Netflix και των δικών του 3,3 δισεκατομμυρίων ωρών το μήνα και του YouTube το οποίο σερβίρει εκατοντάδες εκατομμύρια ώρες κάθε μέρα, είναι αρκετό για να δείξει ότι η πορνογραφία –και δη η πληρωμένη- μάλλον δεν είναι ο επικερδέστερος κλάδος του Internet. Όπως αποδεικνύεται με φωτογραφίες ότι τα στερεότυπα δεν καλύπτουν ούτε την εμφάνιση πολλών από τους ανθρώπους που δραστηριοποιούνται στο χώρο της: οι άνθρωποι των εταιρειών με τις οποίες μίλησε ο Κέιντ Μετζ του “Wired” θα μπορούσαν να προέρχονται από οποιοδήποτε άλλο κλάδο της αγοράς τεχνολογίας. Και στην πραγματικότητα, όντως προέρχονται –απλώς τώρα δραστηριοποιούνται στον χώρο της πορνογραφίας.

Σκέφτομαι πόσο αμφιλεγόμενο θα ήταν ένα αντίστοιχο άρθρο πριν από 20 χρόνια. Και το σκέφτομαι επειδή Μέσα όπως το “Wired” προσέγγιζαν από τότε τη συγκεκριμένη αγορά προσπαθώντας να δείξουν το ανθρώπινο πρόσωπό της και οι αντιδράσεις ήταν συχνά αρκετά ακραίες. Ίσως και αυτή η αλλαγή είναι κάτι που θα πρέπει να πιστώσουμε στο Δίκτυο: χάρη στην ευκολία πρόσβασης στο πορνογραφικό υλικό έχουμε μάλλον γίνει, σε επίπεδο κοινωνίας, λίγο πιο ανεκτικοί και λίγο λιγότερο πουριτανοί –αν το “λίγο” φαίνεται πολύ λίγο, ας αναλογιστούμε πού βρισκόμασταν πριν από μερικές δεκαετίες.